خبرخوب اجتماعی: بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به وطن/ طرح بازگشت هزار نخبه به کشور

به گزارش پایگاه خبری امید‌رسان، بیش از ۲۷۰۰ نفر از دانشمندان و متخصصان ایرانی که در موسسات آموزشی و تحقیقاتی برجسته جهان فعالیت می‌کردند، به کشور بازگشته‌اند.

توجه به بازگشت استعدادهای علمی ایرانی از خارج از کشور به عنوان یک اولویت مهم در سال‌های اخیر مطرح شده است. وزارت علوم و بنیاد نخبگان با هدف فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای بازگشت این نخبگان و بهره‌مندی از تجربیات آن‌ها در پروژه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی در ایران، تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند.

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، اخیراً از تصویب آیین‌نامه‌ای خبر داد که در اثر همکاری مشترک با بنیاد ملی نخبگان، شرایط بهتری را برای جذب و حفظ نخبگان فراهم آورده است.

با تایید این آیین‌نامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتظار می‌رود که بازگشت نخبگان با سرعت و کیفیت بیشتری صورت گیرد، و همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مسئولیت‌های خود را در این زمینه به انجام رسانند.

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، اشاره کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بیش از ۲۷۰۰ دانشمند و متخصص ایرانی که در صدر دانشگاه‌های جهان فعالیت داشته‌اند، به ایران بازگشته‌اند.

او همچنین از طرحی خبر داد که با هدف بازگشت سالانه هزار نخبه به کشور، با حمایت دولت و سایر نهادهای مربوطه در دست اجراست.

باقری مقدم تاکید کرد که نخبگان بازگشته به کشور در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و به عنوان بخشی از هیئت علمی دانشگاه‌ها مشغول به کار خواهند شد و این بازگشت عمدتاً از اروپا و آمریکای شمالی بوده است. او در پایان افزود که بسیاری از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور به همکاری با ایران از طریق پروژه‌های پژوهشی، دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی علاقه‌مند هستند.

امید‌رسان، رسانه امید‌بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا