علت روشن شدن چراغ چک جک اس ۵/ شمع و وایر خودرو را بررسی کنید

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، ممکن است هنگامی که در اتومبیل خود در حال رانندگی هستید چراغ چک اتومبیل روشن گردد، احتمالا در چنین حالتی سردرگم شوید و ندانید که باید چه کاری را انجام دهید. توجه داشته باشید پس از اینکه چراغ چک روشن شد نیازی نیست تا بلافاصله اتومبیل را نگه دارید چرا که گاهی اوقات به محض روشن شدن چراغ چک مشکل خاصی وجود ندارد.

در صورتی که در زمان رانندگی کردن به این مسئله پی بردید که چراغ چک اتومبیل روشن شده به مسیر خود ادامه دهید، البته این مسیر نباید خیلی طولانی طی شود. در صورتی که در همان بازه کوتاهی که مسیر پیشرو را طی کردید چراغ چک خاموش گردید و طی روزهای آینده مجدد روشن نشد بنابراین نگران نباشید زیرا مشکل خاصی وجود نداشته است اما در صورتی که چراغ چک بار دیگر روشن شد احتمال وجود مشکلی در اتومبیل وجود دارد. در اینجا می خواهیم دلایل روشن شدن چراغ چک جک اس ۵ را بیان کنیم.

واکنش رانندگان در زمان روشن شدن چراغ چک خودرو

بهتر است بدانید چراغ چک خودرو با توجه به یکسری دلایل و اتفاقاتی روشن می شود، بنابراین برخی از افراد زمانی که چراغ روشن می شود آن را یک مزیتی می دانند که آن ها را نسبت به مشکل موجود در خودرو آگاه ساخته است اما برخی از افراد با مشاهده روشن شدن چراغ چک مدام به این فکر می کنند که چه دلیلی منجر به روشن شدن چراغ چک در اتومبیل آن ها شده است.

گاهی اوقات یکسری دلایل بسیار ساده وجود دارد که به خاطر همین دلایل ساده احتمال اینکه چراغ چک روشن گردد وجود دارد. در صورتی که مدت زمان طولانی است از اتومبیل خود استفاده می کنید بنابراین در زمان روشن شدن چراغ چک باید بدانید که حتماً در اتومبیل مشکلی به وجود آمده است که عاقبت آن روشن شدن چراغ چک بوده است لذا باید به دنبال عیب یابی اتومبیل خود باشید.

آشنایی با چراغ چک جک S5

چراغ چک جک S5 که به عنوان چراغ هشدار داشبورد نیز معرفی می شود. هرگاه که اتومبیل روشن گردد این چراغ ها نیز روشن شده و هنگامی که اتومبیل گرم می شود و این گرم شدن نشان دهنده آغاز فعالیت اتومبیل است، در یک بازه زمانی کوتاه این چراغ ها روشن بوده و پس از اینکه اطمینان حاصل کردند که تمامی سیستم های موجود در اتومبیل برای حرکت آماده هستند و مشکلی وجود ندارد خاموش می شوند؛ اما در برخی از مواقع مشاهده شده است که یک چراغ روشن مانده که در چنین حالتی می توان نتیجه گرفت که در سیستم ها و قطعات موجود در اتومبیل احتمال بروز مشکلی وجود دارد.

به گزارش امیدرسان، در صورتی که ماشین خود را روشن کردید اما چراغ های چک جک S5 روشن نشدند باید باز هم بدانید که احتمالاً مشکلی در اتومبیل وجود دارد که منجر به روشن نشدن چراغ های هشدار برای همان بازه زمانی کوتاه شده است، بنابراین باید هوشیارانه عمل کنید زیرا همزمان با روشن شدن و پس از گذشت یک بازه زمانی کوتاه از روشن بودن آن ها و مجدد خاموش شدن این چراغ ها می توانید متوجه شوید که آیا در اتومبیل شما مشکلی وجود دارد یا خیر؟

پایگاه خبری امیدرسان

به عبارت دیگر در صورتی که چراغ های هشدار روشن شدند و پس از مدتی خاموش شدند باید بدانید سیستم اتومبیل به طور صحیح کار می کند، اما اگر چراغ های هشدار روشن شدند و پس از مدتی خاموش شدند اما یکی از آن ها روشن باقی ماند احتمالاً در قطعات و سیستم های موجود در خودرو مشکلی وجود دارد.

حالا اگر به محض روشن کردن اتومبیل چراغ چک جک S5 روشن نشد باید بدانید مشکل ممکن است مربوط به چراغ های هشدار دهنده باشند. در صورت عدم فعالیت صحیح این چراغ ها نمی توانید به راحتی به مشکلات موجود در اتومبیل خود پی ببرید بنابراین وجودچراغ چک جک S5 بسیار حائز اهمیت می باشد.

در صورتی که مفاهیمی را که همواره به خاطر آن چراغ چک جک S5 هشدار می دهد نمی دانید و یا درصدد نادیده گرفتن آن هستید بهتر است بدانید در صورتی که در خودرو مشکل کوچکی وجود داشته باشد ممکن است بر اثر غفلت و بی توجهی شما به مشکل خطرناک و بزرگ تبدیل گردد، بنابراین بدانید هر یک از چراغ های هشداری که در بخش داشبورد وجود دارند در حقیقت دارای معنای خاصی هستند که در صورت عدم توجه به آن ها ممکن است مشکلات زیادی را در پی داشته باشد پس توجه به دلایل روشن شدن چراغ چک جک S5 بسیار مهم می باشد در اینجا می خواهیم به بیان علت های آن بپردازیم.

مهمترین عوامل مربوط به روشن شدن چراغ چک جک S5

– یکی از دلایلی که به خاطر آن چراغ چک خودرو روشن می شود اشکال در شمع و وایر می باشد.

شمع ها را چک کنید

به طور کلی وظیفه اصلی شمع ها این است که جرقه ایجاد کنند و با ایجاد انفجار بنزین منجر به حرکت کردن موتور می شوند. در صورتی که این اتصال میان آن ها برقرار نگردد بنابراین هیچ گونه جرقه‌ای به واسطه شمع‌ها ایجاد نخواهد شد لذا می توان گفت وقتی که چراغ چک موتور روشن می گردد در این قسمت اشکالی به وجود آمده است.

به منظور برطرف کردن این مشکل باید بدانید شمع ها یکی از ابزارآلات مورد استفاده در اتومبیل ها هستند که پس از مدتی کارکرد دچار خرابی شده که حتماً باید آن را تعویض نمایید.

بررسی وایر شمع

در رابطه با وایر هایی که در اتومبیل وجود دارند و دچار مشکل شده‌اند باید بدانید افزون بر این که جریان برق را تولید نمی کند همچنین منجر به خرابی کوئل و باتری نیز می گردد، بنابراین تا حد زیادی بر روی قسمت‌های دیگر اتومبیل تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ به همین خاطر در صورت تشخیص اینکه مشکل بر سر شمع و وایر ها است بایستی به سرعت درصدد رفع این مشکل باشید.

– بهتر است بدانید یکی از قطعات کاربردی که نقش عمده ای را در اتومبیل ها ایفا می کند ترموستات می باشد. در حقیقت ترموستات وظیفه نظارت کردن بر دمای محیط را داشته و از طریق ارسال یک جریان سرد به سوی موتور سعی می‌کند تا دمای آن را تنظیم نماید.

خراب شدن ترموستات

به منظور اینکه ترموستات به عنوان یک قطعه بسیار کاربردی بدون هیچگونه مشکلی فرایند خود را انجام دهد بایستی حتماً در یک بازه زمانی مشخص به تعویض مایع خنک کننده که درون ترموستات ریخته می شود بپردازید و اجازه دهید تا این قطعه به طور منحصر به فرد کار خود را انجام دهد.

علت تعویض این مایع این است که با توجه به جذب گرد و غبار زیاد در طولانی مدت ممکن است کاهش عملکرد و کارایی را در پی داشته باشد بنابراین در صورتیکه چراغ چک جک S5 روشن شود ممکن است مشکل بر سر ترموستات باشد لذا بهتر است هر چه سریعتر جهت رفع این مشکل اقدام نمایید.

سنسور اکسیژن

– یکی از مشکلاتی که ممکن است به خاطر آن چراغ چک جک S5 روشن شدن سنسور اکسیژن می باشد. در نظر داشته باشید با صرف هزینه اندکی می توانید مشکلات مربوط به سنسور اکسیژن را برطرف سازید اما در صورتی که سنسور اکسیژن دچار خرابی و مشکل جدی شده باشد احتمال وارد کردن آسیب جدی به سایر قطعات موجود درون اتومبیل همچون کاتالیزور وجود دارد؛

البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید در صورتی که سنسور اکسیژن خراب شود ممکن است کامپیوتر مرکزی اتومبیل نتواند به طور قدرتمند اطلاعات صحیح را دریافت نماید، بنابراین سبب افزایش میزان سوخت اتومبیل تقریباً ۳۰ الی ۴۰ درصد خواهد شد.

نصب اشتباه دزدگیر

– یکی دیگر از عواملی که ممکن است در صورت عدم کارایی درست منجر به روشن شدن چراغ چک جک S5 گردد عدم نصب صحیح دزدگیر می باشد. در صورتی که دزدگیر دارای تنظیمات صحیح نباشد و نصب آن به طور کامل و جامع صورت نگرفته باشد در چنین حالتی احتمال روشن شدن چراغ چک اتومبیل وجود دارد.

پایگاه خبری امیدرسان

به طور کلی این موضوع هنگامی رخ می دهد که کامپیوتر مرکزی اتومبیل سیستم هایی را که برای اتومبیل خود نصب کرده اید را به عنوان عامل مخرب معرفی می کند، در نهایت این مسئله سبب روشن شدن چراغ چک جک S5 شده و حتی در برخی از موارد این چراغ روشن باقی می ماند. یکی از مسائل بسیار مهم در رابطه با نصب اشتباه دزدگیر مصرف زیاد برق باتری است، تا جایی که امکان خالی شدن باتری نیز وجود دارد.

زمانی که چراغ چک اتومبیل روشن شد و متوجه شدید که مشکل از کجاست می توانید از افراد متخصص به منظور نصب صحیح دزدگیر استفاده کنید که نتیجه انجام چنین کاری برطرف شدن مشکل موجود می باشد.

خراب بودن کاتالیست

– زمانی که اتومبیل های فرسوده و قدیمی را می بینید ممکن است بیشتر لوازم آن نیاز به تعویض داشته باشد زیرا این وسیله نقلیه تا حد زیادی کار کرده‌ است، بنابراین یکی از مشکلاتی که ممکن است به خاطر آن چراغ چک جک S5 روشن گردد بروز مشکل در مبدل کاتالیستی می باشد.

اگر می خواهید از خراب شدن مبدل کاتالیستی پیشگیری نمایید توصیه می کنیم سنسور اکسیژن را حتماً مدنظر قرار دهید، علاوه بر آن باید وایر، شمع و همچنین روغن موتور در دوره مشخص خودشان تعویض گردند؛ بنابراین در صورتی که مبدل کاتالیستی دچار مشکل شده باشد این مسئله منجر می گردد تا میزان مسیری که طی شده است با میزان سوخت مصرفی مطابقت نداشته باشد؛ از این رو هر چقدر بر فشار پدال گاز اصرار ورزید در مقابل میزان سرعت بیشتری را مشاهده نخواهید کرد پس بهتر است کارهایی که در فوق گفته شد را انجام دهید تا عملکرد اتومبیل نسبت به گذشته بهتر باشد.

باطری را نگاه کنید

– گاهی اوقات با توجه به ایجاد مشکل در باتری ممکن است چراغ چک جک S5 روشن گردد. در صورتی که اتومبیل شما در شمار اتومبیل هایی که دارای تکنولوژی پیشرفته هستند قرار نداشته باشد پس چراغ هشدار دهنده مربوط به مشکلات باتری در آن قرار دارد، به همین خاطر می توان گفت اگر باتری اتومبیل با مشکل جدی و خرابی روبرو شده باشد در نتیجه این فرآیند باعث روشن شدن چراغ های هشدار دهنده داشبورد می گردد.

به منظور برطرف کردن این مشکل می توانید به تعویض باتری بپردازید. هنگامی که باتری جدید جایگزین باتری خراب و کهنه قدیمی می شود عملکرد خودرو در مقایسه با قبلاً بهتر خواهد بود.

– در برخی از موارد مشاهده شده است زمانی که سنسور هوا دچار مشکل شده باشد در چنین حالتی چراغ چک جک S5 روشن می گردد. بهتر است بدانید وظیفه عمده سنسور جریان هوا این است که به بررسی میزان هوای ورودی به سمت موتور می‌پردازد و سپس اطلاعات مورد نیاز را به بخش کامپیوتر مرکزی اتومبیل می فرستد تا ازطریق یکسان سازی و ترکیب نمودن این موضوع با سایر اطلاعات مقدار پاشش انژکتور معین گردد.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، در صورتی که شما جزو افرادی هستید که در کلانشهرهای کشور زندگی می کنید و هوای شهر بسیار آلوده است بنابراین توجه به نحوه کارکرد صحیح سنسور جریان هوا بسیار حائز اهمیت می باشد؛ لذا هنگامی که این چراغ هشدار دهنده روشن می گردد باید به مشکل سنسور جریان هوا پی برده و در نهایت آن را برطرف سازید.

عادت های بد رانندگی

– در صورتی که برای انژکتور سوخت در اتومبیل مشکلی به وجود آمده باشد بنابراین این موضوع تا حد زیادی بر روی کارکرد اصلی اتومبیل تاثیر می گذارد از این رو منجر به روشن شدن چراغ چک جک S5 می گردد، البته این نکته را مد نظر قرار دهید اگر می خواهید از مشکل انژکتور سوخت رهایی پیدا کنید بایستی از یکسری عادت های بدی که در زمان رانندگی دارید دست بکشید، به عنوان مثال نباید با وجود سوخت کم در طولانی مدت رانندگی کنید.

توجه داشته باشید برخی از قطعاتی همچون صافی بنزین بایستی زود به زود تعویض شوند با انجام چنین کارهایی می توانید به عملکرد صحیح انژکتور سوخت کمک کنید و در نهایت خودرو در این قسمت مشکلی نخواهد داشت و چراغ چک اتومبیل نیز روشن نخواهد شد.

سخن پایانی

به طور کلی همواره در اتومبیل ها ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که به خاطر وجود این مشکلات چراغ چک جک S5 روشن می گردد، لذا افراد همزمان با روشن شدن چراغ های هشدار دهنده احتمال دارد نگران و یا سردرگم شوند اما اگر نسبت به دلایل روشن شدن این چراغ ها آگاهی داشته باشند به سرعت در صدد رفع مشکلات برآمده و سعی می کنند تا از طریق برطرف کردن این مشکلات چراغ های هشدار دهنده نیز خاموش گردند.

افرادی هستند که در زمان روشن شدن چراغ های هشدار دهنده نسبت به آن بی تفاوت عمل می کنند. این نکته را بدانید هرگاه مشاهده کردید که چراغ چک جک S5 روشن شده است احتمال وجود مشکلی در قطعات و کارکرد اتومبیل وجود دارد، بنابراین باید به سرعت آن را رفع کنید. عدم توجه به روشن شدن چراغ چک خودرو و کارکرد اتومبیل ممکن است خطرات و آسیب های بیشتری را در آینده برای شما رقم بزند پس نسبت به این هشدار ها غافل نباشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا