فرماندار مشهد گفت:2هزار صنف درسی به دانش آموزان افغان اختصاص دارد

فرماندار مشهد گفت:2هزار کلاس درس هم اکنون در مشهد به تحصیل دانش آموزان تبعه افغانستان اختصاص داده ایم که این مقدار معادل کمبود فضای آموزشی در مشهد است.

به گزارش پایگاه خبرگزاری امید رسان،محسن داوری در روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح مدرسه در روستای “کاظم آباد پنجشنبه” در جمع خبرنگاران اظهاراتی داشت. او افزود که تمام اتباع خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی در حال تحصیل هستند و در مجموع، پنج درصد از مجموع دانش‌آموزان در خراسان رضوی اتباع خارجی هستند.

وی افزود که ۸۵ درصد از مجموع دانش‌آموزان تبعه خارجی خراسان رضوی در شهرستان مشهد تحصیل می‌کنند و تأمین فضای آموزشی برای این اتباع از طریق کمک‌های خیران و سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

مدرسه ۱۲ کلاسه “کاظمیه” در روستای کاظم آباد پنجشنبه در بخش مرکزی مشهد امروز سه‌شنبه با حضور “سیگوالد تامین هاوگه” سفیر پادشاهی نروژ و “مادس کریستین هیگارد پولسن” معاون سفیر دانمارک در تهران به بهره‌برداری رسید. این مدرسه با کمک خیران و نهاد‌های بین‌المللی مرتبط با کشور‌های نروژ و دانمارک ساخته شده است.

به گفته اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی پس از تهران است و نزدیک به ۴۰۰ هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آن‌ها در سامانه “سیام” وزارت کشور ثبت شده است و به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

بر اساس گزارش، ۷۶ هزار دانش‌آموز افغانستانی در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده‌اند، که افراد دارای گذرنامه‌های منقضی نیز در این میان هستند و به عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند. البته در ماه‌های قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

به گفته فرمانداری مشهد، سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در کشور پنج و پنج دهم مترمربع، در خراسان رضوی چهار و پنج دهم مترمربع و در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف این کلانشهر یک و دو دهم مترمربع است.

این طرح ویژه ساخت مدرسه با توجه به کمبود ۲ هزار کلاس درس در مشهد مورد حمایت قرار گرفته و از آبان ماه هر سه‌شنبه یک مدرسه در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

جمعیت شهرستان مشهد، که در شهر‌های “مشهد، رضویه، ملک‌آباد و بینالود” و ۴۰۰ روستای کوچک و بزرگ آن سکونت دارند، تقریباً چهار میلیون نفر است.

در مشهد مقدس مدرسه "مولوی"برای تحصیل مهاجرین افتتاح شد

در مشهد مقدس مدرسه “مولوی”برای تحصیل مهاجرین افتتاح شد

یک مدرسه با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تاسیس و افتتاح شد، که بخشی از دانش‌آموزان آن از افغانستان هستند. این مدرسه در منطقه تبادکان شهر مشهد مقدس قرار دارد و با حمایت مالی از کشورهای جاپان، استرالیا، آلمان، اتحادیه اروپا و همت جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

این مدرسه دوازده کلاس درس دارد و در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع احداث شده است. ظرفیت این مدرسه در حال حاضر برای ۲۵۰ دانش‌آموز در یک شیفت است و در آینده قرار است که گنجایش آن به هفتصد دانش‌آموز در دو نوبت افزایش یابد.

این مدرسه همچنین دارای آزمایشگاه، کارگاه، نمازخانه و کتابخانه است. در مراسم افتتاحیه این مدرسه، مدیر کل امور اتباع خارجی ولایت خراسان رضوی بر تأکید بر حمایت مدیران ایرانی از افزایش دانش مهاجران تأکید کرد.

قائم مقام وزارت معارف ولایت خراسان رضوی نیز اهمیت آموزش مهاجران افغانستانی را بیان کرد و این مسئله را ارتقای سطح آگاهی مهاجران و آینده بهتر برای افغانستان تلقی کرد.

در مراسم حضور داشته‌اند و توهین به پیامبر اسلام را محکوم کرده و تأکید کردند که اتباع افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران قابل اعتماد و منشاء برکت هستند. همچنین، کمک‌های جامعه جهانی به ایران در میزبانی از مهاجران را ناچیز خوانده و توجه بیشتر جامعه بین‌الملل به پناهندگان افغانستانی را خواستار شدند.

معاون کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز تأکید کرد که زمینه برای دسترسی به آموزش باکیفیت برای مهاجران در ایران فراهم است.

همچنین، این مدرسه با هزینه ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال (واحد پول ایران) توسط تعدادی از خیرین ایرانی ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا