خبر خوب علمی: ایجاد ال ای دی روی لباس و کاغذ با استفاده از یک قلم

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، تیم تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن در مقاله‌ای که در نشریه Nature Photonics منتشر کردند، روش ساخت ساده و همه‌کاره خود را تشریح کردند. این روش به هر فرد امکان می‌دهد یک دیود ساطع نور سفارشی (LED) یا ردیاب نوری را بسازد.

براساس این تحقیق، از یک خودکار ساده می‌توان برای نگارش ال ای دی های سفارشی روی کاغذ استفاده کرد.

جونیا ژائو نویسنده این مقاله تاکید کرد: ما از قبل جوهرها را داشتیم، بنابراین فناوری‌ که پیش از این توسعه یافته بود را تغییر دادیم تا در خودکارهای معمولی کار کند، جایی که می‌توانست برای همه ارزان و در دسترس باشد.

یک خبر خوب علمی دیگر: به دانش‌ بنیان‌ها تسهیلات میلیاردی داده می شود

رویکرد نوآورانه و سازگار با محیط زیست این تیم به افراد این امکان را می‌دهد تا در عرض چند دقیقه ال ای دی و آشکارسازهای نوری چند رنگ بسازند. این فناوری از سادگی یک قلم توپی پُر شده با جوهرهای ویژه ساخته شده از پلیمرهای رسانا، نانوسیم‌های فلزی و مواد کریستالی به نام پروسکایت استفاده می‌کند تا طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را تولید کند.

با نوشتن لایه به لایه با این جوهرها، مانند استفاده از خودکارهای چند رنگ، می‌توان انواع دستگاه‌های کاربردی از جمله وسایل الکترونیکی یکبار مصرف، مانند بسته‌بندی هوشمند، و پوشیدنی‌های شخصی‌سازی شده، مانند حسگرهای زیست پزشکی، ارزان، آسان و سریع ایجاد کرد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا