خبر خوب اجتماعی: خداحافظی با کودکان کار در تهران

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان،درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی در تهران، احمد احمدی صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در دو دهه گذشته در شهر تهران مسیر را سخت‌تر می‌کند. او اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب نیز از آسیب‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین خطر کشور خبر داده‌اند.

به ادامه اظهارات احمدی صدر، قرارگاه اجتماعی شهر تهران حدود دو سال پیش به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد. او افزود که جلسات کارگروه‌های اجتماعی شهر تهران با حضور 27 دستگاه متولی و 14 دستگاه اصلی و دستگاه‌های زیرمجموعه برگزار شد. در این جلسات، 32 طرحی که در گذشته انجام شده ولی ناموفق بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.

احمدی صدر درباره نتایج این جلسات افزود: گروه‌های حمایتی از کودکان کار دعوت شدند تا در این کارگروه‌ها شرکت کنند و نظرات خود را ارائه دهند. نتیجه این جلسات منجر به طرحی 5 ضلعی شد که مهم‌ترین آن آگاه‌سازی عمومی و دعوت از مردم به منظور نگهداری کودکان کار در فضای کسب و کار بود. او تأکید کرد که برای موفقیت این طرح‌ها، اقتصاد کف خیابان باید کاهش یابد و توجه به کودکان کار از سوی سودجویان باید کاهش یابد.

درباره هدف اصلی کارگروه، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: هدف این کارگروه‌ها با کمک فعالان این حوزه این است که مردم به کودکان کار کمک نکنند و به جای آن دستگاه‌های حمایتی باید به کودک و خانواده آنها کمک کنند.

در زمینه قانونی، سیدعلی کاظمی؛ معاون حقوق مالکیت فکری و دبیر مراجع ملی حقوق کودک و مبارزه با فساد، اظهار کرد: مفهوم کودک کار خیابانی از سال 1979 مطرح شده است و باید تفکیک میان کودک کار و کودک خیابانی صورت گیرد. او افزود که طرح جدید حمایت از اطفال و نوجوانان فرایند‌هایی چون شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری، توانمندسازی و پیگیری را برای حمایت از این کودکان تعریف می‌کند.

در ادامه، کاظمی به آمار کودکان خیابانی اشاره کرد و گفت: در سال 78، حدود 30 هزار کودک خیابانی شناسایی شده بودند که 24 هزار و 700 کودک از آنها مربوط به تهران بود. اما با شروع طرح جدید حدود 400 کودک شناسایی شده‌اند که 85 درصد آنها اتباع هستند.

در پایان، کاظمی اظهار کرد: برای رصد و کنترل آمار کودکان کار، هیئت هماهنگ و نظارت ایجاد شده و کمیته بخشی آماری تشکیل می‌شود تا تمام آمارهای مربوط به کودکان کار ساماندهی و استاندارد شود.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا