همه‌ چیز دربارهٔ میدان شهرداری رشت؛ از آدرس تا جاذبه‌ها

درباره رشت و شهرداری رشت و دیدنی‌های این شهر چه می دانید؟ به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، رشت شهر خلاق غذاها و یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران است.

این شهر زیبا، جاذبه‌های دیدنی متنوعی دارد که بی‌شک، میدان شهرداری، گل سرسبد آن‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب، به‌طور کامل درباره میدان شهرداری رشت صحبت خواهیم کرد.

اگر دوست دارید با هزینه بسیار کم از رشت به مشهد بروید، حتماً بلیط قطار رشت مشهد را تهیه کنید.

مسیر رؤیایی راه‌آهن رشت، در کنار قطارهای باکیفیت، پذیرایی و امکان استراحت در مسیر، مسافت نسبتاً طولانی این دو شهر را برای مسافران، بسیار جذاب و مهیج می‌کند.

معرفی میدان شهرداری رشت؛ مکانی با دنیایی از خاطرات

میدان شهرداری، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود.

در اطراف این میدان، بناهای تاریخی زیادی وجود دارد و تعدادی از خیابان‌های مهم شهر و مراکز خرید مدرن و سنتی در اطراف آن واقع شده‌اند.

میدان شهرداری رشت، هرروزه محل تجمع رشتی‌ها و مسافران است و به‌عبارتی می‌توان آن را همچون قلب تپنده رشت توصیف کرد.

در سفر به رشت، برای گشت‌وگذاری دل‌انگیز و آشنایی با مردم محلی، حتماً سری به این میدان بزنید. اطراف میدان شهرداری تا چند‌صد متر سنگ‌فرش شده و به‌ویژه در شب‌ها، افراد زیادی در آن‌جا حضور دارند.

تاریخچه میدان شهرداری

قدمت میدان شهرداری رشت به دوره پهلوی بازمی‌گردد که برای سال‌ها به‌عنوان یکی از نشانه‌های شهرسازی مدرن در رشت محسوب می‌شد.

در این میدان، یکی از زیباترین کاخ‌های شهرداری ایران ساخته شده است. عمارت شهرداری رشت، معماری شگفت‌انگیز و باشکوهی دارد و درواقع وجه‌تسمیه میدان شهرداری نیز وجود همین کاخ بوده است.

در زمان ساخت ساختمان شهرداری رشت که عنوان نخستین کاخ شهرداری در ایران را دارد، روس‌ها در این منطقه حضور داشتند و تأثیر حضور آن‌ها را می‌توان در معماری این بنا مشاهده کرد.

ساخت میدان شهرداری رشت و مجموعه‌بناهای اطراف آن، با الگو‌گرفتن از شهر سن‌پترزبورگ انجام شده است.

آدرس میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 2017، طرح بازسازی آن برنده جایزه بین‌المللی بزرگ‌ترین طراحی در دنیا شد. امروزه، این میدان به‌شکل یک پیاده‌راه شهری و زیبا درآمده است.

آدرس میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت، در مرکز این شهر واقع شده و به مکان‌های مهمی همچون بازار محلی، میدان و پیاده‌راه علم‌الهدی، مراکز خرید مدرن و … دسترسی دارد.

با‌توجه به سنگ‌فرش‌بودن این میدان و تمامی خیابان‌های منتهی به آن، امکان عبور وسیله نقلیه در میدان شهرداری وجود ندارد.

تنها راه دسترسی به میدان شهرداری در رشت، استفاده از تاکسی‌های خیابان سعدی است. با مترو یا اتوبوس نمی‌توان به این میدان رفت.

در میدان شهرداری رشت، ساختمان‌ها و چند بنای تاریخی همچون موزه پست و تلگراف، برج ساعت، ساختمان قدیمی هتل ایران و … وجود دارد که جاذبه این مکان دیدنی را چندین‌ برابر کرده‌اند.

میدان شهرداری در تمام ساعات روز پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران است؛ اما برای بازدید از موزه‌ها، باید در ساعات اداری به آن‌جا بروید.

دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت، یک میدان معمولی به‌شکلی که در همه شهرها می‌بینید، نیست.

این مکان در واقع فضایی فرهنگی و تفریحی به‌ حساب می‌آید که ساختمان‌ها و مراکز اطراف، آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده‌اند.

در ادامه با این مکان‌های دیدنی آشنا خواهید شد.

عمارت شهرداری، برج ساعت و ساختمان موزیک؛ نماد شهر رشت

ساختمان، کاخ یا عمارت شهرداری رشت در ضلع غربی میدان شهرداری، از سال 1305 وجود دارد؛

البته کلنگ‌زنی این ساختمان در 1286 و به دستور اداره بلدیه رشت، آغاز شده بود که بعد از گذشت 9 سال، افتتاح شد که از آن زمان تاکنون، به‌عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت استفاده می‌شود.

معمار کاخ شهرداری رشت یک معمار ارمنی-آلمانی به نام آرتم سرداراف است. این ساختمان سفیدرنگ و زیبا، به‌ویژه برج ساعت و ساختمان موزیک، توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و به‌نوعی نماد شهر رشت محسوب می‌شوند.

ساعت بزرگی که روی برج دیده‌بانی عمارت شهرداری وجود دارد، سه سال بعد از افتتاح آن نصب شد. جالب است بدانید که این ساعت ویژگی خاصی دارد؛

به این صورت که هر ساعت، به تعداد شماره آن ساعت و هر نیم ساعت زنگ آن به صدا درمی‌آید. درحال‌حاضر، فقط بخشی از کارهای اداری شهرداری رشت در ساختمان شهرداری قدیم، انجام می‌شود و قرار است این بخش نیز تخلیه و کل عمارت به موزه تبدیل شود.

کتابخانه ملی رشت

کتابخانه ملی رشت، اولین کتابخانه ملی ایران است که ایده ساخت آن در سال 1306، توسط محمدعلی تربیت ارائه شد.

این کتابخانه، غیردولتی و کاملاً متعلق به مردم است و هزینه‌های آن نیز از اجاره مغازه‌های متعلق به ساختمان تأمین می‌شود.

البته برخی نهادهای دولتی و افراد خیر نیز در تأمین هزینه‌ها کمک می‌کنند. این کتابخانه نیز یکی از جاذبه‌های میدان شهرداری رشت محسوب می‌شود.

هتل ایران رشت؛ یک هتل تاریخی

هتل تاریخی ایران در ضلع شمالی میدان شهرداری و میان ساختمان شهرداری و اداره پست قرار دارد.

ساخت این هتل به سال 1304 بازمی‌گردد که چندی است مرمت و بازسازی آن، توسط سازمان میراث فرهنگی آغاز شده و در‌حال‌حاضر ادامه دارد.

ساختمان پست؛ بنایی 100 ساله

یکی‌دیگر از دیدنی‌های میدان شهرداری، وجود بنای تاریخی ساختمان پست در این مکان است. زمان ساخت این بنا نیز به دوره حکومت پهلوی بازمی‌گردد.

جالب است بدانید که نمایشگاه‌های پول و سکه، تمبرهای قدیمی، پست و ارتباطات در این ساختمان برگزار می‌شود.

پیاده‌راه شهرداری

باید پیاده‌راه میدان شهرداری را جذاب‌ترین بخش این میدان دانست. مجسمه‌ها و تندیس‌های متعددی، از جمله تندیس استاد دروی (قدیمی‌ترین عکاس رشت) و مجسمه‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی، زن شالیکار، پیرمرد دوچرخه‌سوار با کتاب دیوان حافظ در دست، مرد آهنگر، مردان ماهیگیر با تور در قایق و … را در گوشه و کنار این میدان خواهید دید.

هرکدام از این تندیس‌ها و مجسمه‌ها، نماد و افتخاری از شهر رشت هستند.

فلای تودی؛ آسان‌ترین روش خرید بلیط قطار رشت مشهد

فلای تودی؛ آسان‌ترین روش خرید بلیط قطار رشت مشهد

آژانس گردشگری فلای تودی، یکی از بهترین شرکت‌های مسافرتی ایران به شمار می‌رود که امکان رزرو آنلاین بلیط قطار را برای تمامی مسیرهای کشور به‌صورت اینترنتی فراهم کرده است.

در سایت فلای تودی، خرید بلیط قطار رشت مشهد و سایر مسیرهای ریلی کشورمان فقط با چند کلیک انجام خواهد شد.

این سایت همچنین، اطلاعات کامل قطارها ازجمله قطارهای رشت مشهد را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بدین‌ترتیب پیش‌ از خرید بلیط رشت یا قطار مشهد با بررسی اطلاعاتی همچون نوع و ستاره قطارها، ساعت حرکت، ساعت ورود به مقصد، ایستگاه‌های بین راه و شرکت ریلی ارائه‌دهنده بلیط، می‌توانید ایده‌آل‌ترین بلیط را برای سفر خود انتخاب کنید.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا