خبر خوب اقتصادی: صادرات بیش از پنج هزار میلیون دلاری حوزه مواد غذایی

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی اظهار کرد: پس از صنایع نفت و پتروشیمی، صنعت غذا از نظر تولید ناخالص داخلی در جلوه‌گر است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، بیش از ۵ هزار میلیون دلار صادرات در زمینه مواد غذایی به دنبال داشته‌ایم که نمایانگر اهمیت اقتصادی بی‌پایان این صنعت می‌باشد.

در گفت‌وگویی در نشست سکوهای جدید ایجاد نوآوری در صنعت غذایی، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری، اقدام به معرفی جعبه ابزار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای تسهیل در زمینه تحقیق و توسعه کرد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های تخصصی برای تحقیق و توسعه اغلب هزینه‌بر هستند و به راحتی در دسترس نیستند، اظهار کرد: یکی از راهبردهای جدید ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی با ساخت سریع و شبکه‌سازی تمامی ظرفیت‌های تولید، تست و استانداردسازی است، تا فرآیند تحقیق و توسعه در کشور به‌صورت آسان و اقتصادی صورت گیرد.

حق‌جوی جوانمرد افزود: صنایع غذایی یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد ملی ما می‌باشد. پس از صنایع پتروشیمی، این صنعت بیشترین گردش مالی و فرصت‌های ایجاد اشتغال را با ۱۷ درصد تخصیص در حوزه صنعت غذایی کشور ارائه می‌دهد. امنیت غذایی نیز یک مسئله ارتباطی با ابعاد جهانی است و بنابراین اولویت ایجاد فب لب تخصصی در زمینه صنایع غذایی را شناخته و به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری نموده‌ایم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: در نخستین رویداد ملی “فبین‌ف

ود” که در اردیبهشت ماه سال آینده در مشهد برگزار خواهد شد، به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور با عنوان “هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)”، طرح‌ها و ابتکارات مختلف این حوزه را به اشتراک خواهیم‌ گذاشت. هدف اصلی این تدابیر این است که ظرفیت‌های ساخت، تولید، آزمایش و استانداردسازی را در کشور به‌صورت جامع شناسایی کرده و آن را به اشتراک بگذاریم. این گام برای سهولت و اقتصادی‌تر شدن فرآیند نوآوری، تحقیق و توسعه با همکاری همه اقشار جامعه متخصص، صنعتگران و دانشجویان مهم است.

درباره هزینه‌کرد تحقیق و توسعه، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی با بیان اینکه بیشترین مقدار اعتبارات تحقیق و توسعه در کشورهای پیشرفته از بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ به دست می‌آید (بیش از ۵۰ درصد)، افزود: در کشور ما نیز شرکت‌های بزرگ شریک اساسی در حوزه تحقیق و توسعه هستند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حق‌جوی جوانمرد اظهار کرد: پس از نفت و صنایع پتروشیمی، صنعت غذا از نظر تولید ناخالص داخلی، پیشتاز است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، بیش از پنج هزار میلیون دلار صادرات حوزه مواد غذایی به دنبال داشته‌ایم که نمایانگر اهمیت اقتصادی بی‌پایان این صنعت می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا