خبر خوب برای شمالی ها/نوید بهار خوش آب مازندران در آستانه فصل کشاورزی

خبر خوب برای شمالی ها/نوید بهار خوش آب مازندران در آستانه فصل کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان نقش مازندران در تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور پر اهمیت است و به همین دلیل تامین آب کشاورزی برای این استان به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه مرتبط است.

این استان با داشتن 460هزار هکتار زمین های زارعی و باغی سالانه 72 نوع محصول کشاورزی را تولید می کند.

تولید حدود یک میلیون تن برنج، 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران باعث شده این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور مورد توجه می باشد.

کشاورزان مازندران در سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم آبی داشتند و برای سال 1403 با توجه به کاهش باران برف  در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال 1402 این نگرانی بود.

که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی، کشاورزی این استان را فرا بگیرد.

اما آمار های مربوط با منابع آبی استان در پایان هفته اولین سال 1403 موجب شده که نگرانی های کشاورزی مازندران  به امیدواری برای ورود به سالی کم خطراز نظر تامین آب مورد نیاز کشتزارهای آنها تبدیل شود.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ی مازندران بارش های خوب سال آبی جاری به ویژه هفته اخیر موجب شده که ذخیره آب سدهای استان در پایان نخستین هفته سال جدید نسبت به مدت سال گذشته 53 درصد افزایش یافته و حتی سد آیت الله صالحی مازندران سرازیر شود.

افزایش 53 درصدی ذخیره سد های استان

حیدر داوودیان گفت: در پایان اولین هفته سال 1402 مجموع ذخیره آب سدهای استان 149 میلیون متر مکعب بود که این مقدار در پایان هفته اول امسال با 53 درصد افزایش به 230 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: ذخیره آب سد شهید رجایی ساری اکنون 63 میلیون متر مکعب در برابر 39 درصد حجم مخزن این سد است. اما پارسال در چنین زمانی 38 میلیون متر مکعب در مخزن سد وجود داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به بارندگی های ثبت شده در مازندران در سال های آبی جاری نظظر داد:

از یکم مهر 1402 تا 7 فروردین 410 میلیمتر بارندگی در مازندان داشتیم که 4 درصد افزایش نسبت به دورهه طولانی مدت را نشان می دهد.

در ادامه داوودیان گفت: همین بارش ها و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی موجب شده که رودخانه های استان در این مدت بازه زمانی به یک میلیارد و 15 میلیون متر مرکب برسد.

البته در این شاخص هموز نسبت به دوره طولانی مدت عقب افتادگی داریم. و کاهش 20 درصدی وجود دارد.

پر شدن 98 درصد آب بندادن های استان

بخش مهمی از نیاز آبی کشاورزی مازندران توسط آب بندان های این استان تامین می شود. بر اساس آمار ها حدود890 قطعه آب بندان در مازندران برای تامین آب کشاورزی فعال است .

نزدیک به 35 هزار هکتار از کشتزار های مازندران را سیراب می کنند. بارش های مناسب چند ماه اخیر سبب شده که 98 درصد از این آب بندادن ها پر شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران میزان پر شدگی محدود ذخیره آب بندادن ها در مازندران تا هفته سوم اسفند 1402  حدود 80 درصد بود،

اما خوشبختانه الان با توجه به باندگی های خوبی که در استان داشتیم این رقم به بیش از 90 درصد رسیده است.

داوودیان نظر داد:  حدود 890 قطعه آب بندادن در مازندران با ظرفیت ذخیره مجموع 405 میلیون متر مکعب نقش مهمی برای تامین کشاورزی دارند.

در عین حال از ظرفیت مجموع 405 میلیون متر مکعبی آب بندان های مازندران حدود 365 میلیون متر مکعب پر شده که خبر بسیار خوبی برای کشاورزی استان است.

وی فرمود: این که آب بندان ها نقش بسیار مهمی در تامین آب کشاورزی استان دارند.

تاکیید کرد: خوشبختانه در آستانه شروع فعالیت های کشاورزی ذخیره آب در آب بنداد های استان نیز وضعیت بسیار مطلوبی دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه مازندران نظر داد: با توجه به ثبت ای اعداد و ارقام با مشارکت کشاورزان امسال، شزایط تامین آب کشاورزی در استان بهتر از سه  سال گذشته باشد و شاهد و جهش تولیدات کشاورزی استان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا