خبر خوب اقتصادی؛ درآمد 250 میلیارد ریالی گیلان از محل حقوق دولتی معادن

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان وصول درآمدها از محل حقوق دولتی معادن در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ را ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بر این مبنا ۱۰۳ درصد هدف تعیین شده این بخش در نیمه نخست امسال محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، سعید اخلاقی پیش بینی کرد این درآمدها تا پایان امسال به بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال برسد.

وی گفت: تاخیر زمانی در پرداخت معوقات سال ۱۴۰۱ و سال‌های ماقبل در برخی معادن به استثنای ۱۶ معدنی که به دلیل وجود معارضان محلی و دلایل خارج از اختیارات ما، فعالیت نداشتند بروز رسانی شده است و پس از درنظر گرفتن بخشودگی و کسر بدهی معوق این معادن در شورای معادن استان مابقی معوقات وصول و به خزانه دولت واریز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در راستای احیای معادن غیرفعال نیز تا پایان سال جاری سه معدن باید از حالت غیر فعال خارج و دوباره راه اندازی شوند؛ این اداره کل با کمک سایر دستگاههای مرتبط، تصمیمات شورای معادن و شورای حفظ حقوق بیت المال استان طی ۶ ماه گذشته توانست مقدمات اجرایی راه اندازی ۲ معدن را در شهرستانهای تالش و رودبار فراهم کند.

اخلاقی، نوع فرآورده های معدنی که از این معادن استخراج می‌شوند را سنگ لاشه و سنگ آهک اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی این معادن زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر در شهرستان‌های مذکور فراهم می‌شود که در گردش اقتصاد منطقه تاثیر گذار است.

وی گفت: این سازمان در همکاری با سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایمیدرو و سازمان زمین شناسی کشور طی سال‌های گذشته پهنه های اکتشافی در اختیار این سازمانها قرار داده و طبق قانون برنامه هفتم توسعه که به تازگی به دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌ها ابلاغ شده است این پهنه‌های اکتشافی باید به محدوده‌های امید بخش از نظر اکتشاف مواد معدنی و سپس به پروانه اکتشاف تبدیل شوند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: نخست باید اکتشاف مقدماتی سازمان‌ها به پروانه های اکتشاف و در مراحل بعد به بخش خصوصی برای اکتشاف تفصیلی واگذار و به پروانه بهره برداری معدنی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال حداقل چهار یا پنج پروانه اکتشافی باید از دل پهنه های مذکور که عرصه های وسیعی را در مناطق جنوبی و غربی استان(به دلیل پوشش گیاهی محدودیت بیشتری در منطقه غرب وجود دارد) شامل می‌شود صادر و از طریق مزایده به بخش خصوصی برای بهره برداری واگذار شود.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا