3 روش خمکاری ورق که در ایران رایج است

خمکاری ورق یکی از مهم‌ترین فرایندهای صنعتی است که برای شکل دادن به ورق‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام این کار باید مقدار قابل توجهی نیرو به نواحی مشخص ورق اعمال شود و شکل ورق‌های فلزی تغییر کند. برای خم کاری ورق از ابزارهای مختلف مثل قالب، غلتک و … استفاده می‌شود. این فرایند در انواعی از صنایع کاربرد دارد و برای تولید محصولات مختلف مثل قطعات داخلی هواپیما، قطعات داخلی خودرو، محفظه‌های الکترونیکی و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، می‌توان از ابزارها و دستگاه‌های بسیار پیشرفته برای خم کردن ورق‌های فلزی استفاده کرد. قبل از انتخاب روش خمکاری و خرید ورق می‌توانید قیمت انواع ورق و قیمت ورق گالوانیزه آهن رسان را به صورت روزانه استعلام بگیرید و به صرفه ترین قیمت را برای خرید در نظر بگیرید. در ادامه قصد داریم سه روش رایج در ایران را به شما معرفی کنیم.

3 روش خمکاری ورق در ایران

روش‌های خمکاری ورق بسیار متعدد هستند که در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

خمکاری دستی

اولین و رایج‌ترین روش خم کردن ورق‌های فلزی، روش دستی است که معمولاً برای خم کردن ورقه‌های نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک برای ورقه‌هایی مناسب است که به خمکاری در زاویه‌های کم نیاز دارند. ابزارهای مختلف مثل چکش، گیره برای خم کردن دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش به مهارت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد و توسط اپراتورهای با تجربه انجام می‌شود. هر چقدر فرایند خم کاری دستی با دقت بالاتری انجام شود، محصول نهایی بهتر خواهد بود.

خم کاری حرارتی

روش دیگر خمکاری حرارتی است که برای نرم کردن فلز و خم کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله اول سطح فلز شعله ور می‌شود. سپس دمای فلز با استفاده از کوره و القای الکترونیکی افزایش می‌یابد. همین مسئله باعث نرم شدن فلز می‌شود و به اپراتور اجازه می‌دهد تا به راحتی شکل آن را تغییر دهد. از این روش معمولاً برای تولید ورق‌های شیروانی و ورق‌های آهنی با طرح‌های خاص استفاده می‌شود.
لیست قیمت ورق شیروانی به شما کمک میکند علاوه بر استعلام قیمت محصولات به جزئیات ویژگی های آنها دسترسی داشته باشید.

خمکاری با پرس

از دیگر روش‌های خم کردن ورق‌های فلزی، خمکاری با دستگاه پرس است. همانطور که از نام این روش مشخص است، با استفاده از یک دستگاه مخصوص انجام می‌شود و برای تغییر شکل ورقه‌های ضخیم مناسب است. از دستگاه‌های پرس هیدرولیکی، پنوماتیکی و مکانیکی برای خم کردن این ورق‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها دقت و کارایی بسیار زیادی دارند و گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به خمکاری دستی هستند.

خمکاری با دستگاه خم کن

از دیگر روش‌های خم کردن ورق‌های آهنی، خمکاری با دستگاه خم کن است. این دستگاه‌ها معمولاً برای خم کردن ورقه‌هایی با طول بلند و زاویه‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های خم کن بسیار متنوع هستند و هر کدام به شکل خاصی عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها در دسته‌های مختلف مانند دستی، برقی و هیدرولیکی قرار می‌گیرند. در استفاده از این روق برای بررسی جزئیات ضخامت محصولات و قیمت ورق سیاه از لینک https://ahanresan.ir/pc/sheet/black-sheet/   استفاده نمایید.

انواع تکنیک های خمکاری ورق

فرایند خمکاری ورق‌های آهنی دارای برخی اصول و قوانین است که رعایت آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. این اصول و نکات به صنایع اجازه می‌دهد که ورق‌های فلزی را به شکل‌های مختلف تبدیل کرده و آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های مختلف به بازار عرضه کنند. میزان استحکام و پایداری ورق‌هایی که با استفاده از روش‌های مختلف خم شده‌اند، کاملاً با یکدیگر متفاوت است. 

تکنیک خمش هوا

یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های خمکاری ورق‌های آهنی، تکنیک خمش هوا است. در این روش ورق فلزی درون دهانه میان پانچ و قالب فشار داده می‌شود. سپس نیرو به بخش بالایی پانچ اعمال خواهد شد. تکنیک خمش هوا یک روش بسیار کاربردی و دقیق است که برای تولید ورق‌های آهنی در شکل‌ها و زاویه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، نیروی اعمال شده در این روش چندان زیاد نیست و نسبت به سایر تکنیک‌ها کمتر است.

تکنیک خمش سکه‌ای

تکنیک خمش سکه‌ای

تکنیک خمش سکه‌ای از دیگر روش‌های خمکاری ورق‌های فلزی است. در این روش، ورق‌های فلزی در میان دو قالب قرار می‌گیرند و فشرده می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان ورق‌های آهنی را به شکل‌های مختلف و دلخواه تولید کرد.

این تکنیک معمولاً برای خم‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و دقت بسیار بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. علاوه بر این، می‌توان برای ایجاد حروف برجسته روی ورق‌های فلزی از تکنیک خمش سکه‌ای استفاده کرد. مهم‌ترین عیب این تکنیک، این است که در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود و به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد.

تکنیک خمش غلتکی

از دیگر تکنیک‌های رایج در صنعت، خمکاری غلتکی است که با کمک تعدادی غلتک انجام می‌شود. این غلتک‌ها برای خم کردن قطعات آهنی با شعاع خاص تولید می‌شوند. معمولا از روش خمکاری غلتکی برای خمکاری ورق‌های فلزی بزرگ یا لوله‌ها استفاده می‌شود.

این تکنیک دقت بسیار بالایی دارد و برای ایجاد خم‌های ساده یا پیچیده مناسب است. با این حال، سرعت انجام آن کمی بیشتر از سایر روش‌های خمکاری فلز است. انتخاب روش مناسب برای خم کردن ورق‌های آهنی، به مسائلی مانند نوع فلز و پیچیدگی خم بستگی دارد. با این حال می‌توان از تکنیک‌های مشهوری مانند خمش با هوا، روش سکه‌ای و خمش غلتکی استفاده کرد.

ماشین های خم کاری ورق

همانطور که گفته شد، خمکاری ورق‌ها به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود. هر یک از این دستگاه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و سرعت عمل یا دقت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه ماشین‌های خمکاری ورق را به شما معرفی می‌کنیم.

دستگاه خمکاری مکانیکی

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خمکاری ورق‌های آهنی، دستگاه خمکاری مکانیکی است. این دستگاه‌ها با استفاده از فشار کار می‌کنند و برای تکنیک‌های خمش هوا چندان مناسب نیستند. از مهم‌ترین مزایای دستگاه خمکاری مکانیکی، سرعت و دقت بسیار بالای آن است که به صنایع کمک می‌کند تا محصولات مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید کنند.

دستگاه خمکاری پنوماتیک

دستگاه‌های دیگر شامل دستگاه خمکاری پنوماتیک هستند که در ناحیه‌های خاصی از فلز قرار می‌گیرند و فشار قابل توجهی را به سطح فلز اعمال می‌کنند. این دستگاه‌ها حاوی یک کمپرسور هستند که فشار لازم را برای خم کردن ورق فراهم می‌سازند. هزینه کار کردن با این دستگاه‌ها بسیار کمتر از سایرین است.

دستگاه خمکاری هیدرولیک

یکی دیگر از محبوب‌ترین دستگاه‌های خمکاری ورق‌های آهنی، دستگاه‌های هیدرولیک هستند. این دستگاه‌ها کاربردهای گوناگونی دارند و فرایند شکل دهی و خمکاری فلز را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه‌ها، ظرافت بسیار بالای آن‌ها است.

دستگاه خمکاری CNC

این دستگاه‌ها نیز برای خم کردن ورق آهنی مناسب هستند و دقت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل برای خم کردن ورق آهن تا چند میلی‌متر نیز مناسب هستند. اگر ظرافت اولویت اول شما است، می‌توانید از دستگاه‌های سی‌ان‌سی استفاده کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

خمکاری فلزات یکی از مهم‌ترین فرایندهای صنعتی است که برای تولید قطعات آهنی با شکل و اندازه‌های مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند به شکل‌های مختلف مثل دستی و هیدرولیکی انجام می‌شود و دارای تکنیک‌های گوناگونی است. انتخاب تکنیک مناسب برای خم کردن فلز اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا برخی از روش‌ها برای فرمدهی فلزات ضخیم و برخی دیگر برای خم کردن فلزات نازک مناسب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا