خبر خوب از یک دستاورد؛ نابودی آلاینده‌های آلی و سنتز ترکیبات دارویی با فتوکاتالیست‌های نیمه‌رسانا

محققان دانشگاه حکیم سبزواری موفق به تهیه، شناسایی و بررسی عملکرد نانو فتوکاتالیزورTiO۲/AgSbO۳ طرح S-scheme در سنتز چند جزئی ترکیبات آلی شدند.

به گزارش پایگاه خبری امیدرسان، استفاده از انرژی تجدیدپذیر اهمیت زیادی برای نجات نسل بشر دارد و به دلیل با اهمیت بودن این موضوع، محققان زیادی طرح‌های تحقیقاتی خود را در این زمینه با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام می‌دهند.

»تهیه، شناسایی، و بررسی عملکرد نانو فتوکاتالیزورTiO2/AgSbO3 طرحS-scheme   در سنتز چند جزئی ترکیبات آلی» عنوان طرح پژوهشی رضا طیبی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری است که این طرح را با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

طیبی دانش آموخته دکتری تخصصی شیمی معدنی دانشگاه شیراز درباره علت انجام این طرح گفت: اهمیت فتوکاتالیست‌ها غیرقابل تردید است و دانشمندان به بهبود کارایی فتوکاتالیست‌ها پرداخته اند. فتوکاتالیزور نیز می‌تواند به‌طور پایدار انرژی خورشیدی پایان‌ناپذیر را به انرژی شیمیایی قابل ذخیره تبدیل کند.

وی افزود: فتوکاتالیزورها در زمینه‌های زیست‌محیطی مانند تخریب آلاینده‌ها، ضدباکتری و استریلیزاسیون نیز اهمیت دارند. از طرفی توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر برای دستیابی به یک جامعه پایدار ضروری است. با توجه به نعمت انرژی خورشیدی، یک استراتژی معقول این است که آن را مهار کنیم.

این محقق در ادامه بیان کرد: فتوکاتالیست‌ها یا کاتالیزورهای نوری گروهی از کاتالیزورهایی هستند که عملکرد خوبی با قرار گرفتن در معرض تابش نور نشان می‌دهند. در ابتدا فناوری فتوکاتالیست‌ها برنامه‌ای در جهت تصفیه آب،کاهش آلاینده‌های خاص و رنگ بود اما امروزه از این فناوری به منظور تصفیه هوای شهر با فرآیند کاهش غلظت آلایندهای مضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، فتوکاتالیست‌های نیمه‌رسانا به دلیل استفاده از انرژی خورشید برای از بین بردن آلاینده‌های آلی و سنتز ترکیبات مهم دارویی مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. از طرفی باتوجه به رشد فزاینده جمعیت و پیشرفت اقتصادی در دهه گذشته، یکی از مسائل بشریت تولید انرژی پاک و مؤثری است که در راستای حمایت از دغدغه‌های زیست‌محیطی باشد.

طیبی خاطر نشان کرد: به دلیل محدود بودن سوخت‌های فسیلی امروزه تلاش‌های بسیاری جهت پیدا کردن مواد بی خطر برای جایگزین کردن آن‌ها صورت گرفته است. هدف از اجرای این تحقیق بررسی دو نیمه‌هادیTiO2 و AgSbO3 است که باتوجه به بندگپ های متفاوتی که این دو جزء دارند با طرح ناهمگونی کامپوزیت شده‌اند و سپس عملکرد و کاربرد نانوکامپوزیت حاصل بر روی واکنش‌های متفاوت سنتز چندجزئی ترکیبات مهم دارویی در شیمی آلی بررسی شده است.

وی تصریح کرد: ترکیب تهیه شده دارای مزایایی نظیر راندمان تبدیل نور بالا، مقاومت در برابر خوردگی، غیر سمی بودن، دوام و هزینه کم  بوده و در واکنش فتوکاتالیستی کارایی خوبی را از خود نشان داد. در این پروژه نانوفتوکاتالیست حاصل با برخی تکنیک‌ها از جمله PXRD، EDX، FT-IR، UV-Vis، SEMو TEM مشخصه‌یابی شد و سپس در سنتز برخی مشتقات بنزایمیدازول ها تحت هوای معمولی با واسطه یک LED رنگ سبز در شرایط با و بدون حلال بررسی شد. تست‌های قابلیت استفاده مجدد و پایداری، تکرارپذیری و پایداری فتوکاتالیست نیز نتایج قابل قبولی را ارائه داد. نکات قابل توجه این پروتکل زمان واکنش کم، مقرون‌به‌صرفه بودن، کار آسان، دامنه وسیع، بازده بالا و ارزان بودن آن است.

امیدرسان، رسانه امیدبخش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا