خبر خوب فناوری: تصویربرداری کل اراضی ایران در کمتر از ۴۵ روز توسط ماهواره پارس یک

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، پروژه ماهواره پارس ۱، که به عنوان یک ماهواره تحقیقاتی شناخته می‌شود، از مرحله طراحی تا ساخت، تجمیع و آزمایش، توسط پژوهشگاه فضایی ایران به انجام رسیده است. این ماهواره در صبح روز ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ به فضا پرتاب شد.

ماهواره پارس ۱ که در زمره ماهواره‌های تحقیقاتی و سنجشی پژوهشگاه فضایی ایران قرار دارد، با وزنی معادل ۱۳۴ کیلوگرم، به منظور انجام تصویربرداری کاربردی، ارتقاء سطح داده‌های سنجشی داخلی و همچنین توسعه و آزمایش فناوری‌های لازم برای ماهواره‌های سنجشی عملیاتی محلی، طراحی و ساخته شده است. این ماهواره در صبح مذکور با استفاده از موشک پرتابگر سایوز و از پایگاه فضایی متعلق به روسیه با موفقیت به فضا فرستاده شد.

پارس ۱ مجهز به سه دوربین برای تصویربرداری است که امکان دریافت اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مختلف شامل طیف مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمایی فراهم می‌کند. دوربین‌های طیف رنگی و فروسرخ موج کوتاه توانایی دارند که در طی کمتر از ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد از خاک ایران را تحت پوشش قرار دهند.

علاوه بر این، دوربین مجهز به طیف فروسرخ گرمایی قادر است تمامی اراضی ایران را در طول کمتر از ۴۵ روز تصویربرداری کند.

دیگر وظایف محول شده به این ماهواره شامل آزمایش مکانیسم‌های پنل‌های خورشیدی با قابلیت بازشدن، ارزیابی سیستم پیشرانش گاز سرد برای اصلاح مدار، بررسی عملکرد سیستم موقعیت‌یابی مستقل از GPS بر پایه روش‌های موقعیت‌یابی محلی، آزمایش سیستم‌های تولید، تبدیل و توزیع انرژی در مدار با استفاده از پنل‌های خورشیدی قابل بازشدن و تجهیزات بومی، ارسال داده‌های تصویری با سرعت بالا در باند فرکانسی X و نیز اندازه‌گیری میزان تشعشعات فضایی (دزیمتری) اشاره کرد.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا