خبر خوب فناوری: ساخت دستگاه جمع‌آوری تحلیل و پردازش داده صنعتی برای تشخیص عیب و پایش وضعیت موتور‌ها

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان،توسعه نرم‌افزار تشخیص عیب و پایش موتورها با همکاری دکتر مسعود شفیعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به عنوان یک پروژه عملی موفق، به انجام رسید.

شفیعی، که عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، موتورها را از عناصر حیاتی در صنعت تولید دانست و اهمیت تشخیص زودهنگام عیوب و پیش‌بینی زمان خرابی آنها را تأکید کرد؛ زیرا این اقدام به کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خطرات جانی مرتبط با آنها منجر می‌شود.

وی افزود: با توجه به نیاز به راهکارهای نوآورانه برای بهبود عملکرد سیستم‌های صنعتی و کاهش هزینه‌ها در صنایع تولیدی، این طرح با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته، روش‌هایی را برای پایش و تشخیص عیوب در موتورها ارائه کرده است.

شفیعی تأکید کرد: کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، پیشگیری از خرابی‌ها و کاهش خطرات برای افراد از جمله دستاوردهای این طرح است.

وی اظهار کرد: فرآیند اجرای این مطالعات شامل طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام و بلادرنگ عیوب در تجهیزات تولیدی بوده است، که در نهایت منجر به ایجاد یک دستگاه و سامانه یکپارچه برای ثبت، جمع‌آوری، پردازش داده‌ها و تشخیص عیوب موتورها شده است.

شفیعی همچنین به مشکلات اصلی در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: نیاز به دستگاه‌های جمع‌آوری داده با فرکانس بالا و پیچیدگی در وزن‌گذاری مناسب و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری جمعی برای دستیابی به دقت بالا در تشخیص عیوب از جمله چالش‌های اصلی این پژوهش بوده است.

به گفته وی، نتایج این طرح قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع فولاد، ذوب‌آهن، صنایع کوچک و متوسط و صنایع نفت و گاز است و امکان ثبت و جمع‌آوری داده با فرکانس بالا، پردازش داده با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تشخیص عیوب مکانیکی و الکتریکی از ویژگی‌های مهم و نتایج مثبت این طرح می‌باشد.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا