خبر خوب فناوری: دستیابی ایران به دانش تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، یک شرکت دانش‌بنیان پس از تحریم‌ها علیه ایران و نواقص در تأمین پانسمان برای بیماران پروانه‌ای (ای بی)، با استفاده از دانش و تحقیقات خود، موفق به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد شده است که با استناد به استانداردهای جهانی مورد توصیه برای درمان این نوع بیماران قرار دارد.

متخصصان شرکت دانش‌بنیان “طبا زیست پلیمر” (تریتا) به عنوان اولین تولیدکننده پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در ایران شناخته شده‌اند.

این شرکت پس از تحریم‌ها و مشکلات در تأمین پانسمان بیماران پروانه‌ای (ای بی)، با بهره‌گیری از دانش و تحقیقات خود، تلاش کرده و موفق به ایجاد فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد شده است که با استناد به رهنمودهای جهانی مورد توصیه برای درمان این بیماران خاص قرار دارد.

تخصصی‌ترین تولیدکننده پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در کشور، شرکت تریتا، اکنون سعی در بومی‌سازی این محصول در مقیاس نیمه صنعتی دارد تا بتواند به بهبود و سلامت بیماران حساس و آسیب‌پذیر ایران کمک کند.

میثم فرج‌الهی، رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، درباره این طرح اظهار کرده است: “با توجه به گایدلاین جهانی در مراقبت از زخم بیماران پروانه‌ای، اقدامات اولیه برای درمان هر نوع زخم نیازمند استفاده از پانسمان مناسب می‌باشد. این موضوع نیز در خصوص بیماران پروانه‌ای (EB) صدق می‌کند، زیرا زخم‌های ناشی از این بیماری به عنوان زخم‌های مزمن شناخته می‌شوند و افراد مبتلا به آن نیازمند استفاده از پانسمان‌های فومی خاص هستند که به تاول‌ها و پوست بسیار حساس آنها صدمه نزند.”

وی اظهار کرد: پانسمان مپیلکس به عنوان گزینه‌ای مناسبتر برای درمان بیماران EB شناخته می‌شود. این پانسمان، به لطف استفاده از تکنولوژی safetac، به زخم‌های بیماران پروانه‌ای چسبیده نمی‌شود و با راحتی قابل تعویض است، به گونه‌ای که تا سه روز نیاز به تعویض ندارد.

در گذشته، به دلیل تحریم‌های ظالمانه، تأمین پانسمان مپیلکس برای بیماران مشکلاتی ایجاد کرده بود و عدم وجود گزینه مناسب در بازار باعث از دست دادن برخی از کودکان مبتلا به EB شده بود.

به گفته وی، این شرکت دانش‌بنیان در راستای دستیابی به اهداف مطرح شده در روند اجرایی تولید و تجاری‌سازی این محصول، تاکنون با حمایت‌های مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به کسب دانش فنی در زمینه تولید پانسمان مپیلکس (Mepilex) شده است.

این اقدام شامل احداث اتاق تمیز جهت تولید پانسمان بیماران ای بی، خرید بخشی از تجهیزات اساسی و اخذ مجوزها از آزمایشگاه‌های همکار در حوزه غذا و دارو بوده است.

امید‌‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا