خبر خوب فناوری: کشف منشاء عصبی منحصر به فرد در مغز انسان

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، مطالعه حاضر شواهدی را ارائه می‌دهد که به وجود نورون‌های بازدارنده (dInNs) در مغز انسان اشاره دارد، که با موسسه در گونه‌های دیگر مانند موش متفاوت است.

این تحقیق، که به تازگی در مجله Nature منتشر شده است، نتایج خود را توضیح داده است.

قسمتی اساسی از مغز یا قشر مغز، که بزرگترین بخش آن است، برای عملکردهای مختلفی از جمله شناختی، بینایی، توجه و حافظه حیاتی است. نورون‌ها به عنوان واحدهای عملیاتی مغز عمل می‌کنند.

نورون‌های بازدارنده معمولاً به عنوان کلیدهای خاموش عصبی عمل می‌کنند، در حالی که نورون‌های تحریک‌کننده به عنوان کلیدهای روشن عصبی عمل می‌کنند.

گلیسون، یکی از پژوهشگران این مطالعه، توضیح داد: انسان‌ها دارای قشر مغز بسیار پیچیده و بزرگی هستند که احتمالاً برای عملکردهای شناختی بالاتری نسبت به گونه‌های دیگر مانند موش، پشتیبانی می‌کند.

وی بیان کرد که در موش‌ها، نورون‌های بازدارنده از اعماق مغز ظاهر می‌شوند. این تحقیق با بررسی نسبت‌های سلولی این مدل را مورد آزمایش قرار داد.

آنها dInN را کشف کردند که در موش‌ها مشاهده نمی‌شود. گلیسون بیان کرد که شواهد وجود این نوع نورون در انسان، به درک بهتری از ویژگی‌های خاص مغز انسان کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم که dInNs به مدل‌های به‌روز شده‌تر و دقیق‌تر مغز انسان کمک کنند.

این مدل ممکن است به توضیح منشأ برخی از بیماری‌های مغزی مانند صرع، اسکیزوفرنی یا اوتیسم کمک کند.

نسبت سلولی و ساختار مغز
پژوهشگران به‌طور خاص به دنبال کردن دنباله دودمان گونه‌های موزاییکی سلول‌های مغز بودند.

چانگ، یکی از پژوهشگران، توضیح داد: اگر دو سلول یک سلول مادری داشته باشند، می‌توانیم بگوییم که هر دو دارای یک دنباله مشترک هستند.

یانگ اظهار کرد: اگر دو سلول دارای یک نوع موزاییک باشند، از یک سلول مادر مشترک متولد شده‌اند که آن را به همه دخترانش منتقل می‌کند.

بنابراین، انواع موزاییک در سلول‌ها مانند نام خانوادگی در افراد عمل می‌کند.

پژوهشگران به طور مستقیم به مغز دو اهداکننده عصبی دسترسی پیدا کردند.

آنها از انواع موزاییکی برای ردیابی این سلول‌ها و شناسایی سلول‌های خواهر متولد شده در همان ناحیه مغز و تعیین اینکه کدام به عنوان نام خانوادگی در سراسر مغز پخش می‌شود، استفاده کردند.

آنها نشان دادند که برخی از نورون‌های بازدارنده و تحریک‌کننده در واقع دارای یکسان نام خانوادگی هستند که این به معنای دو نوع نورون مشترک است.

وی توضیح داد که این دو نوع احتمالاً در یک زمان آخر از رشد جنینی مغزی منشعب می‌شود

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا