دستاوردی بزرگ برای ژاپن/ پنجمین کشوری که روی ماه فرود آمد

به گزارش پایگاه خبری امید رسان، ژاپن با موفقیت بسیار دقیق و نرم ورود یک کاوشکر خود به سطح ماه را خبر داد و به پنجمین کشور تاریخ تبدیل شد که توانسته به ماه دسترسی پیدا کند. این فضاپیمای بدون فضانورد به نام “اسلیم” با فرود بسیار دقیق خود یک “شاهکار فن‌آوری” را خلق کرد.

آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد که این فضاپیما با فرود موفقیت‌آمیز خود تاریخ جدیدی را برای ژاپن به ارمغان آورده است، به عنوان پنجمین کشور در جهان که به ماه دسترسی پیدا کرده است. این موفقیت با ورود ژاپن به تبدیل شدن به یکی از کشورهایی با دستاورد فضایی بزرگ تبدیل شده است.

ماموریت کاوشکر “اسلیم” بود که از اواخر دسامبر به دور ماه می‌چرخیده و در اوایل روز شنبه به سطح ماه فرود آمد. این فضاپیما با ابعاد ۲/۴ متر در طول، ۱/۷ متر در عرض و ۲/۷ متر در ارتفاع به عنوان “تک‌تیرانداز ماه” شناخته می‌شود، زیرا ماموریت آن شامل فرود در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر از هدف خود بود.

آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد که بخشی از پنل‌های خورشیدی این فضاپیما با مشکل مواجه شده است، اما از آنجا که این کاوشکر با باتری‌های داخلی کار می‌کند، داده‌های جمع‌آوری شده توسط آن به زمین ارسال می‌شوند تا اطلاعات علمی ارزشمندی را از سطح ماه به دست آورد.

این موفقیت ژاپن را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه تکنولوژی و علم فضایی تثبیت کرده و نشان دهنده توانایی این کشور در اکتشاف فضا و ماموریت‌های اکتشافی در خارج از کره زمین است.

امیلی برانسدن، مدیر بخش ستاره‌شناسی در دانشگاه یورک بریتانیا، به خبرگزاری فرانسه اظهار کرد که دقت اسلیم در فرود بر روی ماه یک “پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ” است و این فرود بسیار دشوار و بحرانی از نظر تکنولوژیکی بوده است. او توضیح داد که در این نوع ماموریت‌ها تنها یک فرصت وجود دارد و حتی کوچک‌ترین خطا می‌تواند منجر به شکست ماموریت شود.

هدف اصلی این عملیات فضایی ژاپن تقویت تحقیقات در زمینه منابع آب در ماه است، که مساله‌ای کلیدی در کاوش‌های ماهیانه محسوب می‌شود. ایالات متحده و چین نیز بر اساس این مفهوم قصد دارند پایگاه‌های مستقر در ماه بسازند.

رقابت‌های جهانی در زمینه دسترسی به ماه در سال‌های اخیر افزایش یافته است و کشورهای مختلف به دنبال توسعه تکنولوژی‌های فضایی برای اکتشاف ماه هستند. به عنوان مثال، هند در خرداد ماه گذشته فضاپیمای “چاندرایان-۳” را به فضا پرتاب کرد تا به نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آید.

همچنین، سازمان فضایی روسیه نیز در مرداد ماه گذشته اعلام کرد که فضاپیمای “لونا-۲۵” به دلیل نقص فنی از کنترل خارج شده و به سطح ماه برخورد کرده است، که این موضوع به عنوان یک شکست بزرگ در رقابت‌های جهانی در زمینه کاوش ماه تلقی شد و مسائلی نظیر فساد و فقدان نوآوری در صنعت فضایی روسیه را برجای گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا