خبر خوب فرهنگی : تلاش یک قاضی خوش ذوق دادگستری برای صدور احکام جایگزین حبس

به گزارش پایگاه خبری امید رسان ، در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قاضی خوش ذوق دادگستری به نام ابوالفضل زارعی محمودآبادی، رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ شهرستان اردکان، تلاش‌های قابل تقدیری را در زمینه صدور احکام جایگزین حبس انجام داده است.

زارعی محمودآبادی تأکید کرد که با توجه به مفاسدی که حضور در زندان برای متهمان بدون سابقه ایجاد می‌کند، قانونگذار مجازات‌های جایگزین حبس را برای جلوگیری از ورود این افراد به زندان‌ها در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد که اثر بازدارندگی این مجازات‌ها نسبت به حضور افراد در زندان بسیار بیشتر است. همچنین با صدور احکام جایگزین حبس، افراد همچنان خدماتی عمومی رایگان انجام می‌دهند و به جمعه سود می‌رسانند. این اقدام نه تنها اثر بازدارندگی را برای متهم حفظ می‌کند بلکه از خدمات ارزشمندی که توسط محکومان در اختیار جامعه قرار می‌گیرد نیز بهره‌برداری می‌شود.

یکی از مثال‌های آورده شده توسط زارعی محمودآبادی این است که در یک پرونده کیفری، متهم به چهار ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. اما این مجازات به تبدیل شدن به ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان در یک مرکز توانبخشی و نگهداری از معلولان ذهنی در شهرستان اردکان منتهی شد. این تغییر در مجازات بهترین نمونه از تأثیر مثبت احکام جایگزین حبس است. در موارد دیگر نیز، با همکاری شبکه بهداشت و درمان و معرفی بنیاد صیانت از خانواده، مجازات‌های جایگزین حبس اجرا شده و به کمک هزینه درمانی برای خانواده‌های نیازمند کمک کرده‌اند. این اقدامات نه تنها به انجام عدالت در موارد مختلف کمک کرده‌اند بلکه به کمک به جامعه و معتبر کردن افراد محکوم نیز انجامیده است.

پایگاه خبری امید رسان ، رسانه امید بخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا