قوانین جدید فرزندخواندگی کودکان را بدانید/ ۳۰ سال حداقل سن متقاضی

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، فرزند خواندگی یکی از موضوعاتی که برای زوج‌های جوان و بعضا میانسال که دارای فرزند نیستند و به هر دلیلی قصد دارند سرپرستی فرزندی را برعهده بگیرند مهم است.

فرزند خواندگی امری است که بسیاری از زوج های جوان به دلیل اینکه نمیتوانند به صورت طبیعی صاحب فرزند شوند تصمیم می گیرند به مراکز بهزیستی مراجعه کرده و تقاضای بر عهده گرفتن یک نوزاد را داشته باشند.

بسیاری از این زوجین و حتی دیگر خانواده‌هایی که تمایل دارند چنین کاری کنند به دلیل اینکه از قوانین و مقررات این حوزه خبر ندارند دائما بین ادارات مختلف و بخش‌های مختلف سردرگم هستند.

در موادری هم از این اقدام ناامید شده و بعضا پشیمان می شوند.

در این خصوص باید گفت که اگر راهکارها و شرایط بر عهده گرفتن و سرپرستی کودک را بدانیم و از قوانین آن آگاه باشیم دیگر درگیر ودار ادارات و اخذ مجوزها و نامه ها نخواهیم بود.

بنابراین در زمان کمتری میتوانیم کودکی را به خانواده خود اضافه کنیم.

خبر خوب امروز این است که ما این قوانین را در این بخش خبری برای شما آماده کرده ایم تا کمتر با مشکلات اداری و رفت و آمدهای غیرضرور روبرو شوید. در ادامه می توانید قوانین فرزند خواندگی را مطالعه کنید.

چگونه سرپرستی یک کودک را بر عهده بگیریم

بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست که در سال ۱۳۹۲ مصوب گردیده است متقاضی می‌تواند سرپرستی بعضی از کودکان مانند کودکان سرراهی که پدر و مادر آنها معلوم نیستند، را بر عهده بگیرد.

بر اساس ماده یک این قانون این کار به منظور تأمین نیازهای مادی و معنوی آنان با اذن ولی فقیه به اشخاصی غیر از پدر و مادر ایشان واگذار می‌شود.

شرایط متقاضیان دریافت کودکان بی سرپرست چیست؟

قانون مذکور در خود به شرایط افراد متقاضی اشاره کرده است و سه شرط را برای این امر عنوان کرده است:

یک. زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و این زوج صاحب فرزند نشده باشند.

مشروط به اینکه یکی از آنان بیش از ۳۰سال سن داشته باشند.

البته باید توجه داشت که اگر به تشخیص سازمان پزشکی قانونی، امکان بچه دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست کنندگان از شرط سپری شدن مدت پنج سال از ازدواجشان معاف می شوند.

اما شرط دیگر، یعنی داشتن سن بیش از سی سال برای حداقل یکی از آنان لازم است. 

دو. زن و شوهر دارای فرزند، مشروط بر اینکه یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد. 

سه. دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی که حداقل سی سال داشته باشند.

در این خصوص باید توجه داشت که دختران و زنان بدون شوهر فقط حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.

اگر زنی دارای شوهر بوده و بعدا به دلیلی مانند فوت شوهر یا طلاق، بی شوهر شده باشد، او نیز می تواند با رعایت شرایط، سرپرستی کودکان دختر را بر عهده گیرد.

در قانون برای اینکه فرد متقاضی چه سنی داشته باشد محدودیت حداقلی در نظر گرفته شده است اما محدودیت اکثری قید نشده است.

یعنی حداقل سن سی سال لازم است، چه در خصوص دختران مجرد و زنان بدون شوهر که باید حداقل سی سال سن داشته باشند و چه در خصوص زوجینی که قصد سرپرستی دارند.

بنابراین باید یکی از این افراد بیش از سی سال سن داشته باشد. 

در پذیرش سرپرستی و فرزند خواندگی اولویت با چه کسانی است؟

قانون در این خصوص هم شرایط و محدودیت ها را تعیین کرده است و اگر بر این مسائل آگاه باشیم راحت تر می‌توانیم برای بر عده گرفتن سرپرستی یک کودک اقدام کنیم.

۱- بر اساس تبصره سه ماده پنج قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، اولویت نخست با زن و شوهر بدون فرزند، سپس با زنان و دختران بدون شوهر و در نهایت، زن و شوهر دارای فرزند است.

به عبارت دیگر در شرایط برابر ابتدا سرپرستی طفل را به زن و شوهر بدون فرزند می دهیم.

اگر زن و شوهر بدون فرزند متقاضی سرپرستی نباشد یا شرایط مناسب را نداشته باشند، سرپرستی طفل را به دختران و زنان بدون شوهر و بدون فرزند می دهیم.

مورد دیگر این است که اگر چنین زن یا دختری نیز برای سرپرستی نباشد یا شرایط لازم را نداشته باشد، سرپرستی به زن و شوهر دارای فرزند داده می شود.

دو. درخواست کنندگان کمتر از ۵۰ سال، نسبت به درخواست کنندگانی که پنجاه سال و بیشتر دارند، در شرایط مساوی اولویت دارند.

بنابراین درست است که قانون برای سرپرستی، حداکثر سنی قرار نداده است، ولی در شرایط مساوی برای سنین کمتر از پنجاه سال اولویت قرار داده است.

مثلا اگر دو زن بدون شوهر یکی ۴۰ ساله و دیگری ۵۲ ساله تقاضای سرپرستی کنند، سرپرستی کودک به آن زنی داده می شود که ۴۰ ساله است. 

سه. در صورتی که متقاضی سرپرستی، ادعای یافتن طفلی را کند و ادعای وی در دادگاه ثابت شود، اگر واجد شرایط مندرج در این قانون سرپرستی باشد در اولویت واگذاری سرپرستی قرار می گیرد. 

چه شرایطی برای فرزند خواندگی نیاز است؟

درخواست کنندگان سرپرستی باید دارای شرایط زیر باشند: 

۱- عدم محکومیت جزائی موثر، طبق تبصره ماده چهارم ماده قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ منظور از محکومیت موثر، محکومیتی است که به تبع اجرای حکم براساس مواد ۲۵ و ۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم را از حقوق اجتماعی محروم کند.

۲- رعایت اشتراکات دینی میان سرپرست و افراد تحت سرپرستی الزامی است؛ بنابراین سرپرستی طفل یهودی و سرپرستی طفل مسیحی به سرپرست مسیحی سپرده می شود.

۳- تقید به انجام واجبات و ترک محرمات؛ بنابراین صرف مسلمان بودن کافی نیست.

بلکه باید شخص متقاصی سرپرستی به انجام فرایض دینی و دوری از امور حرام نیز مقید باشد.

البته در این خصوص باید توجه داشت که اگر طفل تحت سرپرستی مسلمان نباشد، ممکن است سرپرست مسلمان نباشد و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کافی است.

بیشتر بخوانید: خبر خوب ورود مدعی العموم به موضوع نمایشگاه شهر آفتاب

۴- صلاحیت اخلاقی، ممکن است شخص متقاضی مقید به انجام واجبات و ترک محرمات باشد اما به دلایلی مانند عصبانیت و زودرنجی، اخلاق مناسب برای تحمل سرپرستی نداشته باشد.

۵- سرپرستی کودک مسلمان را به هیچ وجه نمی توان به شخص غیرمسلمان سپرد، ولی سرپرستی کودکان و نوجوان غیرمسلمان را با رعایت مصلحت او می‌توان به شخص مسلمان سپرد. 

۶- عدم حجر.

۷- نداشتن اعتیاد به موادمخدر، موارد روان گردان و الکل

۸- تمکن مالی. 

۹- سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی

مثلا خود سرپرست دچار بیماری جسمی نباشد، به نحوی که با توجه به سن طفل مورد درخواست نتواند آن طفل را کنترل و نگهداری کند. 

۱۰- عدم ابتلا به بیماری های واگیردار یا صعب العلاج. 

۱۱- داشتن تابعیت ایرانی. 

۱۲- درخواست کنندگان نمی توانند بیش از دو کودک و نوجوان را سرپرستی کند، مگر در مواردی که کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی، اعضای یک خانواده باشند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا