مراحل انجام پروپوزال/ صفر تا صد پایان نامه نویسی

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، انجام پروپوزال، همواره یکی از دغدغه های اصلی و مهم دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به شمار می رود.

پروسه ای که گاه، چندین سال دانشجویان این مقاطع را به خود مشغول می دارد. اما پروپوزال چیست و برای انجام آن چه باید بکنیم؟

پروپوزال، همان طرح اولیه تحقیق یا پژوهش علمی دانشجو است که برای فارغ التحصیل شدن در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید به دانشگاه مربوطه ارائه دهد.

تصویب پروپوزال، مستلزم طی یک سری مراحل آموزشی است که در صورت عدم دقت در انجام صحیح آن، زمان بر و طاقت فرسا می شود. اولین مرحله در انجام پروپوزال، انتخاب عنوان پروپوزال است که باید مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو باشد.

مرحله بعدی نگارش آن است که روند علمی و استاندارد مخصوص به خود را دارد. اگر هر یک از این مراحل، به درستی انجام نگیرد، مطمئنا پروپوزال شما در شورای آموزشی دانشگاه یا دانشکده مربوطه رد خواهد شد.

پس راه چاره برای انجام پروپوزال چیست؟

انجام پروپوزال ذهن بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلی را به خود مشغول می سازد.

مراحل انجام پروپوزال

همانطور که گفته شد، انتخاب موضوع اولین مرحله از انجام پروپوزال است. موضوع پروپوزال، برای تایید شدن باید ویژگی های خاص خودش را داشته باشد.

در ادامه برخی از ویژگی های موضوع پروپوزال به صورت تیتر وار بیان می شود.

موضوع پروپوزال، علاوه بر مرتبط بودن با رشته تحصیلی، باید نو و بدیع بوده و قبلا توسط شخص یا اشخاص دیگری انتخاب نشده باشد.

نکته بعدی سازگار بودن موضوع با هنجارها و ارزش های جامعه است. موضوع نباید به گونه ای باشد که هنجارها و ارزش های جامعه را زیر سوال ببرد.

موضوعاتی که این ویژگی ها را نداشته باشند، در همان ابتدا توسط مسئولین مربوطه رد خواهند شد.

بعد از مرحله اول، نوبت به بیان مساله می رسد. این قسمت از کار، یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل نوشتن پروپوزال به حساب می آید. در این قسمت دانشجو باید هدف اصلی خود را از نگارش پروپوزال توضیح دهد.

پژوهشگر باید مشخص کند که با انجام این تحقیق، در پی به دست آوردن چه چیزی است؟ انجام پروپوزال مورد بحث، چه مشکلی را برطرف می کند؟

هدف اصلی نویسنده از انجام پایان نامه یا رساله چیست؟ همه این موضوعات باید در بیان مساله واضح و بدون ابهام توضیح داده شوند، تا تحقیق، قابلیت بررسی علمی پیدا کند.

در خیلی از موارد لازم است مقاله هایی از این پژوهش استخراج و در مجلات تحقیقی و پژوهشی چاپ شوند. یک پایان نامه خوب، باید به گونه ای نگارش شود که امکان استخراج مقاله های استاندارد ISI از آن وجود داشته باشد.

پیشینه، فرضیات، روش ها و منابع تحقیق

مرحله سوم انجام پروپوزال، مشخص نمودن پیشینه تحقیق است.

در گذشته چه تحقیقاتی مرتبط با موضوع مورد نظر صورت گرفته است؟ نتیجه به دست آمده چه بوده است؟ همه اینها باید در پیشینه تحقیق بیان شوند.

بعد از این مرحله نوبت به فرضیات مساله می رسد. هر تحقیقی یک سری فرضیاتی دارد که لازم است در پروپوزال مربوطه به طور کامل بیان شوند.

تمام این موارد باید به گونه ای توضیح داده شوند که استادان بررسی کننده پروپوزال را برای تایید نهایی آن قانع کنند.

توضیح روش های انجام پایان نامه، مرحله بعدی کار است. آیا این تحقیق، یک تحقیق میدانی است؟ چه ابزاری برای انجام پروپوزال مورد نیاز است؟ جمع آوری و تحلیل داده ها در این مرحله حرف اول را می زند.

داده ها هستند که روش رسیدن به پاسخ تحقیق را به پروهشگر نشان می دهند.

آخرین مرحله انجام پروپوزال، اعتبار بخشیدن به تحقیق با بیان منابع تحقیق است. تحقیقی که از منابع کافی و موثق برخوردار نباشد، مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

مراحل انجام پروپوزال

شرکت ها و موسسات مختلفی هستند که انجام پروپوزال و نگارش پایان نامه را به عهده می گیرند.

شرکت در دوره های آموزشی پروپوزال نویسی

موسسات مختلفی اقدام به برگزاری دوره های آموزش نگارش پروپوزال یا همان پروپوزال نویسی می نمایند، اما همه این شرکت ها که معتبر نیستند.

شما با بررسی های لازم، می توانید شرکت معتبری را انتخاب نموده و در کلاس های پروپوزال نویسی آن ثبت نام کنید. هدف اصلی این دوره ها، آموزش کامل پروپوزال نویسی از ابتدا تا انتهاست.

اگر دوره ای که در آن ثبت نام می نمایید یک دوره کامل و معتبر باشد، شما در پایان دوره خواهید توانست با ساختار اصلی پروپوزال، انتخاب موضوع، بیان مساله و به طور کلی نگارش پایان نامه آشنا شوید.

راه حل انجام پایان نامه

اولین راه برای انجام پروپوزال و نگارش پایان نامه فراگیری روش نگارش آن است. همانطور که گفته شد شما می‌توانید با شرکت در دوره های آموزشی موسسات معتبر روش نگارش پایان نامه و پروپوزال را یاد بگیرید.

در غیر این صورت بهتر است از استادان و پژوهشگران مجرب کمک بخواهید. استادان و پژوهشگران بسیاری هستند که می توانند شما را در انجام پروپوزال یاری دهند.

جمع آوری اطلاعات، روش های تحقیق، استفاده از منابع مختلف و مهم تر از آن مدیریت زمان، مواردی نیستند که همه بتوانند به راحتی از پس انجام آن برآیند.

فصل سوم پایان نامه

فصل سوم پایان نامه یکی از مهمترین بخش ها در نگارش پایان نامه است. در فن پایان نامه نویسی، معمولا این بخش با نام روش تحقیق یا پژوهش هم شناخته می شود.

موضوع و هدف پژوهش، روش انجام آن و ابزار رسیدن به نتیجه نهایی، در این فصل توضیح داده می شود. این فصل علی رغم کوتاه بودن، قسمت های مختلفی دارد که نشان دهنده اهمیت آن می باشد.

در ذیل به طور خلاصه برخی بخش های لازم برای فصل سوم پایان نامه توضیح داده شده است:

مقدمه: بیان طرح کلی تحقیق و محتوای فصل، هدف اصلی مقدمه است.

بیان نوع پژوهش: این که پژوهش مورد نظر، کاربردی است یا بنیادی در بخش دوم فصل سوم بیان می شود.

جامعه مورد مطالعه: تحقیقات میدانی نیاز به جامعه مشخصی دارند که در فصل سوم به آنها پرداخته می شود.

همانطور که می بینید فصل سوم به نوعی مهمترین بخش نگارش پایان نامه را تشکیل می دهد که باید با دقت به آن پرداخته شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا