خبر خوب کشاورزی؛ بیش از پنج هزار تن پسته از باغ‌های نیشابور برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: برداشت محصول پسته از باغ‌های این شهرستان به پنج هزار و ۹۰ تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، علی مبارکی افزود: این میزان برداشت محصول از سطح چهار هزار و ۲۱۰ هکتار از باغات شهرستان نیشابور انجام شده است.

وی بیان کرد: ارزش اقتصادی پسته به عنوان یک محصول راهبردی، جایگاه خاصی را در بین تولیدات باغی و سایر محصولات کشاورزی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با بیان اینکه برداشت پسته از مردادماه در ارقام زودرس مانند بادامی سفید آغاز شده و تا اواخر مهرماه در نیشابور ادامه دارد، افزود: سطح باغات پسته در این شهرستان ۵۰۱ هکتار غیربارور و چهار هزار و ۲۱۰ هکتار بارور است.

وی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نیشابور برای تولید پسته و به علت کاهش سطح آب‌ های زیر زمینی و افت کیفی آن در سال های اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی ‌آورده‌اند.

مبارکی ادامه داد: ارقام کشت شده در نیشابور شامل «کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، اکبری و بادامی سفید» بوده و متوسط عملکرد پسته خشک در این شهرستان یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان اینکه افت عملکرد باغات ناشی از تاثیر تگرک بهاره است، افزود: درآمد حاصل از این مقدار تولید برای باغداران بیش از ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: یکی از راههای کاهش خسارت بیماری قارچی «آفلاتوکسین» برداشت به موقع و انتقال سریع محصول جهت پوست کنی به ترمینال های ضبط پسته است.

چهار واحد صنعتی ترمینال ضبط پسته در نیشابور وجود دارد که ضمن اشتغال زایی، تامین کننده فرآوری پسته تولیدی شهرستان است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا