آشنایی با قدیمی ترین درخت ایران

سَرْو اَبَرکوه یا (سرو زرتشتی) یکی از آثار طبیعی ملی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، درخت سَرْو که در شهر ابرکوه واقع شده، از پیرترین موجودات زندهٔ جهان به شمار می‌رود. ارتفاع تنه این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر تخمین زده شده‌است.

سرو ابرکوه یزد، با قدمت 4500 ساله، عنوان قدیمی‌ترین درخت و موجود زنده ایران و سومین درخت قدیمی جهان را از خود به جای گذاشته است. این درخت سرسبز که در شهر یزد واقع شده، نمادی از زندگی و زیبایی است

سرو باشکوه ابرکوه از گونه سرو شیراز و از سروهای مدیترانه به نام علمی “Cupressus sempervirens” با ارتفاع ۲۵ متر می‌باشد. قطر تنه آن ۴/۵ متر بوده و بسیاری از دانشمندان و کارشناسان داخلی و خارجی این درخت را یکی از کهنسال‌ترین درختان جهان می‌شناسند. الکساندر روف (دانشمند) در ابتدا عمر درخت را ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال برآورد کرده بود، اما پس از بازدید دانشمندان روسی از ژاپن و روسیه، عمر درخت را تا ۷ هزار سال تخمین زده‌اند. این درخت به دلیل ارزش‌های علمی، قدمت، و زیبایی استثنایی‌اش به‌عنوان یک گنجینه ژنی ارزشمند در میانهٔ میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌است. هرساله بازدیدکنندگان فراوانی از داخل و خارج کشور به این درخت مشهور جذب می‌شوند. پس از مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۲، سرو ابرکوه به‌عنوان اثر طبیعی ملی در زمرهٔ مناطق چهارگانه محیط زیست قرار گرفت و مدیریت و حفاظت از آن به عهده اداره محیط زیست افتاد.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا