خبر خوب فناوری: دستیابی ایران به فناوری تولید شیر حاوی آنتی بادی

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، یک شرکت پیشرو در حوزه دانش‌بنیان با ارائه خدمات متخصصانه در زمینه مشاوره فنی، ژنتیک و بهبود امنیت غذایی به دامپروری‌ها و گاوداری‌ها، به تولید نوعی شیر بسیار مغذی با افزودن آغوز موفق شده است تا سطح امنیت غذایی و سلامت جامعه را ارتقا بخشد.

حسن نیلی احمدآبادی، مدیرعامل این شرکت تاکید کرده است که شیر غنی‌شده با آغوز، که به شیر فراویژه معروف است، یک نوآوری بی‌نظیر و برای نخستین بار در ایران به تولید رسیده که هدف از آن تامین سلامتی بیشتر مصرف‌کنندگان است.

احمدآبادی همچنین به تفاوت‌های بارز شیر فراویژه با سایر محصولات موجود در بازار اشاره کرده و بیان داشته است: برخلاف شیرهایی که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و از فرآیند استریلیزاسیون عبور می‌کنند که منجر به غیرفعال شدن پروتئین‌ها به دلیل حرارت می‌شود، شیر فراویژه حفظ خاصیت بیولوژیکی و تغذیه‌ای خود را در اولویت قرار می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیازهای سلامتی مصرف‌کنندگان باشد.

این مهندس فناوری بیان کرد: در این راستا، ما از روش ال تی بهره می‌بریم که در آن دما را به حداقل ممکن می‌آوریم و زمان تولید را بیشتر می‌کنیم.

همچنین، قبل از زایمان، گاو را به پروتکل‌های هایپر ایمنوزیشن تحت می‌کنیم تا سیستم ایمنی ایشان تقویت شده و تحریک گردد. در مراحل بعدی، با وارد کردن برخی ترکیبات به آغوز و مدیریت تغذیه گاو، فرآیند تولید شیر فراویژه را انجام می‌دهیم.

این روش باعث تولید آنتی‌بادی در شیر می‌شود که در ساختار منحصر به فرد خود مشابه ندارد.

احمدآبادی این راه‌حل نوین را به عنوان بزرگترین دستاورد مجموعه تاکید کرد و اظهار داشت: شیر حاوی آنتی‌بادی به عنوان یک ماده خنثی‌کننده عمل می‌کند و می‌تواند از اتصال ویروس به گیرنده‌ها در سطح مخاط‌ها جلوگیری کند.

علاوه بر اینکه امنیت غذایی را افزایش می‌دهد و مشکلات تغذیه‌ای را رفع می‌کند، تا حد زیادی سطح ایمنی نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به نقش تنظیمی این محصول دانش‌بنیان در سیستم ایمنی، اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان مصرف شیر در کشور ما به شدت کاهش یافته است، به عنوان یکی از علت‌های بروز بیماری‌های مختلف از جمله اختلالات اسکلتی، مشکلات قلبی عروقی، کبد چرب و چاقی افزایش یافته است که همگی ناشی از سوء تغذیه هستند.

شیر با داشتن ترکیب متوازن از مواد مغذی، این مشکلات ناشی از تغذیه ناپایدار را بهبود می‌بخشد و از طرف دیگر، با افزایش سطح ایمنی در سطوح مختلف گوارشی، می‌تواند از ترکیبات عفونی جلوگیری کرده و مقاومت بدن را بهبود بخشد.

مدیرعامل این شرکت در خصوص مذاکرات برای صادرات محصول به کشور امارات اظهار داشت: ما در حال حاضر مذاکرات خوبی برای صادرات محصولات خود به کشور امارات داریم و امیدواریم که در زودترین زمان ممکن بتوانیم این محصولات را به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

وی با اشاره به نقش بسیار موثر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پروژه، افزود: ما این محصول را در دوران کرونا تولید نمودیم، اما به دلیل عدم دریافت مجوز، تا پایان این دوره نمی‌توانستیم به بازار عرضه کنیم.

پس از اتمام دوره کرونا، موفق به دریافت مجوزهای لازم شدیم. در ابتدا، حمایت مالی قابل توجه از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را دریافت کردیم که در آن زمان بسیار کمک‌کننده و حیاتی بود.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا