خبر خوب فرهنگی : اعزام1000 مسافر به خانه خدا/ تلاش ایران برای از سر گیری پرواز های حج عمره

 به گزارش پایگاه خبری امید رسان ، در حالی که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران از تردد تیم مذاکره‌کننده ایرانی به عربستان برای بحث پروازهای حج عمره خبر می‌دهد، دیگر خبری از اعلام توقف پروازها توسط سازمان حج و زیارت منتشر نشده است.

لغو یک پرواز می‌تواند عواقب مهمی برای مسافران و صنعت هوانوردی به همراه داشته باشد. برای مسافران، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی، از دست رفتن هزینه‌های پیش‌پرداخت و مشکلات در برنامه‌ریزی‌های انجام شده باشد. از طرف دیگر، صنعت هوانوردی نیز تحت تأثیر لغو پروازها قرار می‌گیرد، که شامل از دست دادن درآمدها، نیاز به بازنگری منابع برای برنامه‌ریزی‌های تغییر یافته و پاسخگویی به تعداد زیادی از تماس‌های مشتریان است.

پیش‌بینی شده بود که اعزام زائران ایرانی به حج عمره از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ پس از تقریباً ۹ سال توقف دوباره آغاز شود، اما به دلایل نامشخصی که از سوی عربستان اعلام نشده، این سفرها به دلیل عدم صدور مجوز پرواز لغو شدند.

پس از مکرر اعلامیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و «ایران ایر» مبنی بر اینکه دلیل عدم انجام پروازها به عربستان صرفاً جنبه فنی دارد و این موضوع به مسائلی چون بدهی یا تحریم‌ها مرتبط نیست، موضع‌گیری‌های صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه، که از ابتدا در تلاش برای برقراری سفرهای حج عمره بوده است، تأکید کرده که دلایل تعلیق این سفرها هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد. طی گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزرای امور خارجه ایران و عربستان، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به همتای ایرانی خود اطمینان داده که این مشکل فنی به زودی حل شده و زائران ایرانی قادر خواهند بود به انجام اعمال عمره بپردازند.

اعزام حجاج به مکه

در همین حال، سازمان حج و زیارت استان تهران در اطلاعیه‌های متعدد به کارگزاران خود اعلام کرده که به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی از سوی شرکت‌های هواپیمایی، همه پروازهای عمره لغو شده‌اند. اما به نظر می‌رسد اخیراً این اطلاعیه‌ها دیگر منتشر نمی‌شوند و خبری از اعلام تاریخ جدید نیز نیست.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات تیم ایرانی در عربستان برای حل مشکل پروازها ادامه دارد و این تیم شامل نمایندگانی از سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و «ایران ایر» هستند، اظهار داشت: بارها تأکید شده که عدم انجام پروازها به عربستان به دلایل فنی است، اما باید یادآوری کرد که عبارت “مشکلات فنی” در زبان عامه به معنای مشکلات مختلف در امور هواپیمایی استفاده می‌شود و لزوماً به معنای خرابی هواپیما نیست.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، اخیراً اعلام کرد که تیم مذاکره‌ کننده ایرانی به منظور حل مسائل مربوط به پروازهای حج عمره همچنان در عربستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. او تأکید کرد که مسائل فنی در حال حل شدن هستند و هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی یا مالی ندارند.

با توجه به اینکه سازمان حج وزیارت تاریخ مشخصی برای از سرگیری پروازها اعلام نکرده است، یازرلو بر این نکته تأکید کرد که حل مسئله فنی در حال پیشرفت است و نباید این موضوع را با دیگر مسائل مخلوط کرد.

حسام قربانعلی، سخنگوی «ایران ایر»، نیز تأیید کرد که نمایندگان ایرانی همچنان در عربستان هستند تا مذاکرات را ادامه دهند و زمان دقیق پروازها را مشخص کنند. او ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به زودی نتیجه‌بخش باشند.

یازرلو همچنین تأکید کرد که تصمیم گیری نهایی در مورد پروازهای حج عمره به توافق دو سازمان هواپیمایی ایران و عربستان بستگی دارد و ابراز امیدواری کرد که مشکلات مربوط به صدور مجوز پرواز حل شود.

در صورت حل شدن مسائل مربوط به پروازها، برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام روزانه ۱۰۰۰ زائر ایرانی به خانه خدا با ۴ پرواز روزانه از ۱۱ مبدأ مختلف صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا