معرفی روش های درمان کبد چرب/ از غذاها و میوه های مفید تا یازده قاتل کبد چرب

11 قاتل کبد چرب کدامند؟ روش های درمان کبد چرم چیست؟ به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، یکی از بیماری های شایع که افراد زیادی را درگیر میکند بیماری کبد چرب است.

این بیماری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و اگر خدایی ناکرده سلامتی خود را جدی نگیرید ممکن است شما هم به کبد چرب مبتلا شوید.

در این مقاله در امیدرسان سعی خواهیم کرد درباره کارکرد کبد در بدن، نشانه های بیماری کبد، علائم کبد چرب، راهکارهای درمان کبد به شما بگوییم.

همچنین سعی خواهیم کرد خوراکی های مفید و مضر برای کبد را برای شما مشخص کنیم تا بدنی سالم و تندرست داشته باشید.

کارکرد کبد در بدن

کبد یک ارگان بزرگ در بدن انسان است و وظایف متعددی دارد. برخی از وظایف مهم کبد عبارتند از:

تنظیم چربی، تنظیم گلوکز و قند خون، ساخت پروتئین مورد نیاز بدن، تخلیه صفرا برخی از وایف این عضو مهم از بدن می باشد. به طور کلی

تنظیم گلوکز (قند) خون:

کبد نقش مهمی در تنظیم سطوح گلوکز (قند) خون دارد. این ارگان گلوکز را به شکل گلیکوژن در خود ذخیره می‌کند و در مواقع نیاز به ترشح گلوکز به خون می‌پردازد.

درمان کبد چرب

تنظیم چربی‌ها:

کبد به تولید و فرآوری چربی‌ها در بدن مشغول است. این شامل تجزیه و هضم چربی‌ها، تولید کلسترول و لیپوپروتئین‌ها (کمک به حمل چربی‌ها در خون) می‌شود.

تصفیه سموم:

کبد به تصفیه و دفع مواد سمی از بدن می‌پردازد. این شامل متابولیت‌های مضر و داروهایی که بدن مصرف کرده است می‌شود.

ساخت پروتئین‌ها:

کبد به تولید مجموعه‌ای از پروتئین‌های مهم برای بدن می‌پردازد. این شامل پروتئین‌های پلاسمایی برای انعقاد خون، پروتئین‌های حمل کننده هورمون‌ها و پروتئین‌های ساختاری می‌شود.

عدسی برای آبله مرغان مفید است؟ علائم، علت ابتلا و درمان خانگی آبله

ذخیره‌سازی و تخلیه صفرا: کبد صفرا را تولید کرده و آن را به دستگاه گوارشی تخلیه می‌کند تا در هضم و جذب چربی‌ها کمک کند.

کبد یکی از ارگان‌های بسیار حیاتی در بدن است و وظایف متعددی دارد که برای حفظ سلامت بدن بسیار اهمیت دارد. هرگونه مشکل در عملکرد کبد ممکن است منجر به مشکلات جدی بهداشتی شود.

علائم و نشانه های بیماری کبد

بیماری‌ های کبد ممکن است در مراحل ابتدایی بدون نشانه‌ های خاصی پیش روند، اما در مراحل پیشرفته و شدیدتر، ممکن است نشانه‌های آشنا به این موارد ظاهر شود.

اگر دیدید که خودتان یا از آشنایان شما به نشانه هایی همچون زرد شدن پوست، خستگی و ضعف مداوم، تغییر در رنگ مدفوع، ورم کردن شکم یا پف داشتن صورت مبتلا است سریعا به پزشک مراجعه گردد.

برخی از نشانه‌ها و علائم شایع بیماری‌های کبد عبارتند از:

زردی: از جمله نشانه‌های شایع کبدی، زردی پوست و چشم‌ها (جلوه چشمی زرد) است که به علت افزایش میزان بیلی‌روبین در خون ناشی می‌شود.

خستگی و ضعف: افراد مبتلا به بیماری‌های کبد ممکن است احساس خستگی شدید و ضعف کنند. این نشانه به علت تخریب سلول‌های کبدی و اختلال در تولید پروتئین‌ها معمولاً اتفاق می‌افتد.

تغییرات در رنگ مدفوع: تغییر رنگ مدفوع به رنگ کمرنگ‌تر (رنگ کمرنگ کلری) می‌تواند نشانه مشکلات کبدی باشد.

تورم شکم و پفیایی صورت: افزایش حجم شکم به علت تجمع مایع در شکم (آسیت) و پفیایی صورت به علت انتقال مایع به مناطق دیگر بدن ممکن است رخ دهد.

خونریزی غیرمعمول: بیماری‌های کبد ممکن است با خونریزی غیرمعمول مثل خونریزی از لثه یا مجاری گوارشی همراه باشند.

سوزش و تورم معده: در برخی از موارد، افزایش فشار در مجرای گوارشی می‌تواند به سوزش و تورم معده و آسم معده منجر شود.

افزایش سایز کبد: در مواردی که بیماری در مراحل پیشرفته است، کبد ممکن است بزرگ شود و این افزایش اندازه ممکن است توسط پزشک با استفاده از ام آر آی (MRI) یا سونوگرافی تشخیص داده شود.

افزایش درد شکم: در بعضی از بیماران، درد شکم در ناحیه کبدی (در ناحیه راست بالا) به عنوان نشانه‌ای از مشکلات کبدی ظاهر می‌شود.

در هر صورت، اگر شما یا کسی که مراقبت می‌کنید از هر یک از این نشانه‌ها رنج می‌برید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها ممکن است نشان‌دهنده مشکلات کبدی جدی باشند که نیاز به ارزیابی و درمان دارند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب (همچنین به نام استئاتوزیس چرب کبدی یا Nonalcoholic Fatty Liver Disease یا NAFLD) یک بیماری کبدی است که به علت تجمع نامناسب چربی در سلول‌ های کبدی ایجاد می‌شود.

قاتل کبد چرب 
درمان کبد چرب

این چربی معمولاً در سلول‌های کبدی تجمع می‌یابد و می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد کبد داشته باشد.

NAFLD یا همان کبد چرب غیر الکلی به دو نوع تقسیم می‌شود:

کبد چرب غیر الکلی

NAFL (Nonalcoholic Fatty Liver): در این نوع، تجمع چربی در کبد رخ می‌دهد، اما تعدادی از سلول‌های کبدی آسیب نمی‌بینند. این نوع NAFLD معمولاً بیماری بیماری کبد چرب ناشی از چاقی و نامنظمی‌های متابولیکی است.

استئاتوهپاتیت غیر الکی

NASH (Nonalcoholic Steatohepatitis): در این نوع، علاوه بر تجمع چربی در کبد، التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی رخ می‌دهد. NASH می‌تواند به تشدید بیماری کبدی و تشکیل نسج اسکار (فیبروز کبدی) منجر شود که به عوامل خطرناک مثل سیروز کبدی و سرطان کبد منجر می‌شود.

کم چربی ترین تخمه کدام است؟ چه تخمه هایی مناسب کاهش و افزایش وزن هستند

علائم بیماری کبد چرب در مراحل ابتدایی معمولاً وجود ندارند. با افزایش شدت بیماری، ممکن است علائمی مانند خستگی، ضعف، افزایش وزن، درد شکم و زردی پوست ظاهر شوند.

برای تشخیص و مدیریت بیماری کبد چرب، مشاوره و درمان توسط یک پزشک گاستروانترولوژیست یا هپاتولوژیست (متخصص کبد) معمولاً لازم است. درمان ممکن است شامل تغییرات در سبک زندگی، مثل تغذیه مناسب و ورزش، و در برخی موارد داروها باشد.

کبد چرب حاد بارداری (AFLP)

کبد چرب حاد بارداری یک وضعیت نادر و جدی است که در زمان بارداری رخ می‌دهد. این وضعیت ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.

در این وضعیت، کبد مادر تجمع بیش از حد چربی تجربه می‌کند و به علت این تجمع چربی، عملکرد کبد ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.

علائم و نشانه‌های کبد چرب حاد بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تورم شکم: معمولاً در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می‌افتد و به علت تجمع مایع در شکم (آسیت) رخ می‌دهد.
  2. نشانه‌های کبدی: این شامل زردی پوست و چشم‌ها، تغییرات در آزمایش‌های کبدی مثل افزایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) می‌شود.
  3. درد شکمی: در برخی از موارد، درد شکمی شدید ممکن است ظاهر شود.
  4. تنفس سریع: تنفس سریع به علت افزایش مایع در شکم و فشار بر ریه‌ها ممکن است رخ دهد.

کبد چرب حاد بارداری نیاز به تشخیص دقیق و درمان سریع دارد. اگر شما یا کسی که باردار است علائمی شبیه به کبد چرب حاد دارید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان کبد چرب
بهترین ورزش برای درمان کبد چرب

در بسیاری از موارد، مدیریت مشکلات تنفسی و مایع درمانی می‌تواند از موارد ضروری باشد، و در صورت لزوم، پزشک ممکن است تصمیم به تحویل زودتر جنین از طریق سزارین بگیرد.

راه های درمان کبد چرب

درمان بیماری کبد چرب (NAFLD) بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. در مراحل ابتدایی و همچنین در NAFL (Nonalcoholic Fatty Liver) که بیماری کبد چرب بدون التهاب است، معمولاً تغییرات در سبک زندگی و کنترل عوامل خطر به عنوان درمان اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تغییرات شامل موارد زیر می‌شود:

تغذیه مناسب:

تغذیه سالم و منظم با کم کردن مصرف کربوهیدراتهای اشباع شده و قندهای ساده و افزایش مصرف مواد غذایی مفید مانند میوه، سبزیجات، ماهی و مرغ ماهی‌خوری می‌تواند به بهبود وضعیت کبدی کمک کند. از مصرف الکل هم باید پرهیز شود.

تمرین و ورزش:

فعالیت‌های ورزشی منظم به کاهش چربی در کبد و بهبود متابولیسم کمک می‌کند. ورزش‌های مختلف مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و تمرینات مقاومتی می‌توانند مفید باشند.

چه چیزهایی برای سرطان مثانه خوب است؟ راهنمای جامع سرطان مثانه

کاهش وزن:

افراد چاق یا دارای اضافه وزن باید تلاش کنند تا وزن خود را به سطح سالمی کاهش دهند. حتی از ازایش وزن نیز باید پرهیز شود.

کنترل دیابت:

اگر دیابت دارید، کنترل میزان قند خون بسیار مهم است. اداره صحیح دیابت می‌تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند.

داروها:

در برخی موارد نیاز به داروهای خاصی مثل تیازولیدین برای درمان بیماری کبد چرب و NASH مطرح می‌شود. اما این داروها برای موارد خاص و توسط پزشک تجویز می‌شوند.

در صورتی که بیماری به مراحل پیشرفته‌تر مانند NASH یا فیبروز کبدی پیش رفته باشد، ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی خاصی داشته باشد.

در مواردی ممکن است پزشک به بیماری سیروز کبدی (Cirrhosis) یا سرطان کبد (Hepatocellular Carcinoma) مبتلا باشید، که نیاز به درمان‌های خاصی دارند. به هر حال، در همه مراحل بیماری کبد چرب، مشاوره و همکاری با پزشک تخصصی کبدی بسیار مهم است.

روش های مختلف در درمان بیماری کبد چرب

علاوه بر تغییرات در سبک زندگی و درمان‌های دارویی، ممکن است برای مدیریت بیماری کبد چرب از راهکارهای دیگر نیز استفاده شود. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌شود:

کنترل فاصله زمانی بین وعده‌های غذایی:

مصرف وعده‌های کوچک و منظم غذایی به جای وعده‌های بزرگ و فاصله‌های طولانی بین آن‌ها، می‌تواند به بهبود متابولیسم و کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند.

کنترل استرس:

استرس می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سلامت کبد داشته باشد. تمرینات آرامشی مثل یوگا و تمرین تنفسی می‌توانند به کاهش استرس و تاثیر مثبت بر روی کبد کمک کنند.

مصرف قهوه:

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف معتدل قهوه ممکن است مفید باشد.

آیا کمبود اکسیژن خون باعث مرگ می شود؟

انتی‌اکسیدان‌ها و مواد مفیدی که در قهوه وجود دارند ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک کنند.

خوراکی های مفید برای کبد چرب
غذاهای مضر برای کبد چرب

مکمل‌های غذایی:

برخی مکمل‌های غذایی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا-3 ممکن است مفید باشند. اما قبل از مصرف هر نوع مکمل یا تغذیه‌ای جدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش مصرف فرکتوز:

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بالا از فرکتوز (یک نوع شکر موجود در بعضی از مواد غذایی) ممکن است به تجمع چربی در کبد کمک کند. کاهش مصرف مواد شیرین‌کننده‌ها با فرکتوز می‌تواند مفید باشد.

پیگیری دوره‌های منظم با پزشک:

در صورت داشتن بیماری کبد چرب، مهم است که با پزشک خود دوره‌های منظم برای ارزیابی و مدیریت وضعیت کبدی خود داشته باشید.

مهمترین نکته این است که قبل از انجام هر تغییری در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود، باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، درمان بیماری کبد چرب نیازمند مانیتورینگ و پیگیری دقیق توسط پزشک متخصص کبدی است.

غذاهای مفید برای درمان کبد چرب

تغذیه مناسب در بیماری کبد چرب (NAFLD) می‌تواند به بهبود وضعیت کبدی کمک کند.

در ادامه، چند مورد از غذاها و مواد غذایی مفید برای کبد چرب ذکر شده است:

میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر، ویتامین‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنها به کاهش التهاب کبدی و بهبود متابولیسم چربی در کبد کمک می‌کنند. میوه‌هایی مانند سیب، موز، پرتقال، و سبزیجاتی مثل برگ‌های سبز و برگ‌های کلم برای شما مفید هستند.

چه میوه هایی برای زخم معده مفید است؟ از خوردن موز و شیرین بیان غافل نشوید

ماهی چرب: ماهی‌های چرب مثل ماهی سردابی (مانند سالمون و ماهی ماکرل) حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که به کاهش چربی‌های مضر در کبد و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

میان‌وعده‌های پروتئینی: مصرف میان‌وعده‌هایی با پروتئین مانند پنیر پنیری با کم چربی، تخم‌مرغ سفید، یا مغزها می‌تواند به کاهش شتاب کاهنده گردد. پروتئین‌ها برای ایجاد و نگهداری عضلات مفید هستند.

مواد غذایی با اندک چربی اشباع: اندک کردن مصرف مواد غذایی با چربی اشباع می‌تواند به بهبود وضعیت کبدی کمک کند. مواد غذایی مانند ماست کم چرب، ماهی سفید، مرغ بدون پوست، و روغن‌های نباتی (مثل روغن زیتون) مفید هستند.

سبوس گندم و غلات کامل: مصرف غلات کامل و سبوس گندم به دلیل فیبر بالا در آنها می‌تواند به بهبود متابولیسم چربی و کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند.

مغزها و بذرها: مغزها و بذرهایی مانند بادام، گردو، کشمش، و بذر چیا حاوی اسیدهای چرب امگا-3 و فیبر هستند که مفید برای کبد چرب می‌باشند.

مصرف آب: مصرف آب کافی برای تخلیه مواد سمی از بدن و کمک به عملکرد کبدی به مفیدی می‌آید. از مصرف نوشیدنی‌های نه چایی و قهوه افزایش مصرف آب می‌تواند مشکلات کبدی را تشدید کند.

پرهیز از الکل: مصرف الکل می‌تواند به تشدید مشکلات کبد چرب بیانجامد. بنابراین، بهتر است کاملاً از مصرف الکل پرهیز کنید.

مهمترین نکته این است که قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی‌تان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شما را به تنظیم رژیم غذایی مناسب و متناسب با وضعیت کبدی‌تان راهنمایی کند.

خوراکی های مناسب برای درمان کبد چرب

در ادامه به برخی خوراکی ها که به قاتل کبد چرب معروف هستند را برای شما اشاره می کنیم:

برخی از غذاها که می‌توانند برای درمان کبد چرب مفید باشند،موارد زیر است:

کلمه‌های سبزیجاتی داکن رنگ: کلمه‌هایی مانند کلم برنزیکا، بروکلی، کلم کلم، و اسفناج دارای مواد غذایی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب کبدی و بهبود کبد کمک می‌کنند.

سیر: سیر حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی مانند آلیسین است که به عنوان ضد التهاب و ضد اکسیدان شناخته می‌شود و به کبد کمک می‌کند.

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟ معرفی علت سنگ کلیه و درمان خانگی آن

چای سبز: چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاتچین‌ها است که به عنوان محافظت کننده از کبد عمل می‌کنند و به تخلیص بدن از مواد مضر کمک می‌کنند.

قاتل کبد چرب
درمان کبد چربی با سبزیجات

پیاز: پیاز حاوی کوئرسیتین است که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و به عنوان یک ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شود.

تمشک: تمشک یک میوه غنی از آلفا لیپوئیک اسید (ALA) است که می‌تواند به کاهش التهاب کبدی و بهبود وضعیت کبد کمک کند.

میوه‌های خشک: میوه‌های خشکی مانند زردآلو و آلو حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به متابولیسم چربی کمک کنند.

سویا و محصولات سویا: محصولات سویا مثل سویا میلک حاوی پروتئین‌های نباتی و اسیدهای چرب امگا-3 هستند که ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک کنند.

گیاهان دارویی مانند زنجبیل و کرکمین: زنجبیل و کرکمین (ماده فعال کرکمین در زردچوبه) به عنوان ضد التهاب و ضد اکسیدان معرفی شده‌اند و ممکن است به بهبود وضعیت کبدی کمک کنند.

یادآوری می‌شود که مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی خاص برای شما بسیار مهم است. همچنین، همواره در نظر داشته باشید که درمان بیماری کبد چرب نیازمند تغییرات در سبک زندگی به علاوه مصرف مواد غذایی مفید است.

به جز مواردی که گفته شد از خوراکی های زیر هم غافل نشوید که در درمان بیماری کبد چرب موثر هستند.

  • روغن زیتون
  • قهوه
  • سویا
  • عرق کاسنی و عرق شاهتره
  • چای سبز
  • ریشه زنجبیل
  • خاکشیر
  • زردچوبه
  • گریپ فروت 
  • کلم بروکلی
  • حبوبات: حبوبات نظیر لوبیاها، نخودها، عدس و …

خوراکی و غذاهای مضر برای کبد چرب

کبد چرب یک وضعیت بیماری‌ای است که نیازمند مراقبت و مدیریت ویژه است، و مصرف برخی خوراکی‌ها و مواد ممکن است وضعیت کبد را تشدید کند.

در ادامه، خوراکی‌ها و موادی که بهتر است در بیماری کبد چرب اجتناب کنید، آمده است:

الکل:

مصرف الکل بسیار ضرر‌آور برای کبد است. الکل می‌تواند به تشدید آسیب به کبد و تجمع چربی در سلول‌های کبدی منجر شود. بنابراین، باید کاملاً از مصرف الکل پرهیز کنید.

غذاهای مضر برای کم خونی/ گیاهان دارویی مناسب برای درمان فقر آهن

قندها و قندهای ساده:

مصرف زیاد قندها و قندهای ساده مانند شکر، نوشیدنی‌های شیرین‌کننده، بیسکوییت‌ها و آبنبات‌های پر قند می‌تواند تجمع چربی در کبد را افزایش دهد. بهتر است قندها را به میزان متعادل و با کمترین میزان قند روزانه مصرف کنید.

چربی‌های اشباع شده:

مصرف بالای چربی‌های اشباع شده که در موادی مثل گوشت قرمز چرب و فرآورده‌های لبنی با چربی زیاد موجود است، می‌تواند به تجمع چربی در کبد کمک کند. بهتر است از مواد با چربی کمتر مانند مرغ بدون پوست و ماهی استفاده کنید.

مواد غذایی فرآورده شده:

مصرف مواد غذایی فرآورده شده مثل چیپس، فست‌فودها، سوسیس، و نمکینی‌ها می‌تواند تجمع چربی در کبد را افزایش دهد. تلاش کنید مواد غذایی تا حد امکان خانگی و طبیعی مصرف کنید.

مواد شیرین‌کننده‌های مصنوعی:

مواد شیرین‌کننده‌های مصنوعی معمولاً حاوی قندهای اضافی هستند و مصرف زیاد آنها می‌تواند تأثیر منفی بر روی کبد داشته باشد.

رفتار ناقص تغذیه:

مصرف غذاهای ناقص تغذیه و پر از چربی اشباع شده، نمک، و قند به تشدید مشکلات کبدی منجر می‌شود. بهتر است رژیم غذایی خود را با مواد تازه و سالم ترکیب کرده و در میزان مصرف مواد مضر محدودیت اعمال کنید.

تغذیه مناسب در بیماری کبد چرب مهم است، بنابراین مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی مناسب برای وضعیت شما ضروری است.

میوه های مناسب برای درمان کبد چرب

میوه‌های زیر ممکن است برای درمان کبد چرب (NAFLD) مفید باشند، زیرا غنی از فیبر، ویتامین‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به کاهش التهاب کبدی و بهبود کبد کمک می‌کنند:

چه میوه هایی برای کم خونی مضر است+ نشانه های بیماری فقر آهن چیست؟

سیب: سیب حاوی فیبر قابل حل است که به کنترل قند خون کمک می‌کند و به تنظیم متابولیسم چربی کمک می‌کند.

پرتقال: پرتقال به دلیل حاوی ویتامین C و فیبر، می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند.

موز: موز حاوی پتاسیم و فیبر است و ممکن است به متابولیسم چربی کمک کند.

توت: توت حاوی آنتوسیانین‌ها است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند و به کاهش التهاب کبدی کمک می‌کنند.

توت فرنگی: توت فرنگی حاوی فیبر و ویتامین‌های C و K است که می‌توانند به کبد کمک کنند.

زردآلو: زردآلو حاوی فیبر و ویتامین‌های A و C است که به عملکرد کبد مفید هستند.

آووکادو: آووکادو حاوی چربی‌های سالم مانند چربی نیمه‌مایع و فیبر است و ممکن است به بهبود وضعیت کبدی کمک کند.

تمشک: تمشک حاوی مواد ضد التهاب و ضد اکسیدان مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و آلفا لیپوئیک اسید (ALA) است که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کنند.

اندازه طبیعی پروستات در 60 سالگی چقدر است؟ نشانه های بیماری و راه های درمان آن

هویج: هویج حاوی ویتامین‌های A و K و فیبر است که ممکن است به متابولیسم چربی کمک کند.

انبه: انبه حاوی فیبر و ویتامین‌های A و C است که می‌تواند به کبد کمک کند.

پایگاه خبری امیدرسان، مرجع اخبار خوب و امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا