عدم وجود قرارداد، حقوق و بیمه برای معلمان خرید خدمت

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، در سال های اخیر کمبود معلم در وزارت آموزش وپرورش بیداد میکند که در مهر امسال با جذب معلمان خرید خدمت این مشکل رفع شد و 18 هزار معلم وارد کلاس های درس بدون معلم در مناطق محروم وسایر نقاط کشور شدند وبه ظاهر این مشکل رفع شد.

معلمان خرید خدمت معلمانی هستند که از طرق سازمان های خصوصی جذب شدند و معلمان غیر رسمی هستند که وارد کلاس های درس بدون معلم شدند طبق تحقیقات اخیر 23 هزار کلاس درس در سرتاسر ایران بدون معلم بودند که در اغلب موارد برای جبران مقوله کمبود معلم به روش‌هایی همچون افزایش جمعیت کلاس‌های درس، استفاده از نیروهای بازنشسته و… روی می‌آورند که بر مسئله کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذاشت برای همین به جذب معلمان غیر رسمی از طریق سازمان های خصوصی رو آوردند که بازدهی کلاس های درسی را بیشتر کنند.

عدم دریافت حقوق و بیمه و نداشتن قرارداد معلمان خرید خدمت

نکته ی مهم این است که این معلمان خرید خدمت از ابتدای مهر که در کلاس ها حضور دارند نه تنها با ان ها قرارداد بسته نشده است بلکه حقوق و بیمه هم دریافت نکردند ومعاون آموزش و پرورش می‌گوید: به زودی مشکل نیروهای خرید خدمات از جنس چگونگی قرارداد با آنها حل خواهد شد.

این نیروها که باعث پرشدن کلاس درس و بازدهی بالا کلاس های درسی شده اند از ابتدای مهر هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده اند ودر برخی مواقع برای بهره‌مندی از ابتدایی ترین حقوق خود باید دست به تجمع می‌زدند که نتیجه ی این تجمع ها هم بی فایده بوده است

در 5 سال اخیر بیشترین معلمی که جذب شده است از طریق خرید خدمت بوده است و معلمان جذب شده توسط خود آموزش و پرورش که استخدام رسمی این سازمان باشند بسیار کم است و روال جذب معلمان غیر رسمی  به این گونه است که موسسان و سازمان های  بخش خصوصی با آموزش و پرورش قرارداد منعقد می‌کنند تا معلم مورد نیاز مدارس را تأمین کنند و به حل مشکل کمبود معلم در مناطق محروم میپردازند، آموزش و پرورش نیز هزینه‌ای را به این موسسات پرداخت می‌کنند تا ان ها حق و حقوق این معلمان و حق بیمه آن ها را پرداخت کند  که آنها پس از برداشت سهم خود بخشی از این مبلغ را به حقوق معلمان وبیمه ی ان ها اختصاص می‌دهند

افزایش حقوق معلمان

ورود مشکل معلمان غیررسمی به صحن مجلس

تعدادی از معلمان خرید خدمت استان سیستان و بلوچستان اظهار کرده اند که بدون هیچگونه قرارداد و حقوق و بیمه ای در کلاس درس حضوردارند که این خبر به گوش نمایندگان مجلس رسید و موجب تذکراتی از جانب مجلس به وزارت آموزش و پرورش شد

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با مطالبات معلمان خرید خدمت در صحن مجلس گفت در شروع سال تحصیلی جاری پیرو تذکری که در مجلس داده شد، ریاست مجلس دستور داد که برای پوشش کلاس‌های خالی کشور در سطح مدارس، نیروهای خرید خدمات آموزش به‌کارگیری شوند.

وی افزود: بعد از 4 ماه، هنوز با این نیروها که 23 هزار کلاس درس را تحت پوشش قرار دادند، قراردادی منعقد نشده است؛ این چه نگاهی است که در آموزش و پرورش وجود دارد؟ با وجود اینکه ریاست مجلس با ریاست جمهوری صحبت کرد و در جلسه دولت نیز موضوع مطرح شد و دستور معاون اول رئیس جمهوری روی نامه‌ای که به سازمان اداری استخدامی رفته قید شده است، هنوز نیروهای خرید خدمات آموزشی در کشور بلاتکلیف هستند.

محمد قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس ازشنیدن اخطاراین نماینده گفت حتماً این موضوع را شخصاً از وزیر محترم و سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهم کرد.

علت ندادن مطالبات معلمان خرید خدمت

علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره عدم واریز حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی گفت: وزیر سابق آموزش و پرورش با سازمان اداری استخدامی توافق کرده بود که نیروهای خرید خدمات جذب نشوند و در مقابل 53 هزار نفر با مجوز استخدام جذب شوند اما جذب این 53 هزار نفر محقق نشد و 43 هزار نفر استخدام شدند.

وی گفت با توجه به کم بودن جذب معلمان غیر رسمی و دیر جذب شدن آن ها ناچار شدند، نیروهای خرید خدمات را به همکاری دعوت کنند اما برای جذب آنها هیچ مجوزی نداشتیم. این موضوع در هیئت دولت هم مطرح و تصویب شد و تصویب‌نامه  به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد،قراراست به زودی این مشکل برطرف بشود و وضعیت معلمان خرید خدمت تعیین تکلیف شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا