توربین‌های ایرانی جایگزین غول فناوری زیمنس می‌شود/روسیه: کیفیت قطعات ایرانی بهتر است/ برای ساخت ۲۵ نیروگاه درخواست همکاری کرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، در ادامه افزایش دامنه اعتبار و شهرت محصولات ایرانی در عرصه های مختلف جهانی این بار روسیه مونتاژ قطعات تولید ایران را برای جایگزینی توربین‌های زیمنس آلمانی در نیروگاه‌های خود، آغاز کرده است که خبری خوب برای ایرانی و ایرانی ها است تا در این عرصه هم غول های فناوری را به نبرد دعوت کنند.

درست یک روز پس از ۴۴ مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که همه در حال تجزیه و تحلیل حضور با شکوه مردم در راهپیمایی بودند خبری در رسانه ها منتشر و حال مردم را خوب کرد.

خبر این بود که طبق تصمیم دولت روسیه قطعات طراحی شده برای توربین ها توسط ایران جایگزین تجهیزات آلمانی شرکت زیمنس در نیروگاه های برق آبی خواهند شد.

خبر کوتاه بود اما پر از انرژی و غرور و امید. در ادامه خبرها اینگونه آمده است که کشور روسیه تولید قطعات ایرانی را برای جایگزینی توربین‌های زیمنس در نیروگاه‌های آبی خود آغاز کرده است.

واحدهای توربین گازی MGT-70 کپی سخت افزار زیمنس ساخته شده توسط ایران است. جمهوری اسلامی ایران قبل از اعمال موج اخیر تحریم‌ها، مجوز مونتاژ و تولید داخلی این توربین ها را دریافت کرده بود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

اکنون دولت روسیه با توجه به توان و دانشی که دارد خودش می تواند توربین های کوچک و متوسط را در داخل روسیه خود تولید و مصرف کند، اما بعلت دشواری ساخت توربین های بزرگ، دستگاه هایی با ظرفیت بزرگ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات در کارخانه مونتاژ زیمنس در روسیه تولید میشد.

با این حال اکنون توربین های ایرانی به طور بالقوه می توانند جایگزین تجهیزات تولید شده توسط غول صنعتی آلمانی یعنی شرکت زیمنی شوند؛ این را هم باید گفت این شرکت معتبر آلمانی سال گذشته به دلیل تحریم ها فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده بود.

این اقدامات تحریمی به روابط صنعتی بین روسیه و تامین کنندگان تجهیزات غربی ضربه زده است و مشکلات زیادی را برای کشور روسیه و همچنین مصرف کنندگان انرژِی به همراه داشته است. به همین خاطر و وجود مشکلات فنی و تحریمی شرکت نفت و گاز روسی موسوم به شرکت گازپروم به مرور و به صورت تدریجی تحویل گاز به اروپا از طریق خط لوله معروف نورد استریم ۱ را به دلیل مشکلات فنی و سخت افزاری مربوط به سرویس‌دهی این توربین‌ها کاهش داد که برای کشورهای مصرف کننده نیز دارای مشکلاتی شد.

باید به این نکته هم اشاره داشت که این توربین‌های مهم و استراتژیک که توسط شرکت آلمانی ساخته شده‌، نیاز به تعمیر و نگهداری و سرویس منظم و دقیق دارند که این کار در کارخانه این شرکت در شهر مونترال کشور کانادا انجام می شد، که به دلیل اعمال تحریم‌های مختلف بر کشور روسیه این سرویس دهی و تعمیرات متوقف شه بود. اما این نکته جالب را هم بدانید که پس از درخواست کشور آلمان (که نگران کمبود گاز کشور خود در صورت بسته شدن خط لوله بود) از کشور و همدست خود یعنی کانادا خواست تعمیرات این توربین ها را از تحریم معاف کند و البته کانادا هم این اقدام را پذیسرفت.

با این اقدام و هماهنگی بین کشورهای اروپایی این تجهیزات به آلمان فرستاده شده و پس از آن دوباره به روسیه تحویل داده شوند؛ با این حال، شرکت کازی و معروف گازپروم ابتکاری به خرج داده و از پس گرفتن توربین ها بدون ضمانت قانونی جهت تعمیر مجدد آنها در آینده خودداری کرده است.

گفتنی است پس از اعمال تحریم قطعات صنعت نفت و گاز کشور ایران،‌ نخبگان و دانشمندان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در قالب طرح «تولید بار اول» اقدام به بومی‌سازی و داخلی سازی تجهیزات مختلف صنعت نفت و گاز کردند و اکنون علاوه بر تأمین نیاز داخل می توانند با افتخار این قطعات را به سایر کشورها نیز صادر کنند.

در ادامه این خبر خوب و امیدبخش باید به خبری دیگری در این عرصه اشاره کنیم که بازهم موجب افتخار ایرانی ها می باشد. خبر خوب اقتصادی دیگر در تاریخ ۲۰ بهمن منتشر شد و آن هم این بود که روسیه که خود یکی از ابرقدرتهای حوزه انرژی جهان است به جوانان ایرانی پیشنهاد داده است که ۲۵ واحد نیروگاه گازی را برای آنان احداث کنیم.

در خصوص جزئیات این خبر باید گفت: عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر جزو پنج کشور دارای فناوری و دانش ساخت نیروگاه گازی در جهان می باشد اظهار کرد: روسیه به عنوان یک ابرقدرت به ما پیشنهاد داده است که ۲۵ واحد نیروگاه گازی برای کشور آنها احداث کنیم.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، عبدالرسول پیشاهنگ روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی مهتاب کویر زرند کرمان که با حضور نیرو برگزار شد تصریح کرد: رسیدن به این مرحله از افتخار در عرصه های مختلف علمی و اجرایی به همت و غیرت ایرانی و برکت انقلاب اسلامی به دست آمده است.

قابل ذکر است که در حال حاضر ۵۰ درصد نیروگاه های کشور ایران ساخت و تولید جوانان کشور هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا