ایران قدرت برتر منطقه است/ تحلیلی برنفوذ وجایگاه ایران از ابتدای انقلاب تا اکنون/دوستان منطقه‌ای ایران را بیشتر بشناسید

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، کرستن کنیپ تحلیلگر دویچه‌وله در تحلیلی درباره قدرت نظامی ایران نوشت: ایران دشمنان زیادی دارد؛آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی. اما ایران توانسته به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شود.

Omidresan.ir

رابطه ایران و سوریه به سال‌های پیش از انقلاب در ایران برمی‌گردد. پس از انقلاب در ایران، سوریه متحد ایران باقی ماند و در جریان جنگ ایران با کشور عراق تنها کشور عربی بود که کنار ایران ایستاد. پس از روی کار آمدن بشار اسد در سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان به حامیان اصلی رئیس‌جمهور جوان سوریه تبدیل شدند. اعزام نیروهای رزمی ‌وابسته به سپاه پاسداران و مستشاران نظامی سپاه به دمشق گام بعدی ایران دراین رابطه دو سویه بود.

اکنون ایران از طریق حزب‌الله در لبنان نیز حضور دارد. این گروه شبه‌نظامی سال ۱۹۸۲ در جریان جنگ داخلی لبنان با هدف مقابله با ارتش اسرائیل که همان سال وارد جنوب لبنان شده بود، تأسیس شد. مدت کوتاهی بعد از تأسیس آن، ایران با اعزام یک‌ هزار و ۵۰۰ رزمنده سپاهی این گروه(حزب الله) را تقویت کرد. که هدف از این اقدام هم صدور انقلاب اسلامی سال ۵۷ ایران به کشور عربی لبنان بود. 

سه سال بعد این گروه شبه نظامی «حزب‌الله» نام گرفت. در سال ۲۰۰۶ میلادی در جریان جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل روزنامه شرق‌الاوسط در گزارشی نوشت که ایران حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ موشک در اختیار این گروه شبه‌نظامی قرار داده است. علاوه بر آن، حدود سه هزار نیروی حزب‌الله نیز در ایران آموزش دیده‌اند.

ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که ما در لبنان با یک گروه شبه‌نظامی طرف هستیم که در واقع یگان ویژه ارتش ایران است.

ایران در حال حاضر هم در عراق حضور چشمگیری دارد. پس از مداخله نظامی آمریکا در عراق و اشغال این کشور، سال ۲۰۰۳ میلادی ایران از فروپاشی قدرت در این کشور برای گسترش نفوذ خود بهره برد.

به گزارش امیدرسان، رهبر کشور ایران از یک سو در پی آن است که مانع از تکرار جنگ هشت ساله با عراق شود و با گرو‌ه‌های ‌تروریستی جهادی مانند القاعده و دولت اسلامی (داعش) در عراق مبارزه می‌کند. ایران همزمان تلاش می‌کند تا حد ممکن با حضور ایالات متحده آمریکا در عراق مقابله کند. در عین حال، حفظ تمامیت ارضی عراق برای ایران اهمیت بسیاری دارد. تجزیه عراق، ثبات ناپایدار منطقه را برهم خواهد زد و تهدیدی جدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

Omidresan.ir

از آن گذشته، حفاظت از شهرهای مذهبی نجف و کربلا سامرا و .. که برای شیعیان بسیار مقدس هستند، برای ایران مهم است.چون میلیو‌ن‌ها ایرانی هر سال برای زیارت به عراق و این شهرهای زیارتی سفر می‌کنند.

البته در یمن هم نمی‌توان نفوذ ایران را نادیده گرفت و از آن چشم پوشید. در این کشور شیعیان حوثی راه نفوذ ایران را هموار کردند. ایران از شیعیان حوثی در یمن حمایت می‌کند که در برابر عربستان سعودی ایستاده و مقاومت کرده است.

ایران در یمن در ابتدا روی تجهیزات نظامی حوثی‌ها تمرکز کرده است. نکته مهم اینجاست که ایران در یمن حضور مستقیم ندارد. یعنی از طریق نظامی نمی‌توان ایران را از یمن بیرون راند، لذا به همین دلیل است که ائتلاف عربستان وارد جنگی فرسایشی شده است.

علاوه بر اینها ایران با گروه حماس که نوار غزه را تحت کنترل دارد، رابطه خوب و نزدیکی دارد. گروه حماس، با اینکه یک سازمان سنی‌مذهب است‌، اما با این حال ایران از آن حمایت می‌کند. البته ایران در نوار غزه از «جهاد اسلامی» هم پشتیبانی می‌کند.

ایران در ماه‌های اخیر قدرت نظامی خود را در تنگه هرمز نشان داده است. این گذرگاه (تنگه هرمز) دریایی یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل انرژی در جهان است.

Omidresan.ir

از زمان حضور ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه چند نفتکش خارجی از جمله نفتکش‌های عربستان در تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفته اند. باید دانست که ایران می‌تواند حمل‌ونقل در تنگه هرمز را به‌طور جزیی یا کامل مختل و اقتصاد جهانی را گرفتار چالش جدی کند.

یک کارشناس نظامی با نام تئودور کارسیک در مقاله‌ای برای روزنامه عرب نیوز این چنین نوشته است: ایران می‌تواند خطوط کشتیرانی خلیج ‌فارس را با زرادخانه وسیعی که دارد مانند اژدر هوشمند ،زیردریایی، مین‌های کنترل از راه دور یا از پیش نصب شده و ضد کشتی از داخل خاک خود یا جزایر این کشور تهدید کند. ایران زرادخانه خود را با قایق‌های تندرو و هواپیماهای بدون سرنشین تکمیل کرده و می‌تواند با تاکتیک‌های چریکی، حریفی دشوار در نبرد نظامی باشد.

امیدرسان رسانه امیدبخش

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا