خبر خوب از احداث ۳ پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی/ سطح زیر کشت گیاهان بیشتر شده است

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، خبر خوب و امیدبخش امروز ما درخصوص حمایت دولت از احداث ۳ پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی است.

همانگونه که می دانیم مسیر گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی، مکانیزه کردن و استفاده از فناوری در مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت است.

این کار می تواند به ایجاد کشاورزی پایدار در کشور و تامین امنیت غذایی کمک کند. 

خبر خوب دیگر: ورود مدعی العموم به موضوع بهره مندی از ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب

با توجه به اهمیت استراتژیک این صنعت در رشد اقتصادی و ارتقای نظام دارویی کشور می توان از همین رهگذر، به تعریف سیاست‌های مدیریتی برای توسعه صنعت گیاهان دارویی اقدام کرد.

با استفاده از ادوات و ماشین‌آلات پیشرفته و مبتنی بر فناوری‌های توسعه یافته به رونق این صنعت رسید.

به گزارش امیدرسان، هدفی که در معاونت علمی دولت، دنبال می‌شود توسعه مکانیزاسیون یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که مدنظر قرار گرفته است.

نهایتا در تکمیل این خبر خوب و امیدبخش باید اظهار کرد بیش از ۴۰ طرح مکانیزاسیون گیاهان دارویی و آغاز احداث ۳ پالایشگاه بزرگ برای فرآوری آنها در کشور مورد حمایت ستاد قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر، سطح زیر کشت گیاهان دارویی و اسانس‌دار، رشد قابل توجهی کرده است.

موضوع مهم این است که کشور ما در حوزه درمان های دارویی یکی از غنی ترین کشورها جهت دسترسی به منابع درمانی و گیاهان دارویی است.

اگر دانشمندان ما در این حوزه حرکت جهادی داشته باشند می توان امید داشت که در سال های آینده به یکی از قطب‌های اصلی این حوزه در منتقه تبدیل شویم.

پوشش گیاهی ایران چهار برابر کل پوشش گیاهی اروپاست و بیش از ۲ هزار گونه گیاهان دارویی در کشور وجود دارد که فقط ۱۰۰ گونه از این گیاهان در صنایع دارویی کشور استفاده می شود.

به طوری که اگر زعفران، زیره سبز و سم های گیاهی را از بخش صادرات گیاهان دارویی حذف کنیم صادرات آن به صفر می رسد.

این در حالی است که میزان صادرات این محصول در کشورهای اروپایی به ۳۵ درصد می رسد.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی (برای ۶۰ گونه) در کشور حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار هکتار می باشد و میزان تولید به طور متوسط حدود ۷۳ هزار تن می باشد.

این مقدار تولید نه تنها ارزش صادرات ندارد،بلکه در تأمین نیازهای داخل کشور نیز بسیارناچیز است.

در حال حاضر مقدار صادرات فرآورده های گیاهی بالغ بر ۲۵ هزارتن و ارزش صادرات حدود۲۰ میلیون دلار می باشد که سهم بسیار ناچیزی در بازار جهانی دارد و با ادامه این روند همین جایگاه در خطر می باشد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا