باید به دنبال حذف امضاهای طلایی و انحصارزدایی بود/ سیاست اصلی سازمان بازرسی در مبارزه با فاسد اولویت دادن به مسائل پیشگیرانه است

قائم مقام سازمان بازرسی در مراسم معارفه بازرس کل استان خوزستان عنوان کرد

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از راهکارهای مبارزه با فساد ارتقاء شفافیت و حاکمیت دولت الکترونیک است، باید بدنبال حذف امضاهای طلایی و انحصارزدایی بود.

مراسم تکریم و معارفه بازرس کل استان خوزستان با حضور دکتر رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل، بازرس کل استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و مقامات و مدیران استانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رحمانیان با قدردانی از انجام عملیات غرورآفرین وعده صادق ۲، یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به ویژه شهید سیدحسن نصرالله، سردار نیلفروشان و اسماعیل هنیه را گرامی داشت.

وی‌ گفت: اسرائیل غاصب هنوز عاجز است و نمی‌داند که مقاومت یک مکتب و یک فرهنگ است و با ترور و حذف اشخاص و افراد این مکتب از بین نرفته بلکه ریشه‌دارتر شده و گسترده‌تر خواهد شد.

رحمانیان با بیان اینکه عامل اصلی همه جنایات رژیم اشغالگر قدس، آمریکا می‌باشد گفت: این جنایات اسراییل به تنهایی صورت نمی‌گیرد بلکه با مشارکت و همراهی آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانان آنان است که انواع کمک‌های نظامی و اطلاعاتی و مالی را به رژیم کودک کش اسرائیل می‌دهند. اگر یک روز این کمک‌ها ادامه نداشته باشد قطعا موجودیت رژیم اسراییل دوامی نخواهد داشت.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نکته‌ای که باید همه بدانند این است که اقدام ایران در وعده صادق ۲، از نظر قوانین بین‌المللی یک اقدام کاملا حقوقی و مشروع بوده است. اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد دفاع از حق حاکمیت را مشروع دانسته است و عمل ایران هم در این راستا بوده و باید این امر به خوبی توسط رسانه‌ها و فعالان حوزه فضای مجازی در جامعه تشریح و تبیین شود.

وی افزود: همچنان که باید عنوان کرد که اهداف مورد حمله ایران صرفا اهداف نظامی و اطلاعاتی دشمن بوده و بنابر اصول اخلاقی و انسانی اهداف غیرنظامی را هدف قرار ندادیم. هرچند دشمن زبون و باند جنایتکار به هیچ بندی از اخلاقیات پابند نبوده و نخواهد بود.

رحمانیان به چند موضوع مهم در این ایام خاص توجه داده کرد و گفت: مدیریت زمانی خیلی مهم است. بخصوص دستگاه‌های حاکمیتی باید یک بازنگری در کار خود داشته باشند و خلأ و ضعف خود را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: بحث دیگر خدمت‌رسانی به مردم است، معتقد هستیم که مردم به معنای واقعی پای نظام بوده و هستند و تاکنون نظام را اداره کرده‌اند. لازم است خدمت به مردم بیش از گذشته شده و به نوعی مضاعف شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه همه مدیران ما دانش‌های لازم مدیریتی را فرا گرفته‌اند، گفت: بر اساس شرایط زمانی، سناریوهای مختلف را تعریف کنید و بر اساس هر شرایط خود را آماده کنید.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در این جنگ متحمل سخت‌ترین شکست ها شده است اما عملیات روانی گسترده انجام داده تا خود را موفق نشان دهد. لذا همه وظیفه داریم مسئله جهاد تبیین‌ را بهتر و جدی‌تر دنبال کنیم.

رحمانیان حرکت رو به جلو را یک اقدام تبیینی دانست و گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری جنس عزای ما در این روزها از جنس عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام است. یک عزاداری زنده کننده و امیدوارکننده است. عزای حسینی یک عزای رو به جلو و پیشرو است. باید موانع حرکت و پیشرفت را از سرراه برداریم.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از موانع در حرکت‌های رو به جلو، مدیریت‌های ناکارآمد و سوءمدیریت است. اگر چنین مدیرانی در عرصه مدیریتی مشغول باشند حتما فرصتها و منابع کشور از بین خواهد رفت.

وی به برخی از ویژگی‌های یک مدیر کارآمد اشاره کرد و گفت: داشتن انگیزه، اراده و خستگی‌ناپذیری از حمله ویژگی‌های یک مدیریت موفق است.

رحمانیان تصریح کرد: مدیر باید اقداماتش اثربخش و در چارچوب قانون باشد. باید مشکلات مردم را بشناسد. همچنین باید مبارزه با فساد را جدی بگیرد‌.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فرمان هشت ماده مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با فساد گفت: معظم له از فساد به عنوان اژدهای هفت سر تعبیر می‌کنند. لذا رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد حجت را بر ما تمام کرده اند.

وی عنوان کرد: علاوه بر سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم‌رهبری ما تکلیف قانونی داریم. قوانین مختلفی از جمله قانون ارتقاء سلامت اداری، مجازات اسلامی ما را مکلف به پیشگیری و مبارزه با فساد کرده و هرکس باید در این مبارزه نقش خود را شناخته و به تکلیف خود عمل کند.

رحمانیان گفت: وقتی از فساد حرف می‌زنیم منظور ما صرفا فساد اقتصادی نیست. در ماده یک قانون ارتقا سلامت اداری آمده است که باید با هرنوع سوء استفاده از مقام و منصب به نفع فردی، گروهی و جناحی برخورد شود. همچنین استفاده نامناسب از منابع و از دست دادن فرصت های پیشرفت از مصادیق فساد است. گاهی می بینیم که بازرسان ما گزارش می‌دهند که برخی دستگاه‌ها به درستی از منابع خود استفاده نکرده و موجب تضییع حقوق بیت‌المال شده اند که باید این مسئله هم باید برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: فساد‌ ابعاد مختلفی دارد. اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اداری و غیره همه مهم هستند. اما اکنون و در شرایط ویژه باید بیشتر به فکر مبارزه با فساد اقتصادی باشیم. چون تاثیرات سوء بر دیگر حوزه ها دارد.

رحمانیان ادامه داد: فساد یک نوع سرطان است. اگر فراگیر شود کل بدنه جامعه را فرا گرفته و موجب بیماری تمام ساختار میشود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور به راهکارهای مبارزه با فساد هم اشاره کرد و گفت: راهکار این مسئله التزام به قانون و حاکمیت قانون است. نباید قانون را به نفع خود تفسیر کرد.

رحمانیان در ادامه توصیه کرد: بحث اصلاح ساختارها و اصلاح گلوگاه های فساد را باید با دقت و جدیت بیشتری دنبال کرد. معتقدیم باید پیشگیری در اولویت باشد. همچنین باید ارزش‌های اخلاقی و اسلامی را ترویج کنیم.

رحمانیان با تاکید بر لازمه پاسخگو بودن مدیران پس از پایان مسئولیت هم گفت: باید در دوره هر مدیری از عملکرد آنان حسابرسی شود. باید یک مدیر پس از پایان ماموریت حسابرسی شود که چه کرده است. چه حسا‌ب‌کشی از جهت اقدامات مثبت و چه از جهت منفی. یعنی اگر کار منطبق با قانون بوده و اثربخشی داشته باید تشویق گردد. اگر هم سبب ورود خسارات به اموال و حقوق عمومی شده و هیچ‌گونه اثربخشی نداشته از نظر معنوی تقبیح و خسارات وارده ناشی از سوءمدیریت از وی وصول گردد.

وی در ادامه گفت: یکی از راهکارهای دیگر مبارزه با فساد ارتقاء شفافیت و حاکمیت دولت الکترونیک است. باید بدنبال حذف امضاهای طلایی و انحصارزدایی بود.

وی اظهار کرد: مبارزه با فساد نبایستی مقطعی، احساسی و جناحی باشد و قبل از صدور حکم قطعی از سوی مراجع قضایی نباید مدیران را متهم به فساد کرد. چرا که در غیر اینصورت اصل مبارزه با فساد به حاشیه می رود. باید برخورد با مفسدین بدون تبعیض و با اولویت دانه درشت‌ها باشد. دولت سیزدهم در این راستا اقدامات خوبی داشت و امیدواریم این اقدامات در دولت محترم چهاردهم هم ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که باعث شود اعتماد مردم به نظام کاهش یابد و یا سرمایه اجتماعی نظام کم شود و هر‌ اقدامی که باعث خدشه به وحدت ملی، منطقه‌ای و محلی به هر روش اعم از قول، فعل و گفتار، چه آگاهانه و چه عمدی باشد محکوم بوده و باید بدانیم این چنین اقداماتی‌ بازی در زمین دشمن است.

وی گفت: سیاست اصلی سازمان در مبارزه با فاسد اولویت دادن به مسائل پیشگیرانه است. در سازمان بعد از یک کار کارشناسی جدی حدود ۲۰۰۰ آسیب شناسایی و ۲۱۳ گلوگاه در دستور کار اصلاح قرار گرفت. همچنین در راستای ارتقا نظارت‌های هوشمند و نظارت الکترونیک به ۲۲۵ سامانه اولویتی دستگاه‌های اجرایی دسترسی پیدا کرده‌ و هم اکنون ۸۰ درصد سامانه‌های دستگاه‌های اولویتی به منظور انجام اقدامات نظارتی را در اختیار داریم.

گفتنی است در پایان این مراسم از زحمات و خدمات جناب آقای آقاجری تقدیر و حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری فرد بعنوان بازرس کل استان معارفه شد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا