خبر خوب علمی: غربالگری سرطان یک میلیون ایرانی با نانوکیت ساخت داخل

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اعلام کرده که در سال جاری، وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان روده به انجام یک میلیون آزمون با کیت‌های نانویی این شرکت پرداخته است.

شرکت “زیست تشخیص سنجه” تولیدکننده کیت‌های تشخیص طبی، از جمله کیت‌های تشخیص سرطان روده، بارداری، هورمون زنانه LH، و تروپونین قلبی cTnI است.

مدیرعامل این شرکت، حامد باقری، افزوده است که دو نوع کیت برای تشخیص سرطان روده تولید شده‌اند و کیت نسل جدید در حال کارآزمایی بالینی است.

همچنین اعلام کرده که از کیت نانویی شرکت برای غربالگری سه میلیون نفر استفاده شده و یک سوم این افراد با کیت‌های زیست تشخیص سنجه غربالگری شده‌اند. در مرحله بعدی، پس از تأیید محصول، شرکت به منظور صادرات کیت‌های نسل جدید اقدام خواهد کرد.

یک فارغ‌التحصیل دکتری بیوتکنولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرده است که در فعالیت‌های تحقیقاتی خود بر روی تولید کیت‌های تشخیصی از نانوذرات طلا تمرکز دارد، و این نانوذرات با ابعاد 20 تا 40 توسط تیم تحقیقاتی خود تولید می‌شوند.

مدیرعامل شرکت زیست تشخیص سنجه افزوده است که سرطان روده به عنوان سومین نوع شایع سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان شناخته می‌شود.

او تأکید کرده که تشخیص زودهنگام این نوع سرطان اهمیت زیادی دارد و برای افراد بالای 50 سال، غربالگری سالیانه ضروری است. به دلیل تعداد بالا، استفاده از کولونوسکوپی ممکن نیست و نیاز به روش‌های ارزان، سریع و کم‌تهاجمی است.

وی تأکید دارد که این تکنولوژی امکان تشخیص سرطان روده را با یک نمونه‌گیری ساده از مدفوع فراهم می‌کند و در صورت مثبت بودن نتیجه، فرد به کولونوسکوپی ارجاع می‌شود.

باقری بیان کرده که به زودی بیمه‌ها برای استفاده از این کیت‌ها پیش از انجام کولونوسکوپی الزاماتی را اعمال خواهند کرد.

در زمینه تشخیص سکته قلبی نیز، باقری اعلام کرده که شرکت ایشان کیت‌های تشخیصی مناسب دارد که در ده دقیقه نتایج آزمون را ارائه می‌دهند.

وی در پایان، افزوده که با افزایش نیروی انسانی از سه نفر در سال 1400 به 20 نفر در حال حاضر، 10 درصد از بازار کیت تشخیص سرطان روده را در اختیار دارند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا