خبر خوب قضایی؛ ۱۵ شعبه دادگاه صلح در دادگستری کرمانشاه راه‌اندازی شد

آیین افتتاح ۱۵ شعبه دادگاه صلح در دادگستری کل استان کرمانشاه روز سه شنبه با حضور مسوولان استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، آیین افتتاحیه دادگاههای صلح در دادگستری کل استان کرمانشاه با حضور رییس کل دادگستری، نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم (ص)، امام جمعه پاوه، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و معاون سیاسی امنیتی استانداری در سالن شهید بهشتی دادگستری کل استان کرمانشاه برگزار شد.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه اصلاح ذات بین و مقوله سازش را از وظایف شرعی و قانونی دانست و گفت: توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاههای صلح، اقدامی بسیار مهم در راستای اجرای سند تحول قضایی است.

شهرام کرمی افزود: تشکیل دادگاه‌های صلح از تکالیف قانونی و اولویت‌های دستگاه قضایی می‌باشد و در راستای اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و تکلیف قانونگذار راه اندازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از این پس حجم زیادی از پرونده‌ها برای رسیدگی از شورای حل اختلاف به دادگاه‌های صلح ارجاع می‌شود، افزود: امیدواریم آغاز به کار دادگاه‌های صلح موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های وارده به دادگستری شود.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح را کمک به دادگاه‌های حقوقی و کیفری برای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها دانست و گفت: دادگاه صلح تقریباً هم ردیف دادگاه‌های عمومی است و هیچ خللی به فعالیت شوراهای حل اختلاف وارد نمی‌کند بلکه جایگاه اولیه آن‌ها را محکم کرده و به فلسفه اصلی تشکیل خود باز می‌گرداند.

کرمی خطرنشان کرد: در حال حاضر دادگاه‌های صلح در تمامی شهرستانها و حوزه های قضایی استان راه‌اندازی شده و پرونده‌هایی که در صلاحیت این دادگاه‌ها هستند جهت رسیدگی به این شعب ارجاع می‌شوند.

در بخش دیگر برنامه نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با اشاره به وصیت‌ امیرالمومنین علی(ع) در خصوص ایجاد سازش بین افراد گفت: حضرت علی (ع) از ما می‌خواهد بین افراد جامعه صلح و سازش بوجود بیاوریم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله جلیلیان تصریح کرد: همچنین باتوجه به تأکیداتی که این امام بزرگوار به مساله تقوا و نظم در امور دارند و اینکه در تمام لحظات و کارها تقوا و نظم داشته باشیم، لذا در امر صلح و سازش هم باید با تقوا و نظم وارد شویم.

امام جمعه پاوه دیگر سخنران برنامه امروز در سخنانی دستگاه قضایی در هر کشور را یکی از پایه های مهم نهاد حاکمیت آن کشور دانست و افزود: در قرآن کریم ۶۹ بار به موضوع قضا و حکم پرداخته شده و این نشان از اهمیت بالای قضاوت دارد.

ماموستا ملاقادر قادری با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم بندگی، ایجاد صلح و سازش بین افراد و مردم جامعه است خاطرنشان کرد: باید تا جایی که می‌توانیم بین افراد جامعه اصلاح ذات البین را فرهنگ سازی کنیم و آن را گسترش دهیم تا از پیامدهای منفی اختلافات در امان باشیم.

در ادامه قادری معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه ضمن اشاره به راه اندازی دادگاه صلح در تمام شهرستانهای استان گفت: طبق قانون جدید شوراهای حل اختلاف کلیه دعاوی و امور در صلاحیت دادگاه صلح، از جمله پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردار است همچنین قطعیت آرای صادره در پرونده‌هایی که خواسته آن زیر ۵۰۰ میلیون ریال بوده با هدف تسریع در روند رسیدگی به این شعب ارجاع خواهد شد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا