خبر خوب برای کشاورزان: کاهش ۱۰۰ درصدی خسارت سیل با احداث دیواره‌های ساحلی آبخیزداری

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان،ترتیب جملات را به صورت زیر تغییر می‌دهیم:در سواحل رودخانه‌ها، آبخیزداری حافظ مناطق شهری و روستایی در برابر سیلاب است. یکی از مناطقی که احداث دیواره‌های ساحلی آبخیزداری توانسته از سیلاب و پیامدهای خسارت‌بار آن جلوگیری کند، حوضه آبخیز سفیدرود در طالقان در دامنه جنوبی البرز است.

در بهار‌های گذشته، گزارش پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری نشان می‌دهد که ساحل رودخانه طالقان هر ساله به عنوان عرصه تاخت و تاز سیلاب‌ها عمل می‌کند. وقتی سیل می‌آمد، همه چیز را نابود می‌کرد؛ آب مغازه‌ها، دامداری‌ها و خانه‌ها را پر می‌کرد و مردم نمی‌توانستند رفت و آمد کنند. اما با ایجاد طرح آبخیزداری در این منطقه از سال ۱۳۷۲، دیواره‌های ساحلی در زمان سیلاب احتمالی رودخانه از مناطق مسکونی محافظت کردند.

دیواره‌های ساحلی بین رودخانه و شهر طالقان، جلوی طغیان‌های رودخانه را از تهدید شهر نگه می‌دارند. درختان نیز مانند دیوارهای ساحلی از سیلاب محافظت می‌کنند؛ دیواره‌های بیولوژیکی با گونه‌های صنوبر، تمشک و بید دیواره‌ای در برابر ورود سیلاب به اراضی کشاورزی ایجاد کرده‌اند.

در حوضه آبخیز ۱۲۰ هزار هکتاری طالقان، ۴۰ هزار هکتار انواع عملیات آبخیزداری انجام شده است. اسماعیلی، رئیس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طالقان، اظهار می‌کند که در ۵ زیر حوضه به طول ۵ کیلومتر و در مساحت به میزان ۵ هزار متر مکعب، عملیات دیوار ساحلی انجام شده است.

در سال ۱۳۹۸، بارش ۷۰ میلیمتری باران همانند سال ۱۳۷۱ تکرار شد؛ اما با وجود دیوار ساحلی دیگر آسیبی وارد نشد. گرشاسبی، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، اظهار می‌کند که طراحی این دیوارها سیل‌های با دور برگشت ۵۰۰ ساله را می‌گیرد و دیواره‌های خودشان را به‌خوبی انجام داده‌اند، شهرها و مناطق مسکونی که پشت آن‌ها ایجاد شده مصون ساز خطر سیل هستند.

بر اساس آمار پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، میزان فرسایش خاکی و آبی در سواحل رودخانه‌ها سالانه ۸ تن در هکتار است که با عملیات آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و آب، از خسارت به شهرها و مناطق مسکونی نیز جلوگیری خواهد شد.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا