خبر خوب فناوری: نوع جدیدی از مغناطیس در مواد کشف شد

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان،به نقل از نیواطلس، معمول‌ترین نوع مغناطیسم که در آهنرباها مشاهده می‌شود، فرومغناطیس نامیده می‌شود. تاثیر این پدیده زمانی به وجود می‌آید که تمام الکترون‌های ماده در یک جهت می‌چرخند. یکی از انواع دیگر این نیرو، آنتی فرومغناطیس نام دارد که هنگامی که الکترون‌ها در جهت متناوب از همسایگان خود بچرخند، به وجود می‌آید. انواع دیگر مغناطیس شامل دیامغناطیس، پارامغناطیس و فرومغناطیس، همگی براساس مکانیسم‌های متفاوتی به وجود می‌آیند.

اما اکنون یک نوع جدید از مغناطیس کشف شده که آلترمغناطیس نام دارد و شامل ترکیبی عجیب از ویژگی‌های انواع دیگر این پدیده است. در آلترمغناطیس، الکترون‌ها در جهات متناوب می‌چرخند (مانند آنتی فرومغناطیس) که این به این معناست که نیروی مغناطیسی تولید نمی‌شود. از سوی دیگر باندهای انرژی این ماده دارای چرخش متناوب از باندهای همسایه هستند.

آلترمغناطیس نخستین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی پیش‌بینی شد، اما اکنون آزمایش‌ها در سینکروترون SLS سوئیس وجود آن را تایید کرده است. نخستین ماده آلترمغناطیس تلورید منگنز است که از مدت‌ها قبل تصور می‌شد آنتی فرومغناطیس باشد زیرا الکترون‌های آن در جهت مخالف می‌چرخند و مغناطیس خالص ندارد. اما محققان با استفاده از اشعه ایکس ماده را دقیق‌تر بررسی کردند و متوجه شدند باندهای الکترونیک آن در حالات مختلف می‌چرخند. این ویژگی در مواد آلترمغناطیس پیش‌بینی شده بود.

هرچند در سال‌های اخیر انواع دیگری از مغناطیس کشف شده‌اند، اما آلترمغناطیس احتمالاً یکی از وسیع‌ترین آن‌ها است و کاربردهای متعددی مانند در حوزه ابررسانایی و بخش نوظهور اسپینترونیک خواهد داشت.

تحقیق مذکور در ژورنال نیچر منتشر شده است.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا