خبر خوب قضایی؛ محکوم به قصاص در دزفول از چوبه دار نجات یافت

 رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: محکوم به قصاص با تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول و بخشش از سوی اولیای دم از چوبه دار نجات یافت و این پرونده پس از پنج سال به صلح و سازش منتهی شد.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، علی دهقانی روز چهارشنبه بیان کرد: اختلاف ملکی و خانوادگی بین ۲ طایفه در شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ منجر به وقوع قتل و تشدید اختلاف میان این ۲ طایفه شد.

وی افزود: قاتل پس از طی مراحل قانونی به قصاص نفس محکوم شد و خانواده مقتول به اجرای حکم اصرار داشتند که با توجه به ابراز ندامت و پشیمانی قاتل از بزه خود و درخواست خانواده وی، پرونده برای صلح و سازش به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: اعضای این شعبه با تشکیل کارگروه و استفاده از ظرفیت صلح یاران، سران و بزرگان عشایر با تشکیل نشست‌های متعدد با بزرگان طرفین و اولیای دم، زمینه مصالحه را فراهم کردند و در همین راستا از گسترش دامنه اختلافات پیشگیری به‌عمل آمد.

وی ضمن قدردانی از اولیای دم در عفو و بخشش محکوم به قصاص و همچنین اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول و افردی که در حل و فصل این پرونده تلاش کردند، افزود: خوشبخانه این پرونده پس از پنج سال اختلاف، منتهی به صلح و سازش شد.

دهقانی اظهارکرد: هرچه پرونده‌های وارده به محاکم با صلح و سازش مختومه شوند، آثار آنها در افزیش امنیت و آرامش جامعه نمود بیشتری دارد و این یکی از اهداف بسیار مهم قوه قضاییه برای تحقق سند تحول و تعالی قضایی است.

به گزارش ایرنا، صلح و سازش در پرونده‌های قتل خوزستان طی سال گذشته رشد ۱۲۸ درصدی داشته است؛ ۲۰۶ فقره پرونده قتل در سال گذشته در استان خوزستان به صلح و سازش و بخشش ختم شد که این رقم در سال قبل از آن ۹۰ مورد بود.

یکهزار و ۴۷۲ نفر صلح یار در استان خوزستان به دستگاه قضا برای حل و فصل پرونده‌های قضایی کمک می‌کنند که در بخش‌های مختلفی از جمله اصناف، آموزش و پرورش و یا ادارات فعال هستند.

۱۴ شعبه تخصصی حل اختلاف نظیر شعب تخصصی کشاورزی، زندان‌ها، اصناف، اوقاف و یا خانه مطبوعات در استان خوزستان فعال است.

همچنین در راستای توسعه صلح و سازش، دادگاه‌های صلح در خوزستان ایجاد و در این راستا روز سه شنبه یکم آبان ماه جاری مجتمع دادگاه‌های صلح دزفول با حضور رییس کل دادگستری خوزستان افتتاح شد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا