به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، هفته مد ایرانی در هندوستان (نقش پارسی) از ۲۴ بهمن تا ۹ اسفند با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهلی نو در حال برگزاری است.
مریم مونسی، نماینده آکادمیک در هفته مد ایرانی در هندوستان، در اینباره اظهار داشت: مد موقر، جریانی در هنر صنعت مد لباس است که مبتنی بر پوشش متناسب با ارزشهای اخلاقی و دینی است.
این جریان در شیوه پوشش مردانه و زنانه دیده میشود. در دهههای اخیر، بسیاری از برندهای لباس با این رویکرد به تولید میپرداختهاند
وی افزود:
روابط فرهنگی ایران و هند، قدمتی تاریخی دارد. دو ملت دارای وابستگیهای اخلاقی و معنوی فراوان هستند و فرهنگ، هنر، و سایر دانشهای مشترک بین آنها هویداست.
طبق اسناد تاریخی، ایران و هند پیش از ورود اقوام آریایی با یکدیگر مرتبط بودند و تأثیر و تأثّراتی داشتهاند.
علاوه بر مشترکات زبانی و باورهای کهن، بخشی از اعتقادات و هنرآفرینیهای مشابه در دو کشور مشاهده میشود. همه این اوصاف، گویای بنیانهای مشترک فرهنگی است.
گرچه، گذر زمان رنگ تازهای به فرهنگ دو کشور زده، اما همچنان میتوان وجوه اشتراک فراوانی در آنها یافت. هنر_صنعت نساجی و لباسآرایی، از هنرهای مشترک دو کشور بوده است.
دادوستدهای هنرمندانِ طراح پارچه و نقشآفرینیِ مؤثر آن در نفوذ تکنیکهای مشترکِ نقش و بافت پارچه، و فرم لباس و سوزندوزیها، همگی گویای این ادعاست.
عضو هیأت علمی طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) در ادامه اظهار داشت: مردادماه ۱۴۰۲ نخستین مذاکرات دربارهی برگزاری رویداد هفته مدِ لباس ایران در هند انجام شد.
جلسات متعدد از نحوه کار و نیز نوع برنامه با هماهنگی رایزن محترم فرهنگی ایران در هند صورت گرفت.
برنامهها در سه بخش تنظیم شدند که میتوان به نشست علمی دانشگاهی، نمایش آثار لباس طراحان ایرانی (و نمایش البسه سنتی ایرانی) و سکوی فروش البسه و سوزندوزی اشاره کرد.
مونسی گفت: در مرحله نخست، فراخوان عمومی به سراسر ایران جهت ارایه اولیه آثار طراحان لباس برای سنجش و گزینش نفرات برتر اعلام شد.
۳۰۰ طراح، آثار خود را به کارگروه مد و لباس کشور به صورت مجازی ارسال کردند.
آثار دریافتی، در قالب اسکچهای اولیه، لباسهای دوخته شده، و عکاسی آثار در صفحات مجازی طراحان بود. چندین ساعت داوری به صورت حضوری انجام پذیرفت.
سنجش اولیه بر مبنای انتخاب بهترین طرحها از منظر خلاقیت و قدرتِ ارایه، رخ داد. ۵۰ طراح به مرحلهی دوم راه یافتند