خبر خوب؛ ساخت استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع تیشوسازی توسط محققان خوزستانی

موسس و عضو هیات مدیره یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: محققان دانشگاه آزاد دزفول موفق به ساخت استراتژیک‌ترین ماده اولیه صنایع تیشوسازی شدند.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، علی حیدری‌مقدم اعلام کرد: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و اینک موفق به ساخت ماده رهاساز یکی از استراتژیک‌ترین مواد اولیه صنایع تیشوسازی شدند که این محصول از حدود ۴۰ سال وارداتی بود.

وی با بیان اینکه این شرکت یکی از شرکت‌های زایشی دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که در زمینه تولید ماده رهاساز (رلیز) مورد استفاده در صنایع تیشوسازی فعالیت می‌کند ادامه داد: ماده رهاساز تولیدشده در این شرکت تجاری‌سازی و به برخی از کارخانجات مطرح کشور فروخته شده است.

حیدری‌مقدم تصریح کرد: دستمال کاغذی، یکی از اقلام ضروری در راستای رعایت بهداشت فردی در جامعه به حساب می‌آید که یکی از مهمترین مواد مورد نیاز برای تولید دستمال کاغذی، تیشو است؛ تیشو نوعی کاغذ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده و به روش خاصی تولید می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول گفت: از آغاز فعالیت صنایع سلولزی در کشور همه مواد اولیه شیمیایی مصرفی مانند رهاساز، مواد افزایش دهنده مقاومت‌ تر و خشک وارداتی بودند و عدم دسترسی به دانش فنی برای تولید این محصولات باعث شده بود کارخانه‌های تولیدی کاغذ و تیشو، همواره وابسته به شرکت‌های خارج از کشور بوده که علاوه بر ارزبری به دلیل تحریم‌ها، تهیه آنها با مشکل مواجه بود.

وی اضافه کرد: این شرکت با استفاده از مواد اولیه داخلی و یا برخی مواد وارداتی برای به حداقل رساندن هزینه تولید، فرمولاسیونی ارائه کرد تا بدون اختلال در فرآیند تولید و با کاهش خوردگی تیغه جداکننده، تیشو تولیدی به راحتی از سطح یانکی جدا شده و محصول باکیفیتی به‌دست آید.

عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان فناور پژوهان مدرن فرتاک با تاکید بر اینکه این محصول اکنون جایگزین نمونه‌های خارجی شده اظهارکرد: این شرکت در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نقش دارد.

وی گفت: این شرکت دارای قرارداد مشارکت بوده و ۶ درصد مالکیت معنوی و درصدی از فروش محصول متعلق به این واحد دانشگاهی دزفول است.

حیدری‌مقدم بیان کرد: محصول ساخته شده در این شرکت با استفاده از مواد اولیه داخلی با به حداقل رساندن هزینه تولید و ارائه فرمولاسیونی جدید، توانسته منطبق و جایگزین ماده رلیز وارداتی شود و صنایع تیشوسازی را از واردات بی‌نیاز کند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا