خبر خوب فناوری: پوشش فیبر نوری ۸ میلیون خانوار تا آخر امسال

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بخش عمده‌ای از حفاری‌های مربوط به پروژه ملی فیبر نوری انجام شده و تا پایان سال برای هشت میلیون خانوار، پوشش ایجاد خواهد شد.  

مهدی روحانی‌نژاد گفت: در اسناد بالادستی مانند سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده ۸۰ درصد جمعیت کشور را با ارتباطات پرسرعت ثابت (متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه) تحت پوشش قرار دهد.

خبر دیگر اینکه: تخریب 300 ساختمان غیرمجاز در شیراز

وزیر ارتباطات در ابتدای حضور در این وزارتخانه، این مهم را مبتنی بر فیبر نوری هدفگذاری کرد تا سرعت‌های حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

در جهان عمده ترافیک اینرنت بر بستر اینترنت ثابت است، اما در کشور ما برعکس است. اگر ارتباطات ثابت کشور در دهه گذشته کیفیت لازم را پیدا می‌کرد و کاربران از آن استفاده می‌کردند، فشاری که اکنون بر روی اینترنت سیار وجود دارد، کمتر می‌شد؛ اما این اتفاقات رخ نداد و به همین علت برای بهبود کیفیت شبکه ارتباطی نیازمند فیبر نوری بودیم.

توسعه ارتباطات فیبر نوری در دنیا از ۱۰ سال قبل آغاز شده و تقریبا بسیاری از کشورهای پیشرفته تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است.

گذار یا گزار کدام یک درست است؟

برنامه‌ریزی برای ایجاد پوشش در ابتدای دولت سیزدهم انجام و تکالیف دستگاه‌ها و اپراتورها نیز مشخص شد. در سال نخست باید مقررات مربوط به این کار مانند مجوز حفاری در شهرها را مشخص می‌کردیم. در ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ و بخش مهمی از سال ۱۴۰۱ بخش مهمی از قوانین مشخص و مصوب شد.

قدم بعدی تامین مالی این پروژه دیربازده بود. در بسیاری از کشورهای جهان، برنامه‌ریزی در این حوزه با حمایت‌های دولت رخ داد و از ابتدای ۱۴۰۲ با تشکیل صندوق توسعه فیبرنوری، مشکل تامین مالی این پروژه حل شد.

خبر خوب دیگر اینکه: کسب روزی ۱۳۰میلیون دلار درآمد از پارس جنوبی

برنامه‌ریزی برای پایان امسال، ایجاد هشت میلیون پوشش است که تا کنون ۴.۵ میلیون آن محقق شده است. بخش زیادی از حفاری‌های مربوط به توسعه فیبرنوری انجام شده و تا پایان سال می‌توانیم به عدد هشت میلیون دست پیدا کنیم و در نهایت سال آینده این هدف سخت و چالشی را به نتیجه برسانیم.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا