خبر خوب فناوری: خودکفایی کشور در تولید کاتالیست اتیلن اکسید/محصولی داخلی با یک‌سوم قیمت نمونه خارجی

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، کاتالیست‌ها به عنوان محصولات مهم و راهبردی در حوزه صنایع پتروشیمی شناخته می‌شوند که در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برخی دیگر از صنایع شیمیایی به کار می‌روند.

کاتالیست یک ماده است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می‌دهد، اما خودش در واکنش تغییر نمی‌کند.

تولید محصولاتی که بر پایه کاتالیست تولید می‌شوند، بدون حضور این عامل در فرآیند، امکان‌پذیر نیست یا اقتصادی ندارد.

در سال‌های گذشته، متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند صنعت کاتالیست را در کشور بومی‌سازی کنند.

اکنون یکی از برگزیدگان سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی به همراه شماری از همکاران محقق خود، موفق به دریافت جایزه در زمینه تولید کاتالیست اتیلن اکسید شده‌اند.

مرضیه حمیدزاده تنها بانوی برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی است که رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی را با طرح تولید کاتالیست اتیلن اکسید کسب کرد.

او دانش‌آموخته رشته شیمی آلی و همکار پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است و پیش از این نیز به عنوان محقق و کارمند برتر از وی قدردانی شده و سخنران کلیدی همایش‌های علمی نیز بوده است.

درباره این طرح اظهار داشت: اتیلن اکسید مهمترین کاتالیست صنعت پتروشیمی است که در واقع نقره بر پایه آلفا آلومینیوم است.

ساخت این کاتالیست از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و بعد از آن دانش فنی را به شرکت پویا پژوهش باختر واگذار کردیم که از سال ۱۴۰۰ تولید این محصول آغاز شد و امروز روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو از این محصول در کشور تولید می‌شود.

حمیدزاده ادامه داد: شرکت ما تنها اجازه تولید دانش فنی را دارد. شرکت پویا پژوهش باختر در ادامه، کارخانه را تاسیس کرد و بیش از ۱۲۰ تن از این محصول را تولید کرد.

تاکنون این محصول را به شرکت پارس گلایفول فروخته‌ایم و در مرحله بعدی، پس از تکمیل مقدار ۲۲۰ تن، تولید دوباره آغاز می‌شود.

وی درباره میزان خودکفایی و صرفه‌جویی ارزی برای کشور با این محصول توضیح داد: بسته به مقدار نقره‌ای که روی سطح کاتالیست قرار می‌گیرد، میزان نقره می‌تواند ۱۴ تا ۱۵ درصد یا بیشتر تا ۲۸ درصد باشد.

نقطه قوت کاتالیست ما این است که کاتالیستی با کارایی بالا تولید کرده‌ایم که میزان نقره آن از کاتالیست‌های خارجی کمتر است اما همان میزان کارایی را دارد.

میزان گزینش (selectivity) آن بالای ۸۷ درصد است و تبدیل (conversion) بیش از ۱۱ درصد و نرخ کار (work rate) بیش از ۲۰۰ یا ۲۳۰ را دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که به طور کاملاً قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

این پژوهشگر حوزه پتروشیمی با اشاره به اینکه این کاتالیست پیشتر از خارج وارد می‌شده است، گفت: هر کیلوی این کاتالیست، با قیمتی بین ۲۸۰ تا ۳۴۵ دلار وارد می‌شد و اما قیمت کاتالیست داخلی که با ۱۳.۵ درصد نقره روی کاتالیست تولید شده است، حدود ۶۰ دلار است که تقریباً یک سوم قیمت کاتالیست خارجی است.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا