خبر خوب فناوری:ماهواره ثریا اولین سیگنال خود را به زمین مخابره کرد

ارسال موفقیت‌آمیز اولین سیگنال از ماهواره «ثریا» به زمین تایید شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری امید رسان ، سازمان فضایی اعلام کرده است که ارسال اولین سیگنال از ماهواره «ثریا» به زمین با موفقیت انجام شده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در فضای مجازی خبر داد: سیگنال‌های ماهواره ثریا دریافت شده و وضعیت ماهواره مطلوب است.

دیشب، ایستگاه‌های زمینی ما سیگنال‌های ماهواره ثریا و داده‌های تله‌متری مربوط به وضعیت سیستم‌های تأمین انرژی، سیستم تعیین موقعیت خودکار، بخش ارتباطی، سیستم کنترلی، پردازشگرها و غیره را دریافت کرده‌اند، که نشان‌دهنده وضعیت مناسب ماهواره است.

“تبریک به همکاران دانشمند و پرتلاش من در پژوهشگاه فضایی”

ماهواره «ثریا» که متعلق به سازمان فضایی ایران است، در تاریخ ۳۰ دی ماه، توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد «قائم ۱۰۰» از نیروی هوافضای سپاه، با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مداری به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتر قرار گرفت.

ماهواره ‌بر قائم ۱۰۰، طراحی شده توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران، قادر است محموله‌هایی با وزن حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم را حمل کند. در سومین آزمایش پرتاب خود، این ماهواره ‌بر یک بار تحقیقاتی با وزن تقریبی ۵۰ کیلوگرم را به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین منتقل کرد.

قائم۱۰۰ از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است. این اولین بار است که ماهواره ‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا