خبر خوب اقتصادی: قیمت برنج ایرانی کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، با توجه به آمارهای فعلی، تقریباً بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود.

اگر تولید سالیانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج باشد، کسری این محصول میان ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از طریق واردات تأمین می‌شود.

ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان برنج در جهان، بخشی از این محصول را از طریق تولید داخلی و بخشی دیگر را از طریق واردات تأمین می‌کند تا بازار داخلی با کمبود مواجه نشود.

در سال‌های اخیر، دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در فصل برداشت (از مرداد تا آذرماه) نموده است.

اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد.

زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های گذشته را در پی داشت.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد که در همین مدت در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد شده بود.

بنابراین، واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزن و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

با این تغییرات، واردات برنج در یک‌سال اخیر تا حدود ۶۶۰هزار تن کاهش یافته و ارزش آن به حدود ۸۳۰ میلیون دلار کمتر از سال قبل شده است.

به طور جزئی، برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از هند، ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از پاکستان، ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از امارات، و ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مناطق آزاد و ویژه وارد شده است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا