معنی ضرب المثل تره به تخمش میره حسنی به باباش

ریشه و داستان ضرب المثل تره به تخمش میره حسنی به باباش چیست؟ به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، ضرب المثل‌ها پیشینه ای قدیمی دارند.

تاریخچه ضرب المثل در ایران

ضرب المثل ها بخشی از ادبیات سنتی ما را تشکیل می‌دهند. در پس هر ضرب المثلی داستان و حکایتی از کسی نهفته است که بعضی از آنها در مکالمات روزانه استفاده می‌شود. بسیاری از داستان مثال زدنی ها ورد زبان مردم است و از معنی آنها آگاه هستند.

اسم ماشین بدون نقطه + فهرست ماشین های ایرانی و خارجی بی نقطه

اما بعضی از داستان مثال زدنی ها از توجه کمتری برخوردارند. مردم به ندرت از آنها استفاده می کنند و حتی بعضی از این مثل ها به گوش همه مردم نرسیده است.

خیلی از مردم ممکن است ریشه بسیاری از داستان مثال زدنی ها را نتوانند بفهمند و از حکایت و داستان پشت پرده آن اطلاعاتی ندارند.

در واقع ضرب المثل یک داستان پند آموز است که بیشتر در جهت رساندن منظور با گوشه و کنایه استفاده می شود.

در بسیاری از ضرب المثل ها معنی و مفهوم آن را نمی شود از کلمات به کار رفته در آن فهمید چون هیچ رابطه ی بین آن کلمه و معنی واقعی آن جمله وجود ندارد و در واقع مثل دو پهلو است. یعنی در زمانی که ما می خواهیم غیر مستقیم چیزی را به کسی بگوییم از آن مثل استفاده می کنیم.

اما بعضی دیگر اینگونه نیستند و انسان از کلمات داخل این مثل می تواند به اصل موضوع پی ببرد. و مستقیم موضوع را مطرح می کند. لذا مثل تره به تخمش میره حسنی به باباش در همین گروه قرار دارد.

معنی ضرب المثل تره به تخمش میره حسنی به باباش

این مثال در زمره ضرب المثل هایی قرار می گیرد که از معنی کلمات می توان به اصل موضوع پی برد. کلماتی مانند تره و تخم به معنی یک گونه از سبزی و بذر آن سبزی است. و کلمات حسنی و باباش که کنایه به رابطه فرزند و پدری است.

اسم کشور بدون نقطه + نام کشور بی نقطه

این ضرب المثل قشنگ و معروف این نکته را برای ما روشن می کند که می خواهد در رابطه با وراثت و چیزی هایی که فرزند از والدینش به ارث می برد چه ویژگی های اخلاقی و رفتاری و چه ویژگی های ظاهری افراد که تحت تاثیر ژنتیک از والدینشان به ارث می برند.

اما در گویش عامیانه به جنبه منفی این مثل توجه بیشتری می‌شود. در اکثر مواقع ما دیده و شنیده ایم که وقتی کودکی شیطنت یا خطایی انجام می دهد این ضرب المثل را به او نسبت می دهند. در حالی که برای ویژگی های مثبت و موفقیت کودکان کمتر از این داستان مثال زدنی استفاده می شود.

تره به تخمش میره حسنی به باباش

این ضرب المثل به اصل و اصالت فرد برمی گردد و می گوید افراد به شدت تحت تاثیر محیط و فرهنگ خانوادگیشان هستند و ویژگی ها و خصلت هیچ فردی جدا از خانه و خانواده اش نیست.

در واقع اخلاق و ظاهر یک فرد نماد خانواده و محیط تربیتی او می باشد و دارای ویژگی های مشترک با خانواده اش می باشد.

این داستان مثال زدنی با ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست هم معنی است.در واقع این دو ضرب المثل اشاره به اصل و نسب و بازگشت ویژگی های انسان به اصل خانوادگیش دارد.

ریشه ضرب المثل تره به تخمش میره حسنی به باباش

در اصل هرکسی در هر محیطی رشد کند شبیه به خلق و خوی همان محیط می شود. یعنی از کوزه چیزی که داخلش هست بیرون می آید نه چیز دیگری.

اسم رنگ بدون نقطه / اسم چند رنگ بی نقطه

می گویند در ابتدا این ضرب المثل به صورت تره به تخمش میره حسنی به بابا و مامانش بوده اما کم کم که مورد استفاده عموم قرار گرفته است کلمه مامان از این مثال حذف شده است.

از اینها می توان درس هایی برای زندگی بگیریم. چون در پس این مثالها تجربیات و پند هایی نهفته است که اصل و اساس زندگی بشر است. انسان نیاز نیست همه چیز را خودش تجربه کند چه بهتر که سرمشقی مانند همین سخنان پندآموز را برای زندگی خودش الگو کند تا زندگی راحت تری را تجربه کند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا