خبر خوب برای سیستانی ها: تأمین آب شرب سیستان و بلوچستان از هیرمند جدا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان،وزارت نیرو، در حین سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از طرح‌های مهم صنعت آب این منطقه، «علی‌اکبر محرابیان» در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد که تامین آب برای اقصی‌نقاط استان سیستان و بلوچستان از جمله اولویت‌های دولت مردمی است.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان برای توسعه نیازمند تامین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت است؛ به همین دلیل طرح‌های مهمی در این استان اجرا شده یا در حال اتمام مراحل است.

در مورد افتتاح سد «کهیر»، وی توضیح داد: سد کهیر، آب منطقه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان را تأمین می‌کند و در حال حاضر کل روستاهای این منطقه از آب این سد بهره می‌برند. همچنین از طریق سد «ماشکید علیا» نیز، آب به مناطق زابلی، «هیدوچ» و سایر مناطق منتقل می‌شود.

وزیر نیرو اظهار کرد که در سفر استانی رئیس‌جمهور، سد «شهری» به مرحله آبگیری و افتتاح می‌رسد و سد «ماشکید سفلی» نیز در حال اجراست.

محرابیان، تأمین آب منطقه زاهدان و سیستان را به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی برشمرد و افزود: به دلیل محدودیت‌های تامین آب از هیرمند از سوی افغانستان، تصمیم گرفته شده است تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از هیرمند جدا شود.

وی بیان کرد: تأمین آب از هیرمند از حق ملت ایران است و مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی، این آب باید تأمین شود و ما نیز در پی پیگیری این موضوع هستیم.

وزیر نیرو افزود: در حال حاضر سه طرح عظیم در منطقه سیستان و بلوچستان در حال اجرا هستند که شامل تأمین آب در منطقه سیستان و زاهدان، خط انتقال آبخوان شرقی به سمت زاهدان و همچنین تأمین آب از دریا به سمت زاهدان و منطقه سیستان است.

محرابیان با بیان اینکه طرح انتقال آب دریا با سرعت خوبی در حال اجراست، ادامه داد: این طرح در یک سال گذشته بیش از ۱۲ درصد پیشرفت داشته و به‌زودی آب به زاهدان می‌رسد.

وی به بازدید از طرح انتقال آبخوان شرقی اشاره کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از این طرح اجرا شده و به زودی به زاهدان تأمین آب خواهد شد.

امیدد‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا