خبر خوب علمی؛مجتمع پرتو فرآیند اصفهان افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان ، این مجموعه صنعتی مرتبط با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران نقش ویژه ای در بهبود محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت پرتوها دارد و عملیات احداث این مجموعه که در مساحتی بالغ بر پنج هزار متر مربع در شهرک صنعتی اشترجان در شهرستان فلاورجان واقع در غرب استان اصفهان قرار دارد، از سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت گفت: امروز دور هم جمع شدیم تا نقش کوچکی در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشیم، امروزه در دنیا حدود ۲/۵ میلیارد نفر دچار ناامنی غذایی اند که حدود ۱۱ درصد این تعداد درگیر سوءتغذیه شدید هستند. تا چند سال گذشته استنباط این بود که امنیت غذایی تکیه بر تولید دارد.

اما امروزه یکی از نکات مهمی که درخصوص امنیت غذایی باید به آن پزرداخته شود، حوزه نگه‌داشت است. سازمان انرژی اتمی میتواند در تولید بذرهای اصلاح شده که می توانند بار بیشتری بدهند و مقاومت بیشتری در برابر آفات داشته باشند دخالت کند و در نگهداری محصولات،با استفاده از پرتوها می توانیم بار میکروبی و حشرات را در محصولات کاهش دهیم، یعنی زمان انبارداری محصول را افزایش می دهیم که هم به اقتصاد کمک میکند و هم سلامت و امنیت غذایی را ارتقا می دهد.

سید پژمان شیرمردی ادامه داد: آمار WHO ( سازمان جهانی بهداشت) حاکی از آن است که سالانه به طور متوسط ۶۰۰ میلیون نفر بخاطر مصرف غذای ناسالم بیمار می شوند، که این بیماری میتواند از یک شکم درد معمولی باشد تا سرطان،با پرتودهی و حذف آفات علاوه بر اینکه می توانیم امنیت غذایی را حفظ بکنیم، ایمنی غذایی را هم ارتقا میدهیم.

شیرمردی افزود: امروزه استفاده از آفت کش ها و سموم یکی از دلایل ایجاد سرطان است،یک روش جایگزین می تواند استفاده از پرتوها باشد. فائو، WHO و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سندی را تدوین کردند که طی آن پیشنهاد شده است تا ده کیلو گری(GY) دز پرتو دهی برای مواد غذایی مجاز است، بنابراین ما بعد از پرتو دهی این اطمینان را داریم که غذایی سالم و با کیفیت را تحویل مردم عزیزمان خواهیم داد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی در سال ۱۴۰۰ سندی را به دست شهید بزرگوارمان، شهید رییسی رونمایی کردیم و امروز آن سند مبنای حرکت ماست. طبق این سند ما در ۱۲ نقطه از کشور این صنعت را راه اندازی می کنیم که هم بتوانیم بار مالی آن را کاهش و هم بار ترویجی آن را افزایش دهیم. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از رویکردهای ما در پرتو دهی، درگیر کردن بخش خصوصی بود که در فاز اول قرارداد چهار سامانه با بخش خصوصی امضا شد.

 پرتودهی یک روش عالی برای کاهش و یا ازبین بردن باکتری‌های ایجادکننده فساد مواد غذایی و همچنین باکتری های بیماریزای موجود در غذاست. در سال ۱۹۸۰، WHO ،FAO و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که پرتودهی هر ماده غذایی حداکثر تا میزان ۱۰ کیلوگری مجاز و عاری از هر گونه خطر توکسینولوژیک برای مصرف کننده خواهد بود. 

امیدرسان ،رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا