خبر خوب از آذربایجان شرقی؛ تولید ۲۰۴۵ تن محصول پسته

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت پسته استان سه هزار هکتار است که شامل ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغهای بارور و ۸۷۰ هکتار غیر بارور است.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، مسعود جعفرنژاد افزود: با بالا رفتن EC آب و خاک‌های زراعی استان و نیز پائین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی استان در سال‌های اخیر، سطح زیر کشت پسته در استان نیز افزایش یافته است.
وی بیان کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی به شوری بالای خاک، آب و کم آبی در تبدیل اراضی کم بازده به مناطقی با بهره وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب بر با این محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جعفرنژاد ادامه داد: شهرستان‌های آذرشهر، اسکو، مرند، جلفا و خسروشهر جزء شهرستان‌های پیشرو در کشت و کار پسته هستند.
وی تولید کل پسته در استان را ۲ هزار و ۴۵ تن و متوسط عملکرد منطقه را حدود یک تن در هکتار اعلام نمود و افزود: از دلایل عملکرد پایین باغهای پسته استان نسبت به سایر استان‌ها می‌توان به جوان بودن درختان پسته اشاره کرد به طوری که قسمت بیشتر درختان پسته موجود در سن ۱۲ سالگی هستند که هنوز با باردهی اقتصادی فاصله دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه در اردیبهشت ماه به دلیل بارندگی‌های زیاد و بالا بودن رطوبت نسبی هوا، با ایجاد اختلال در تلقیح درختان، موجب به وجود آمدن خساراتی در کیفیت و کمیت محصول شده است.


جعفرنژاد گفت: عمده‌ترین ارقام مورد کشت در استان رقم‌های احمدآقائی و اکبری است، هرچند بقیه ارقام مانند کله قوچی، اوحدی، شاه پسند نیز در باغات استان کشت می‌شود. پایه‌های مرسوم استان بادامی زرند و پسته وحشی است، البته توسعه پایه‌های پر رشد امریکایی مانند UCB۱ در استان از لحاظ مقاومت به سرما نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

وی ادامه داد: آفت کلیدی پسته در منطقه پسیل است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی طغیان کرده و باعث خسارت‌های زیادی از جمله ریزش میوه، برگ و کاهش عملکرد در محصول شده است. تلاش کارشناسان حفظ نباتات در کاهش استفاده از سموم و مبارزه آفت با کارت زرد و صابون‌های حشره کش است.

جعفرنژاد افزود: در آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۸ مرکز فرآوری پسته وجود دارد که از این تعداد ۶ مورد دارای خط کامل فرآوری با ظرفیت روزانه ۶ تن در ساعت و بقیه به صورت نیم خط یا خانگی اقدام به فرآوری می‌کنند که برای جلوگیری از‌ تر فروشی نیاز است مراکز فرآوری افزایش یابد.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا