التهاب گوش کودکان

 به گزارش پایگاه خبری امیدرسان یک پزشک متخصص در برنامه روزنه رادیو، در مورد تأثیر عفونت گوش بر گفتار کودکان صحبت کرد و اظهار کرد: وقتی فضای پشت پرده گوش، جایی که استخوانچه‌های ریز و حساس در آن قرار دارند، مسدود و دچار التهاب و تورم شود، عفونت گوش میانی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به عوامل ایجادکننده عفونت گوش میانی افزود: یکی از عوامل بسیار مهم سن کودک است. کودکان از شش ماهگی تا دو سالگی مستعد عفونت و التهاب گوش میانی هستند و از طرف دیگر کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری هم دارند.

آسیب‌شناس گفتار و زبان در مورد شرایط نگهداری کودک گفت: کودکانی که به صورت دسته جمعی و در محل‌های شلوغ نگهداری می‌شوند مانند مهدکودک‌ها، بیشتر در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار دارند.

وی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی هم در این موضوع مؤثر است.

یعنی هر چه به سمت فصل‌های سرد سال و پاییز و زمستان پیش می‌رویم، احتمال التهاب و تورم برای کودکان بیشتر می‌شود.

مورد بعدی، نحوه تغذیه نوازدان است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، سیستم ایمنی قوی‌تر و بهتری دارند، اما کودکانی که شیرخشک مصرف می‌کنند و زاویه سروگردن آن‌ها موقع بلعیدن شیر مناسب نیست، دچار التهاب می‌شوند.

وی، علائمی همچون تب، استفراغ، درد و بی‌قراری کودک، و خارج شدن ترشحات از گوش را به عنوان علائم عفونت گوش میانی ذکر کرد و اظهار کرد: در این شرایط، کودک از شدت درد گوش خود رنج می‌برد و ممکن است کم اشتها و بی‌خوابی نیز تجربه کند. برای درمان، حتماً باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

این پزشک متخصص درباره تأثیر این اختلال بر گفتار و زبان توضیح داد: کودکان از زمان تولد تا شش سالگی در فرآیند آموزش زبان و گفتار قرار دارند. اگر مغز را مانند یک عضله تصور کنیم، صداهای محیطی تأثیرگذار بر این عضله هستند.

بنابراین، هرچه کودک بتواند بهتر صداها را شنود و پردازش کند، مغزش تقویت می‌شود و در زمینه گفتار و زبان بهتر عمل می‌کند.

آسیب‌شناس گفتار و زبان توضیح داد: اگر درمان پزشکی برای این عفونت در دسترس نباشد، احتمال ایجاد اختلالات مختلف در گفتار و زبان کودک وجود دارد، از جمله کم شنوایی و اختلالات یادگیری

وی متذکر شد: اگر خانواده‌ای متوجه عفونت گوش میانی در کودک نشد باید خودش وضعیت گفتار و زبان کودک را بسنجد و در صورت اختلال زبانی و گفتاری به آسیب‌شناس گفتار و زبان مراجعه کند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا