خبر خوب : موفقیت ایران در بارگذاری چشمه رادیواکتیو/ ایران در جمع 6 کشور دارای دانش فنی

به گزارش پایگاه خبری امید رسان، ایران در میان شش کشور دارای دانش فنی و تخصصی در زمینه بارگذاری چشمه‌های رادیواکتیو برای سامانه‌های پرتودهی جهان قرار گرفته است. این سامانه‌های پرتودهی برای مواردی مانند آفت‌زدایی از محصولات کشاورزی و غلات، ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی و دیگر کاربردها به کار می‌روند.

ازطریق پرتودهی،عمرمحصولات کشاورزی افزایش می‌یابد،آفات در محصولات مانند حبوبات و برنج کنترل می‌شود، و تجهیزات پزشکی به شکل موثری ضدعفونی می‌شوند. این فرآیند تحت کنترل شرایط دقیقی صورت می‌گیرد و با استفاده از اشعه چشمه پرتودهی رادیواکتیو صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که چشمه پرتودهی رادیواکتیو باید هر چندسال یکبار توسط متخصصان مورد تعویض قرار گیرد.

تحریم‌های اقتصادی و تجاری برخی سال‌ها در ایران مانع از تعویض این چشمه‌ها شده است. به عبارت دیگر، چشمه پرتودهی رادیواکتیو جزء قسمت مهمی از سامانه پرتودهی است که باید از طریق آن اشعه پرتودهی صادر شود و مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را تحت پرتودهی قرار دهد.

تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران باعث شده است که متخصصان ایرانی کوشش کنند و توانایی داخلی‌سازی این تکنولوژی را پیدا کنند. این تلاش‌ها منجر به افزایش ظرفیت پرتودهی در مراکز مختلف شده و تا سه برابر افزایش ظرفیت را به همراه داشته است.

براساس سند توسعه هسته‌ای، تاسیس ۱۲ منطقه پرتودهی به منظور ارائه خدمات به صنایع مختلف هدف قرار گرفته است. این تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شده است که متخصصان ایرانی به دنبال داخلی‌سازی این تکنولوژی و افزایش ظرفیت پرتودهی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا