در آبادیران انجام می‌شود؛ تشریح روایت‌های زیست فناوری به زبان ساده برای مردم

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امسال با هدف شناسایی مباحث زیست فناورانه و نقش پررنگ و مؤثر این فناوری در مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در دومین نمایشگاه ملی آبادیران حضور یافته است.

چند شرکت فعال در حوزه زیست‌فناوری که محصولاتی عمدتاً در حوزه کشت بافت، دام و طیور تولید کرده‌اند و ماموریت آنها نزدیک به ماموریت‌های نمایشگاه آبادیران است نیز با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق امسال در نمایشگاه حضور یافتند و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

این ستاد در طول این نمایشگاه مسابقه‌ای نیز تحت عنوان «ایران آباد با زیست‌فناوری» برگزار می‌کند که مخاطبان آن عموم مردم هستند.

به افرادی که بتوانند به ۱۰ سؤال زیست‌فناوری این مسابقه پاسخ دهند، جوایزی تعلق می‌گیرد. پاسخ برخی از این سؤال‌ها در طراحی غرفه ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی آمده است.

پاسخ برخی دیگر از سؤالات نیز با جستجوی ساده به دست می‌آید.

همچنین این ستاد رویداد دیگری تحت عنوان «رمزیست» برگزار کرده است. در این رویداد که نخستین دوره آن تحت عنوان «روایت مردمی زیست فناورانه» در دومین روز از برگزاری نمایشگاه برگزار شد، روایت‌های زیست فناورانه در چهار محور سلامت، زیست دریا، کشاورزی و امنیت غذایی به زبانی ساده برای مردم بیان شد.

روایت‌هایی که به زبان ساده نشان دادند زیست‌فناوری چه نقش سازنده و مؤثری در زندگی انسان‌ها دارد و می‌تواند گره بسیاری از مشکلات جامعه را باز کند.

 داور این رویداد نیز برخلاف دیگر رویداد‌ها، عامه مردم بودند. در پایان نیز از سه روایتی که به زبان ساده مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت، قدردانی شد.

در این رویداد ۷۰ طرح به دبیرخانه ارسال شده بود که تنها 9 تیم شامل زیست‌فناوران بارثاوا، پژوهشگاه ابن سینا، زایموفید، بیوکاور، طهور کاران، BIOAJA، پتروباک، الماس طلایی تایماز و زیست‌یار به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت سه طرح از تیم‌های بیوکاور، زیست فناوران بارثاوا و پتروباک برگزیده شدند.

محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره این رویداد گفت: رویداد رمزیست یا به عبارتی «روایت مردمی از فناوری‌های زیستی کشور» تلاش نخبگان و فناوران ایران را با ادبیات مشابه عموم جامعه بیان می‌کند.

با برگزاری این رویداد می‌توانیم انرژی ای را که در بدنه جامعه است در خدمت توسعه علم و فناوری به کار گیریم.

 زیست‌فناوری از این جهت ظرفیت ویژه‌ای دارد. زیست بومی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است؛ سلامت، غذا و محیط‌زیست حوزه‌هایی هستند که کاملا وابسته به فناوری‌های زیستی است.

زیست‌فناوری بهترین بستری است که مردم علم و فناوری را عمیق‌تر درک کنند و تأثیر علم و فناوری در پیشرفت کشور را بهینه مشاهده کنند.

وی افزود: اکنون ایران رتبه پنجم آسیا در زمینه تولید محصولات زیست‌فناوری و رتبه دوازدهم دنیا در زمینه پژوهش در این حوزه را دارد. این قبیل رویداد‌ها کمک می‌کند که دانش‌آموزان زمان انتخاب رشته، هنگامی که آینده شغلی‌شان را رقم می‌زنند، نگاه واقعی به حوزه زیست‌فناوری داشته باشند.

اکنون در بدنه جامعه، مردم شغل‌هایی را می‌شناسند که مستقیما با آن مواجه هستند در صورتی که رشته زیست‌فناوری با این فضا اندکی فاصله دارد.

زیست فناوری پشت سر محصولاتی است که مردم استفاده می‌کنند بنابراین زیست‌فناوری و کاربرد‌های آن تا حد زیادی در جامعه مغفول مانده است.

به گفته متالهی برگزاری چنین رویداد‌هایی کمک می‌کند مردم با رشته زیست‌فناوری و رشته‌های مرتبط با آن به عنوان حوزه کاملاً کاربردی که ارتباط مستقیمی با اقتصاد بزرگ کشور، شکل‌گیری کسب و کار‌ها و تأمین نیاز صنعت را دارد، آشنایی لازم را پیدا کنند. به تبع آن در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد که امسال نخستین دوره از آن برگزار شده است، گرفتن بازخوردی از مخاطبان‌مان بود تا اجرای این رویداد را در دوره‌های بعد بهینه‌تر کنیم. نمایشگاه آبادیران این ویژگی را داشت زیرا حوزه خاصی در زیست‌فناوری مرتبط با نمایشگاه نبود.

در این نمایشگاه همه اقشار که دغدغه محرومیت‌زدایی دارند از متخصصان رشته‌های و حوزه‌های مختلف تا مدیران، شرکت‌های دانش‌بنیان، مردم، گروه‌های جهادی حضور دارند.

این تنوع مخاطبان کمک کرده است بازخورد جامعی از مخاطب داشته باشیم. جامعه مخاطب ما در این نمایشگاه حوزه تخصصی و متخصصان زیست‌فناوری نیست و این امر به شناخت این حوزه کمک زیادی می‌کند.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا