کم چربی ترین تخمه کدام است؟ چه تخمه هایی مناسب کاهش و افزایش وزن هستند

کم چرب ترین تخمه کدام است؟ به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، داشتن یک بدن سالم و یک رژیم غذایی مناسب برای هر کسی یک هدف و آرزو می باشد. سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی، فست فودها، خوراکی ها و غذاهای پرکالری و غیره موجب شده است بسیاری از مردم گرفتار چاقی و افزایش وزن شوند. برای اینکه بدانیم که کدام تخمه چربی کمتری دارد و به قولی کم چرب ترین تخمه کدام است با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت کالری و چربی خوراکی ها

در کشور ما یکی از رایج ترین و خوشمزه ترین و البته سالم ترین خوراکی ها که غالبا درایام خوشی و سرگرمی به سراغ آن می رویم تخمه است. گفته می شود که در هیچ کجای دنیا مصرف تخمه و محبوبیت آن به اندازه ایران نیست.

کم چرب ترین تخمه چیست؟

ایرانی ها از دیرباز اهل تفریح و خوشی بوده اند و چه هل و هوله ای بهتر از تخمه. در گذشته ها حتی تا همین چند سال پیش کسی کاری به میزان چربی تخمه و کالری تخمه ها نداشت. یعنی برای افراد مهم نبود که کم چرب ترین تخمه و یا پرکالری ترین تخمه کدام است.

اما امروزه مصرف هر خوراکی را بر اساس سود و زیان آن می سنجند. در حال حاضر همه می دانیم که نوشابه یعنی سم و پیتزا یعنی بیماری و و چاقی. با این حال بسیاری از افراد گوششان به این حرف ها بدهکار نیست و معتقدند دنیا دو روز است و بخور و حالش را ببر.

اما کسانی هم هستند که برای خود و بدنشان ارزش قائل بوده و حاضر نیستند هر چیزی را به بهانه های زودگذر میل کنند. این افراد تناسب اندام  وداشتن یک بدن ورزیده  وتندرست برایشان حائز اهمیت است و لذا مصرف هر خوراکی را بر اساس سود و زیان آن می سنجند.

خوب است بدانید: یک مشت تخمه آفتابگردان چند گرم است؟

این افراد عاقل و دانا  باید بدانند این نان یا میوه و حتی تخمه ای که میخورند برایشان چقدر کالری و چربی و قند به ارمغان می آورد و آیا خوردن آن کار درستی است یا نه. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و برایتان مهم است که بدانید کم چرب ترین تخمه و چرب ترین تخمه کدام است با ما در پایگاه خبری امیدرسان همراه باشید

معرفی انواع تخمه در ایران

تخمه خوشمزه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه هندوانه، تخمه جابونی، تخمه کدو و تخمه طالبی از جمله مشهورترین تخمه های ایرانی است که هر کدام یک تاریخچه، قدمت و داستانی برای خود و همچنین هر کدام خواص و مضراتی دارند.

تخمه ها از چه چیزی تشکیل شده اند؟

این تخمه هایی که معرفی شدند دارای منبع فراوان از چربی هستند که هنگامی که به طور کامل رسیده می شوند، حجم وسیعی از نشاسته موجود در خود را از دست داده و البته به همین ترییب به میزان چربی آنها اضافه می گردد.

این خوراکی جذاب و خوشمزه مانند ماهی ها از نظر مواد مغذی دارای مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

اگر بخواهید درباره خواص امگا3 بدانید خلاصه اش این می شود که امگا ۳ موجود در تخمه ها به کاهش تری گلیسرید خون، سرعت سخت شدن شرایین، سرطان، بی نظمی های ضربان قلب، خطرات تشکیل لخته، خطر فشارخون بالا و کاهش اختلالات رفتاری در جوانان می‌انجامد.

کم چرب ترین تخمه کدام است؟

نکته جالب و خوب این است که امگا3 موجود در تخمه برعکس امگا۳ دارویی، خطر بروز بیماری و مسمومیت را ندارند و دچار مسمسویت نخواهید شد.

چربی ها را اگر بخواهیم به دو نوع اشباع شده و غیر اشیاع تقیسم بندی کنیم باید بدانید که چربی های تخمه از نظر نوع چربی هم دارای اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع هستند.

باز هم نکته خوب درباره تخمه ها این است که مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع (مفید) تخمه بیشتر است.

آیا استفاده از تخمه چاق کننده است؟

شاید که نه مطمئنا برای کسانی که زیاد تخمه مصرف می کنند این سوال پیش می آید که  آیا مصرف تخمه چاق کننده است؟

در پاسخ به این سوال ساده باید اینگونه گفت که اگر مشتری پروپا قرص تخمه هستید و دائما تخمه میخورید باید بدانید که مصرف زیاد و مداوم آن موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

بیشتر بخوانید: چه چیزهایی برای سرطان مثانه خوب است؟

اما اگر مصرف کننده تفننی تخمه هستید و در دورهمی ها تخمه می شکنید نگران نباشید مصرف مقدار کمی تخمه ها افزایش وزن شما اثر بسزایی ندارد.

در تکمیل این پاسخ باید این را هم اضافه کنیم که در ترکیبات تخمه ها ویتامین های مختلف و مواد معدنی متعدی وجود دارد.

  • کلسیم
  • پروتئین
  • پتاسیم
  • چربی های غیر اشباع

از جمله مواد و ترکیبات در تخمه ها هستند. اما باز هم مثل بالا تاکید می کنیم که همه تخمه ها مثل هم نیستند و ممکن است ترکیبات و میزان آن ها با یکدیگر متفاوت باشد.

بنابراین نمیتوان گفت همه تخمه ها پر چرب و یا همه تخمه کم چرب هستند.

وجود مواد معدنی متعدد در تشکیل مغز تخمه  این هل وهوله جذاب را به یک ماده غذایی سرشار از خاصیت مبدل نموده است.

چرا تخمه چاق کننده است؟

پاسخ ساده است؛ کسانی که پیگیر میزان کالری هر خوراکی هستند می دانند که هر خوراکی به میزانی کالری و انرژی دارد و اگراین کالری مصرف نشده و به قولی سوخته نشود در بدن و عضلات باقی مانده و به صورت چربی و غیره در بدن تجمیع شده و نهایتا چاقی بدن رخ خواهد داد. تخمه ها هم چون حاوی حجم زیادی کالری هستند اگر با ورزش و تحرک زیاد و … سوزانده نشوند موجب چاقی خواهد شد.

معرفی تخمه های پر چرب و چاق کننده

تخمه آفتابگردان

این تخمه یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین تخمه های موجود در بازار است. تخمه ای  که طعم و مزه خوب آن باعث مصرف زیاد آن شده است.

در خصوص میزان کالری و انرژی موجود درتخمه آفتابگردان باید گفت که هر صد گرم تخمه آفتابگردان چیزی حدود ۵۸۴ کیلو کالری داشته و به هیمن میزان مصررف کالری و انرژی به بدن وارد می شود.

کم چرب ترین تخمه

این عدد نشان می دهد که کالری و چربی این تخمه بالا است و مصرف زیاد آن بدون ورزش کردن و سوزاندن کالری موجود موجب چاقی و افزای وزن خواهد شد.

اگر دوست داشتید بخوانید: چه میوه هایی برای زخم معده مفید است؟

همانطور هم که در بالا گفتین اگر مصرف تخمه آفتابگردان کم است نگران چاقی پس از آن نباشید.

خواص تخمه آفتابگردان

این تخمه دارای فوائد زیر است:

  • استخوان ساز
  • ضد التهاب
  • ضد سکته
  • ضد سرطان

تخمه کدو

سیستم عصبی و کدو: تخمه کدو میزبان حجم زیاید از انواع ویتامین های خانواده B است. این ویتامین کمک کی کند که در تنش های عصبی بهتر عمل کنیم بنابراین خوردن این تخمه خوشمزه به عملکرد کامل تر سیستم عصبی کمک می‌نماید.

مغز:

این دانه سرشار از فسفر است که همه به اهمیت آن واقف هستیم. منیزم، منگنز، آهن و مس از دیگر ترکیبات تخمه کدو می باشد.

اضطراب

تخمه کدو حاوی ماده ای به اسم ال تریپتوفان است. این ماده موجب می گردد اضطراب و استرس کاهش یافته و شرایط بهتر گردد.


کلسترول

تخمه کدو حاوی ماده ای به اسم فیتوسترول ها است. این ماده موجب کاهش سطح کلسترول بد خون افراد می گردد. پس بعبارتی تخمه کدو قاتل کلسترول بد بوده و برای بیماران مبتلا به کلسترول بسیار مهم است.

 کلیه

خوردن این تخمه از رسوب اگزالات در کلیه بیمارانی که سنگ های اگزالات کلسیمی دارند، پیشگیری می نماید.


پروتئین

باید بدانید در هر ۱۰۰ گرم از این تخمه سفید رنگ چیزی حدود ۳۰ گرم پروتئین وجود دارد.


پروستات

تخمه کدو خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و لذا برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات مصرف آن یک راه حل درمانی است.


ضد التهابی بودن

این تخمه هم مانند تخمه آفتابگردان خاصیت ضد التهابی دارد.

اگر علاقه داشتید بدانید: اورولوژی زنان چیست؟

اگر میخواهید به بیماری های التهابی همچون رماتیسم مبتلا نشوید تخمه کدو را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

تخمه جابونی یا تخمه ژاپنی

این تخمه ریزه و میزه را هم نباید از قلم انداخت که جزو تخمه های چاق کننده به حساب می آید.

در هر صد گرم از این تخمه قهوه ای رنگ چیزی حدود 590 کیلوکالری وجود دارد.

میزان چربی تخمه ها چقدر است

نکته جالب در خصوص این تخمه این است که تخمه جابونی به عنوان پر کالری ترین تخمه معروف شده است.

این بدین معنی است که کسانی که میخواند افزایش وزن داشته و یک سیر طبیعی برای چاقی را طی کنند روی ان تخمه خوشمره حساب ویژه ای باز کنند.

تخمه هندوانه

در همین ابتدا این نکته را درباره خواص تخمه هندوانه به شما بگوییم که ایت تخمه سرشار از مس است و بنظر متخصصان مس موجود در این تخمه تاثیر زیادی در شادابی و سلامت پوست و مو خواهد داشت.

چون این تخمه حاوی مواد مغذی زیادی است می توانید روی این تخمه به عنوان یک میان وعده خوشمزه و البته سالم حساب باز کنید.

همچنین این تخمه میزان فراوانی مواد زیر را دارد:

  • کلسیم
  • سدیم
  • مس
  • کربوهیدرات
  • پروتئین گیاهی
  • منیزیم
  • آهن

تخمه هندوانه به میزان زیادی آهن  در خود دارد. یعنی با مصرف حدود ۱۵۰ گرم از تخمه هندوانه نصف نیاز روزانه جسم به آهن تامین خواهد شد.

در بالا به میزان کالری تخمه کدو اشاره کردیم اما خوب است بدانید که هر ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه، چیزی به میزان تقریبی ۶۰۰ کیلوکالری انرژی در خود نهفته دارد.

این عدد برای یک خوراکی بالا است و اگر قصد چاق شدن دارید مصرف آن را شروع کنید و اگر هم در رژیم هستید و مواظب تناسب اندام خود هستید دور این تخمه جذاب را خط بکشید.

از دیگر خواص این تخمه این است که می تواند کمک شایانی به بدن در ساخت و ایجاد پروتئین های میوگلوبین و هموگلوبین کند. وظیفه این پروتئین ذخیره اکسیژن در بدن می باشد.

درمان کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به اندازه درست و اصولی و در چارچوب تعادلی تخمه هندوانه مصرف کنید پس به نوعی مراقبت از کبد را هم انجام داده اید چرا که این تخمه مملو از آهن است، که می تواند سلامت کبد و تقویت سیستم دفاعی بدن شما را تضمین کند.

منیزیم موجود در این دانه مفید هم می تواند به تنظیم متابولیسم بدن و پیشگیری از افت انرژی در طول روز کمک کند. هر ۳۰ گرم تخمه هندوانه بوداده حدود ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن آقایان و ۴۶ درصد از نیاز روزانه بدن خانم ها به منیزیم را هم تامین می کند.

میزان چربی کدام تخمه کم است

به علاوه، متخصصان آمریکایی ثابت کرده اند که مس فراوان موجود در تخمه هندوانه، نقش بسزایی در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو دارد.

کم چرب ترین و کم کالری ترین آجیل کدام است

اگر میخواهید بدانید در ایام نوروز و دیگر ایام از کدام آجیل ها بیشتر استفاده کنید باید بدانید پسته، بادام و بادام هندی کم کالری ترین و کم چرب ترین ها در نوع خود هستند.

این را هم بدانید: خوردن خربزه با دیگر خوراکی ها/ آیا مصرف خربزه با عسل ضرر دارد؟

این سه مفز مقوی دارای بیشترین میزان پروتئین هستند.

هر ۱۶ تا ۱۸ دانه بادام هندی، ۵ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی دارد.

همچنین۲۳ دانه بادام، ۶ گرم پروتئین و ۱۴ گرم چربی دارد.

هر ۴۹ دانه پسته، ۶ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا