خبر خوب کشاورزی؛ برداشت ۵۰ هکتار باریجه از اراضی در خنداب

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: برداشت باریجه از سطح ۵۰ هکتار از اراضی درمن در شهرستان خنداب انجام می‌شود و پیش بینی شده یک تن محصول برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، «ظهیر حمیدی زاده » افزود: شهرستان خنداب به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های توپوگرافی و کوهستانی بودن، خاستگاه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو است و گیاه باریجه یکی از دیگر گیاهان ارزشمند دارویی است که در این منطقه به وفور یافت می‌شود.

وی با بیان اینکه، شیره گیاه باریجه دارای ۹۵ درصد از ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است، بیان کرد: باریجه در مراتع روستایی سوزان، درمن و بخش کلاغ نشین اراک و در ارتفاعات بلند رشد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب بیان کرد: برداشت باریجه از اوایل شهریور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

حمیدی زاده با اشاره به اینکه برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده است، افزود: گیاهان دارویی بر اساس طرح‌های مصوب برای برداشت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و بهره‌برداران موظفند طبق طرح برداشت این گیاه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه برداشت اصولی گیاهان دارویی هیچگونه آسیبی به بوته وارد نمی‌کند، گفت: باریجه بعد از چند سال دوره استراحت برداشت می‌شود، این در حالی است که از محدوده کنونی بعد از پنج سال دوره خواب برداشت انجام می‌شود و مجدد پنج سال در این محدوده بهره برداری صورت نمی‌گیرد تا دوره بازسازی گیاه کامل شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب خاطرنشان کرد: انتخاب پیمانکار برای برداشت گیاهان دارویی به صورت مزایده برگزار می‌شود و بین افراد شرکت کننده برنده مزایده اعلام و بهره برداری صورت می‌گیرد، اگر پیمانگار طبق اصول برداشت نداشته باشد از برداشت آنها جلوگیری و قرارداد آنها لغو می‌شود اما اگر برداشت گیاهان دارویی به صورت اصولی باشد و براساس قرارداد بسته شده انجام ‌شود، منعی وجود ندارد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا