خبر خوب از ارومیه : ورودی اب به دریاچه ارومیه 3 برابر شد

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس اعلام کرد که حجم آب وارده به دریاچه ارومیه از رودخانه‌های اصلی در سال جاری سه برابر مقدار مشابه سال گذشته است. او افزود که در حال حاضر سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و حجم ذخیره آب در آن به بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب ارتقا یافته است.

به گفته احمد قندهاری، رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس، بر اساس برنامه منابع و مصارف سدها که در ابتدای هر سال تدوین و ابلاغ می‌شود، میزان رهاسازی آب از سدها در سراسر کشور و همچنین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعیین می‌شود. او توضیح داد که با توجه به کاهش جدی بارش‌های پائیزی و بهبود وضعیت بارش‌های زمستانی، زمان رهاسازی آب از سدهای دریاچه ارومیه برای تامین بخشی از حقابه دریاچه مشخص شده است.

قندهاری اظهار کرد که در سال جاری، بارش‌های پائیزی نسبت به سال گذشته ۹ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۰ درصد کاهش یافته است. او افزود که با در نظر گرفتن وضعیت بارش‌ها تاکنون در سال جاری، نسبت به میانگین بلندمدت حوضه دریاچه ارومیه، ۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس افزود که رهاسازی آب از سدهای مهاباد، بوکان، و ساروق با هماهنگی کامل از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام شده و با بسته بودن سردهانه‌های کانال‌های کشاورزی و نظارت مستمر بر برداشت‌های غیرمجاز، سعی شده است تا حداکثر حجم آب به دریاچه ارسال شود. او امیدوار است با ادامه بارندگی‌های زمستانی و بهاری، وضعیت بهتری در دریاچه ارومیه در سال آینده شاهد باشیم.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا